Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 8 af 29. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 17). Spørgsmål nr. 8: Ministeren bedes oplyse, hvorfor bekendtgørelse nr. 350 af 10 . juli 1978 fortsat er relevant. Spørgsmålet bedes b  esvaret inden 2. behandling af lovforslaget. Svar:   Kirkeministeriet har oplyst, at bekendtgørelse nr. 350 af 10. juli 1978 om fravigelse af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til b  e- skæftigelse m.v. for så vidt angår præstestillinger, er begrundet i grundlo- vens bestemmelser om trosfrihed, jf. grundlovens § 67, hvorefter borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning. Under forberedelsen af lov om ligebehandling af mænd og kvi  nder med hen- syn til beskæftigelse m.v. blev der rejst spørgsmål om i selve loven at optage en generel undtagelsesbestemmelse for præstestillinger. Dette hvilede på det synspunkt, at blot dette at stille krav om dispensation fra ligebehandlingslo- vens bestemmelser ud fra grundlovens ord om trosfrihed måtte anses for grundlovsstridigt, da der i grundloven er sikret et trossamfund eller en me- nighed ret til at lægge vægt på en ansøgers køn ved valg af præst, hvis dette måtte være en del af trossamfundets eller m   enighedens religion. Da det blev opgivet at optage en bestemmelse i selve loven, gav Kirkemini- steriet efter telefonisk forespørgsel fra Arbejdsministeriet tilsagn om at u d- sende en bekendtgørelse, som  generelt gav alle trossamfund dispensation fra lovens bestemmelser, og i overensstemmelse hermed gav arbejdsministeren arbejdsmarkedsudvalget oplysning om, at det var hensigten i forbindelse med lovens ikrafttræden at udstede en bekendtgørelse i medfør af den davæ- rende ligebehandlingslovs § 11, stk. 1, hvorefter præstestillinger i folkeki  r- ken og dertil svarende stillinger inden for andre trossamfund undtages fra lo- vens område. Der henvises til arbejdsmarkedsudvalgets betænkning af 17. marts 1978 vedrørende lovforslaget (Folketingstidende 1977/78, tillæg B, sp. 577). I betænkningen anføres bl.a.: ”Arbejdsministeren har endvidere efter forhandling med kirkeministeren o p- lyst, at det er hensigten i forbindelse med lovens ikrafttrædelse at udstede en bekendtgørelse i medfør af § 11, stk. 1, hvorefter præstestillinge r i folkekir- November 2005 Vores sag 6610-0005
2/2 ken eller dertil svarende stillinger inden for trossamfund undtages fra lovens område.” Den 29. marts 1978 kom lovforslaget til 2. behandling i folketinget. Af udta- lelserne ved denne behandling kan der være grund til at fremhæve: Inge Fischer Møller (S)  (folketingets forhandlinger, sp. 7876): ”… Ved førstebehandlingen blev det nævnt, at der kunne være nogle vansk e- ligheder vedrørende præstestillinger.    Der vil efter lovforslagets § 11 blive udarbejdet en bekendtgørelse, hvorefter præstestillinger    eller dertil svarende stillinger inden for andre trossamfund vil blive undtaget fra lovens område” Bolvig (RV) (folketingets forhandlinger, sp. 7887): ”… vi er også tilfredse med, at det i betænkningen fremhæves, at præstesti l- linger inden for forskellige trossamfund undtages fra lovens område,…” Ligestillingsrådet anmodede i 1979 Folketingets Ombudsmand  om at vurd e- re, om Kirkeministeriet, således som ministeriet havde udtalt over for rådet, ”var forpligtet til (at udstede bekendtgørelsen) for at være i o verensstemmel- se med folketingets forudsætninger for lovens (lov nr. 161 af 12. april 1978 om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse) vedt a- gelse i henhold til de af regeringen gennem arbejdsministeren meddelte op- lysninger”. Folketingets Ombudsmand udtaler herom (FOB 1979, side 441): ”På baggrund af det anførte kan der efter min mening ikke herske tvivl om, at folketingets arbejdsmarkedsudvalg ved sin stillingtagen til lovforslaget er gået ud fra, at en bekendtgørelse som den nævnte ville blive udstedt i forbin- delse med lovens ikrafttræden, og at en forudsætning herom således også ligger til grund for folketingets vedtagelse af loven i den foreliggende ud- formning. At Kirkeministeriet under hensyn hertil fandt det påkrævet at udstede    be- kendtgørelsen af 10. juli 1978  – og med det indhold bekendtgørelsen har     – kan ikke give mig anledning til bemærkninger. Jeg har således ikke grundlag for at antage at Kirkeministeriet skulle have handlet ud fra urigtige forestil- linger med hensyn til nødv endigheden af at udstede bekendtgørelsen.” I forbindelse med senere ændringer af ligebehandlingsloven har Kirkemin  i- steriet overvejet, om det var nødvendigt at udsende en ny bekendtgørelse. Kirkeministeriet har ikke hidtil skønnet det nødvendigt, og finder   på ba g- grund af det ovenfor anførte, at bekendtgørelsen fortsat er relevant. Kirkeministeriet skal imidlertid præcisere, at bekendtgørelsen foruden folk   e- kirken omfatter dertil svarende trossamfund. Dette betyder, at såvel meni g- hedsråd i folkekirken, som m osaisk trossamfund, det romersk-katolske tros- samfund og de islamiske trossamfund kan ”bortse” fra kvindelige præster, når der skal vælges præst.