Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 1. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 17). Spørgsmål nr. 2: Indebærer lovens krav til ”handlepligt til på ligebehandlingslovens område at arbejde at fremme ligestilling, b åde i forhold til borgerne og i forhold til myndighedens forvaltningsområde og personale” jf. bemærkningerne til den foreslåede nye § 1 a, at der også vil være handlepligt i forhold til fremtidige ansættelser af departementschefer, jf. de seneste måneders    ansættelser, hvor der ikke er blevet udnævnt en eneste kvinde? Svar:   Forslaget til § 1 a skal sikre, at offentlige myndigheder aktivt tager hensyn til målsætningen om ligestilling mellem mænd og kvinder ved udformningen og gennemførelsen af love og admi nistrative bestemmelser, politikker og ak- tiviteter inden for lovens område.  Myndighederne får herved en handlepligt til at arbejde for at fremme ligestilling både i forhold til borgerne og i fo r- hold til myndighedens forvaltningsområde og personale. Denne h andlepligt vedrører altså også myndighedens interne forhold som personalepolitik, r   e- kruttering af medarbejdere og ledere ol. Bestemmelsen svarer i øvrigt til den tilsvarende § 4 i lov om ligestilling af kvinder og mænd, der gælder for fo r- hold uden for arbejdsmarkedet.. Hver minister er ansvarlig for arbejdet med ligestilling inden for ressortom- rådet. For så vidt angår ansættelse af depart ementschefer, er det således den enkelte ressortminister, der har ansvaret, og som skal følge de ansættelsesre   t- lige regler og forskrifter, herunder lov om ligebehandling af mænd og kvi  n- der med hensyn til beskæftigelse mv. I øvrigt giver loven ministeren for ligestilling bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for, i hvilke tilfælde der kan iværksættes foranstaltni nger til fremme af lige muligheder for kvinder og mænd. Ligestillingsafdelingen har derfor fået forelagt dette spørgsmål og henvist til    bekendtgørelse nr. 233 af 29. marts 2004, der fraviger ligebehandlingsloven. Herefter er det tilladt i annoncer at opfordre det underrepræsenterede køn til at søge ansættelse, men forudsætningen er, at annoncen udformes sådan, at alle ansøgere skal have almindelig adgang til at søge, og at det underrepræsenterede køn ikke ved ansættelse har en fortrinsstilling. Af den tilhøren   de vejledning fremgår det, at uanset bestemmelsen er det den bedst kvalificerede, der skal have stillingen. November 2005 Vores sag 6610-0005
2/2 Personalestyrelsen, der varetager statens overordnede arbejdsgiveropgaver har oplyst, at ansættelse af departementschefer er omfattet af de offentl  ige myndigheders pligt til at arbejde for ligestilling og til at indarbejde ligestil- ling i planlægning og forvaltning indenfor ligebehandlingslovens område. Udgangspunktet for enhver ansættelse i staten, er at man ansætter den bedst kvalificerede ansøger.  Det kan tilføjes, at Personalestyrelsen generelt arbe j- der for at få flere kvinder i ledelse og derfor gennem de seneste år har ivær k- sat en række initiativer på området. Andelen af kvindelige ledere på det statslige arbejdsmarked er forøget gennem de senere  år, hvilket medfører, at der opnås et bredere rekrutteringsgrundlag til top -chefstillinger, herunder departementschefsstillinger.