Line Barford (EL):
Da Enhedslistens ordfører, hr. Jørgen Arbo-Bæhr, ikke kan være til stede, skal jeg på hans vegne fremføre følgende:
Generelt ser Enhedslisten dette forslag som en lille forbedring af den situation, der er på området, og derfor kan vi godt støtte forslaget. Især hæfter vi os ved, at rettighederne for forældre på orlov, der vender tilbage til jobbet, slås fast, at der indføres bedre mulighed for godtgørelse, altså ophævelse af maksimumgrænsen for erstatning, og så pointeringen af princippet om, at det offentlige aktivt skal indtænke ligestilling i planlægning og forvaltning, altså det, der med et fint nyt dansk ord hedder mainstreaming.
Lovforslaget er, som andre har været inde på, en minimumsimplementering af et EU-direktiv. Det understreges jo mange gange i det høringsnotat, vi har fået, og betyder, at flere af de forslag, der er kommet til at præcisere reglerne, afvises. Som eksempel har AC i deres høringssvar foreslået, at loven skal præciseres, så det bliver tydeligt, at loven også omfatter chikane og mobning mellem personer af samme køn. Men det afviser ministeren i høringsnotatet med henvisning til, at retspraksis både i EU og i Danmark er sådan, at sexchikane mellem personer af samme køn er omfattet.
Vi synes godt, man kunne lave den præcisering i loven, så man også, når man læser loven, kan se, at retstilstanden er sådan. Vi synes, det er lidt mærkeligt at henvise til, at det skulle være et brud på minimumsimplemeteringen, at man præciserer lovteksten.
Noget andet er så, at flere i høringssvarene har udtrykt bekymring for formuleringen i § 1, stk. 3, hvor der står:
»Direkte forskelsbehandling på grund af køn foreligger herunder ved enhver form for negativ forskelsbehandling i forbindelse med graviditet og under kvinders 14 ugers fravær efter fødslen.« Flere er i høringssvarene er bange for, at den formulering mod hensigten kan komme til at betyde indskrænkning i rettighederne, fordi man er bange for, at beskyttelsen så ikke kommer til at gælde ud over de 14 ugers orlov. Og derfor vil vi gerne høre, om ministeren vil garantere, at den formulering i lovteksten ikke betyder nogen forringelser af rettighederne, og også høre, om ministeren vil være villig til at ændre på lovteksten, så det bliver meget tydeligt, også i lovteksten, at der ikke er tilsigtet nogen forringelser.
Så er der så det, som det også er påpeget flere steder, at EU-direktivet faktisk kræver, at der oprettes organer, der kan fremme, evaluere og overvåge arbejdet med ligestilling. Det er jo noget, vi har diskuteret flere gange før. Vi er godt klar over, at der er mange institutioner i Danmark, der arbejder med ligestillingsspørgsmål, men fra Enhedslistens side støtter vi, at man skal styrke Ligestillingsnævnet og på den måde være med til at sikre, at de ambitioner, man har på området, ikke blot bliver tom luft, men faktisk bliver gennemført. Og vi håber, det snart kan lykkes at få et flertal for at få et organ, der faktisk også kan tage nogle af de her sager med større styrke, end det sker i dag.
Men altså samlet set støtter vi forslaget.