Jeg vil gerne starte med at takke for den i altovervejende grad positive modtagelse, som lovforslaget har fået. Det glæder mig at se, at alle partier i Folketinget støtter regeringens ønske om at lempe de administrative byrder. Det glæder mig, at Skatteudvalget så tit har været med til at gennemføre lempelser. Der er faktisk på skatteområdet siden regeringsskiftet i 2001 gennemført en række større eller mindre lempelser, og vi har så i lovforslaget her samlet en række forskellige mindre områder i forbindelse med lempelser af administrative byrder, som vi meget gerne vil søge Folketingets opbakning til.
Med hensyn til de enkelte spørgsmål, der har været, håber jeg, at vi kan give svar, der kan berolige og overbevise Folketingets partier om, at de sagtens kan stemme ja, sådan at et enigt Folketing kan stå bag gennemførelsen af de her administrative lettelser.
Til nogle af de konkrete spørgsmål, der har været, vil jeg sige, at det er sådan, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ganske rigtigt har skrevet i deres høringssvar, at de vil anbefale, at der kommer en kommunikationsplan, og at kommunikationsplanen indskrives i lovforslaget.
Det har vi rent faktisk også gennemført, sådan at der i punkt 8 i lovforslaget er beskrevet den kommunikationsplan, at SKAT skal informere om de nye regler gennem elektroniske nyhedsbreve til de virksomheder, der er omfattet af det, gennem pressemeddelelse, gennem mails, der udsendes i forbindelse med, at virksomhederne skal indberette moms, gennem den tredje fløj af momsangivelsen, hvor vi gør opmærksom på ændringerne, og så naturligvis også gennem pjecer og vejledninger. Det er sådan, at i forhold til de omkostninger, der er ved gennemførelsen af lovforslaget her, har vi afsat 50.000 kr. til netop at gennemføre en tilstrækkelig og tilbundsgående oplysningskampagne på området.
Så bliver der stillet spørgsmål vedrørende underretningspligten i forbindelse med pensionsindberetninger. Der er det sådan, at vi har været inde at skønne, at denne underretningspligt ikke længere har det samme formål som tidligere. Men vi svarer naturligvis gerne på spørgsmål under udvalgsbehandlingen.
Til sidst skal jeg så bare sige til hr. Per Clausen, der stiller det sådan op, at vi her med den ene hånd giver lempelser og med den anden hånd strammer op: Vi har netop været inde at vurdere, hvad det er for områder, hvor det er muligt at lave lempelser, som har betydning for virksomhederne, og så samtidig måske lave nogle modgående stramninger, der ikke har de samme bebyrdende omkostninger for virksomhederne, men som sikrer, at vi fra SKATs side kan lave en tilbundsgående kontrol og revision også af de skattemæssige forhold.
Derfor er det korrekt, at der i lovforslagets paragraffer gives bemyndigelse til efter Skatterådets udtalelse at indføre nogle regler til opbevaring af materiale. Men det er lavet på den måde, fordi vi dermed fjerner nogle byrder, som efter vores klare vurdering vil være mere belastende end de eventuelle byrder, der måtte blive indført. Vi deler nemlig den bekymring, der har været, men det mål, vi har omkring lempelser, skal ikke gå ud over skatteprovenuet eller den retssikkerhedsmæssige tilstand, der er, hvor vi også kan gå ind og kontrollere. Derfor er det meget nøje udvalgt, hvilke emner vi her ændrer.
Jeg takker for den opbakning, der er tilkendegivet her i dag, og jeg håber, at vi under udvalgsarbejdet kan få overbevist de sidste tvivlere, sådan at vi får et bredt flertal til at stå bag også denne del af lovgivningen.