Besvarelse af spørgsmål nr. 171 af 31. maj 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende

  forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstols-  

  reform) (L 168)

<DOCUMENT_START>

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes redegøre for kriminalitetsudviklingen i Fredericia sammenholdt med de 10 byer, som fortsat skal have døgnåbne politistationer, og herunder redegøre for hvilke politimæssige overvejelser, der ligger bag, at Fredericia politi ikke skal have døgnåbent.”

 

Svar:

 

Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet oplyst følgende om antallet af anmeldte straffelovsovertrædelser i Fredericia sammenholdt med de 10 byer, der er nævnt i besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 153 vedrørende lovforslaget:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Opmærksomheden henledes på, at oplysningerne vedrører de nuværende politikredse, og ikke de enkelte byer.

 

 

Rigspolitiet har oplyst, at antallet af anmeldte lovovertrædelser kun er en blandt mange faktorer, som anvendes ved beskrivelsen af arbejdsbelastningen i en politikreds.

 

Rigspolitiet har endvidere oplyst, at kriminalitetsniveauet i Fredericia i forhold til niveauet i de 10 byer (ud over de 12 byer med hovedpolitistationer), hvor der som anført i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 153 vedrørende lovforslaget vil være døgnåbent, ikke i sig selv kan begrunde, at den nævnte politistation holdes døgnåbent.

 

Med hensyn til politibetjeningen i Fredericia er det Rigspolitiets vurdering, at politiets opgaveløsning ikke vil have et sådant omfang, at det med en hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse vil kunne sikres, at der til hver en tid vil være politifolk på politistationen i Fredericia beskæftiget med forskellige opgaver (f.eks. rapportoptagelse, afhøringer, andre former for sagsbehandling, tilsyn med detentioner mv.). I denne vurdering er også indgået, at der er meget kort afstand til både Kolding og Vejle, hvor der vil være døgnåbne politistationer med bl.a. detentioner mv.

 

Der ville således i givet fald blive tale om, at der på politistationen i Fredericia i et vist omfang skulle være et ”passivt” beredskab, som alene har til opgave at vente på, at politiopgaver eventuelt skal opstå, jf. herved besvarelsen af spørgsmål nr. 163 vedrørende lovforslaget.

 

Det kan tilføjes, at Fredericia i givet fald ville være den fjerde by i den foreslåede sydøstjyske politikreds med en permanent døgnåben politistation.

 

Det er på denne baggrund Rigspolitiets opfattelse, at det ud fra en politifaglig vurdering ikke kan begrundes, at politistationen i Fredericia skulle være døgnåben.

 

Som bl.a. anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 153 vedrørende lovforslaget vil der i de byer, hvor der ikke er permanent døgnåbent, være en fleksibel døgnbetjening, således at politistationen efter en konkret vurdering af de lokale behov vil kunne døgnåbnes på bestemte tidspunkter eller i en kortere eller længere periode. Det vil f.eks. kunne være tilfældet i Fredericia, hvis der i weekenderne (fredag-lørdag aften/nat) eller i øvrigt er et særligt behov. Døgnåbning vil bl.a. også kunne etableres ved særlige lokale begivenheder som f.eks. en byfest, en stor koncert eller et større sportsstævne.

Endvidere vil politikredsens døgnberedskab (døgnvagttjenesten) blive tilrettelagt sådan, at de kørende patruljer mv. vil udgå fra de forskellige politistationer i kredsen, og de betjente, der indgår i beredskabet, vil således arbejde ud fra de forskellige politistationer og vil møde på arbejde og foretage patruljering mv. derfra. Dette indebærer, at der f.eks. i Fredericia også uden for den normale åbningstid på forskellige tidspunkter i løbet af aftenen/natten vil være politifolk på stationen, f.eks. i forbindelse med vagtskifte, rapportskrivning, blodprøveudtagning i forbindelse med mistanke om spirituskørsel og efter omstændighederne løsning af forskellige sagsbehandlingsopgaver som f.eks. mere omfattende afhøringer.

 

 

 

 Â