Besvarelse af spørgsmÃ¥l nr.<DOCUMENT_START> 17 af 6. marts 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes oplyse, hvilken betydning en opretholdelse af døgnbemandingen i de nuværende 54 politikredse vil få for den planlagte reform af politiet?”

 

Svar:

 

Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 1.1 (afsnit IV) vil der efter Justitsministeriets opfattelse kunne frigøres ca. 800 årsværk til operativt politiarbejde ved den foreslåede politireform. Op mod 500 årsværk forventes på sigt at kunne frigøres som følge af it-modernisering, stordriftsfordele (færre ledere, administrative stordriftsfordele mv.) og indførelse af ”bedste praksis”. De resterende ca. 300 årsværk forventes at kunne frigøres direkte som følge af den foreslåede reform af beredskabet, hvor det centrale element er at erstatte vagthavendefunktionen i de nuværende 54 politikredse med én døgnbemandet vagtcentral i hver af de 12 nye politikredse.

 

Hvis døgnbemandingen i alle de nuværende politikredse opretholdes uændret, bortfalder effektiviseringsgevinsten ved beredskabsreformen, og det samlede antal årsværk, der kan frigøres til operativt politiarbejde, reduceres med i hvert fald ca. 300 politiårsværk. En stor del af den decentrale beslutningskompetence og fleksibilitet, som er et væsentligt formål med den samlede politireform, vil derved bortfalde, idet et væsentligt antal årsværk, som politidirektørerne ellers ville kunne anvende til egentligt operativt politiarbejde, i stedet vil være ”bundet” til døgnbemanding på politistationerne. Hvis den nuværende døgnbemanding opretholdes på den måde, at der fortsat skal være en vagthavendefunktion i hver af de 54 hidtidige politikredse, vil det desuden umuliggøre den forudsatte etablering af 12 nye centrale vagtcentraler og dermed fjerne grundlaget for en effektivisering af politiets samlede beredskab.

 

Det bemærkes, at det ved opgørelsen af frigørelsespotientialet på 300 årsværk er forudsat, at politidirektørerne efter en konkret vurdering af de lokale behov skal kunne opretholde en såkaldt fleksibel døgnbemanding af alle politistationer i kredsen – f.eks. i weekender eller ved særlige lokale begivenheder og lignende.

 

Der henvises til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 27 og 47 vedrørende lovforslaget.