Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. maj 2006
2. udkast
(ÆF fra justitsministeren)
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Politi- og domstolsreform)
[af justitsministeren (Lene Espersen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 49 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. marts 2006 og var til 1. behandling den 14. marts 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Andre møder
Udvalget afholdt den 28. april 2006 et internt ekspertmøde om den del af lovforslaget, som vedrører en nævningereform.
Udvalget afholdt den 20. april 2006 et møde med Den Danske Dommerforening om bl.a. lovforslaget.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 16. december 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 219. Den 3. marts 2006 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Lovforslaget bygger på forarbejde i forskellige sagkyndige udvalg. Den foreslåede politireform bygger især på anbefalingerne i Visionsudvalgets rapport om Fremtidens politi. Den foreslåede domstolsreform bygger navnlig på betænkning 1398/2001 fra Domstolenes Strukturkommission, Retsplejerådets betænkninger 1352/1998, 1401/2001 og 1436/2004, og betænkning 1461/2005 fra Tinglysningsudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Advokatsamfundet,
advokaterne Bak, Børresen & Lunn, Frederikssund,
Bornholms Regionskommune,
advokat Steen Djurtoft, Korsør,
Dommerfuldmægtigforeningen,
retsassessor Hans Engberg, Retten i Faaborg,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
Advokatfirmaet Gangsted-Rasmussen, København,
Peter Lotinga, Vemmelev,
Personalet ved Retten i Holbæk og Retten i Nykøbing Sjælland,
Retten i Odense,
Retssikkerhedsfonden,
Præsidenterne fra Københavns Byret og retterne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde,
Retten i Aabenraa m.fl.,
Silkeborg Kommune,
advokat Henrik Thorstholm, Skjern,
Hannah Holmberg m.fl., Tinglysningen, Retten i Horsens
advokat Olav Willadsen, Glostrup,
advokat Christian Vinaa, Gentofte og
Henrik Zahle, Københavns Universitet.
[Justitsministeren har overfor udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget].
Endvidere har udvalget forud for lovforslagets fremsættelse modtaget en række skriftlige henvendelser vedrørende politi- og domstolsreformen.
Deputationer
Følgende har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bornholms Regionskommune,
advokaterne Bak, Børresen & Lunn, Frederikssund,
Dansk Politiforbund,
advokat Steen Djurtoft, Korsør,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
Peter Lotinga, Vemmelev,
Ny Aabenraa Kommune,
Advokater i Slagelse,
Silkeborg Kommune og
Sønderborg Kommune, m.fl.
Endvidere har følgende forud for lovforslagets fremsættelse mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til politi- og domstolsreformen:
Dommere i Sønderjylland,
Frederikshavn Kommune m.fl.,
Fredericia Kommune og Fredericia Erhvervsforum,
Erhvervsrådet Herning – Ikast – Brande – Aaskov,
Haderslev Kommune,
Herning Advokatforening,
Herning Kommune,
Holstebro Kommune,
Horsens Kommune,
HK-Klubben og DTF Lokalafdeling, Københavns Byret,
Ny Billund Kommune og Grindsted Erhvervsfremme,
Ny Vordingborg Kommune,
Ny Randers Kommune,
Retten i Vejle,
Skive Kommune,
Svendborg Kommune m.fl.,
dommer Henrik Stamp, Retten i Herning og
advokat Olav Willadsen, Glostrup.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 160 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret].
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
< >
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  justitsministeren, tiltrådt af <>:
Til § 1
  1) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 1, stk. 1, § 14, stk. 1, § 16, stk. 1, 1. og 3. pkt., § 17, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og stk. 4-6, og § 19, stk. 1, stk. 2, og stk. 3, 1. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  2) I den under nr. 3 foreslÃ¥ede affattelse af § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres â€22†til: â€24â€.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 45 og 46]
  3) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 9 udgår stk. 3-8, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Retten i Glostrup består af en præsident og mindst 14 andre dommere.
Stk. 4. Retten på Frederiksberg består af en præsident og mindst 12 andre dommere.
Stk. 5. Retterne i Århus og Odense består af en præsident og mindst 11 andre dommere.
Stk. 6. Retten i Aalborg består af en præsident og mindst 10 andre dommere.
Stk. 7. Retten i Roskilde består af en præsident og mindst 9 andre dommere.
Stk. 8. Retterne i Kolding og Sønderborg består af en præsident og mindst 8 andre dommere.
Stk. 9. Retterne i Randers, Næstved, Hillerød og Lyngby består af en præsident og mindst 7 andre dommere.
Stk. 10. Retterne i Hjørring, Esbjerg, Nykøbing Falster og Helsingør består af en præsident og mindst 6 andre dommere.
Stk. 11. Retterne i Viborg, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg og Holbæk består af en præsident og mindst 5 andre dommere.«
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 12 og 13.
[Ændring af antallet af retskredse til 24 og antallet af udnævnte byretsdommere ved de foreslåede nye byretter]
  4) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 9, stk. 10, der bliver stk. 13, ændres i 1. pkt. »stk. 2-9« til: »stk. 2-12«, og i 2. pkt. »stk. 5-8« til: »stk. 5-11«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
  5) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 15, stk. 1 og 2, og § 17, stk. 2, 1. pkt., ændres »Handelsrettens« til: »Sø- og Handelsrettens«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  6) Nr. 17-19 affattes således:
»17. I § 42, stk. 4, ændres »eller Sø- og Handelsretten« til: », Sø- og Handelsretten eller Tinglysningsretten«.
18. I § 43 a, stk. 1, nr. 4, udgår », administrerende byretsdommer«.
19. I § 43 a, stk. 1, indsættes efter nr. 4 som nyt nummer:
»5) præsident i Tinglysningsretten,«
Nr. 5 og 6 bliver herefter nr. 6 og 7.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  7) I det under nr. 24 foreslåede affattelse af § 48, stk. 2, 2. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  8) I den under nr. 30 foreslåede affattelse af § 57, stk. 1, 1. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  9) I den under nr. 46 foreslåede affattelse af § 92, stk. 1, 2. pkt., og § 94, stk. 1, 3. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  10) I den under nr. 54 foreslåede affattelse af § 112, stk. 2, indsættes efter »forløbne år«: », herunder om det kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver kommune, jf. § 01«.
[Pligt for politidirektøren til at orientere kredsrådet om samarbejdet mellem politi og kommuner om forebyggelse af kriminalitet (SSP-samarbejde mv.)]
  11) I den under nr. 54 foreslåede affattelse af kapitel 11 indsættes efter § 113 som ny paragraf:
»§ 01. Politidirektøren skal virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver kommune i politikredsen, herunder med inddragelse af skoler og sociale myndigheder.«
[Pligt for politidirektøren til at virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbejde med kommunerne i politikredsen (SSP-samarbejde m.v.)]
  12) Nr. 56 affattes således:
»56. I § 132, § 133, stk. 1, § 136, stk. 3, og stk. 4, 1. pkt., § 368, stk. 3, og stk. 5, 1. pkt., § 372, stk. 1, 1. pkt., og § 393, stk. 4, 2. pkt., udgår »i København«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  13) I de under nr. 70 foreslåede § 214, stk. 5, 1. og 2. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  14) I den under nr. 74 foreslåede affattelse af § 219, stk. 3, 2. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  15) I den under nr. 77 foreslåede affattelse af § 225, stk. 1, stk. 2, og stk. 3, 1. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  16) I den under nr. 77 foreslåede affattelse af § 227 ændres i stk. 1 og 3 steder i stk. 2 »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  17) I de under nr. 86 foreslåede affattelse af § 353, stk. 1, nr. 6, og § 357, stk. 4, 2. pkt., ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  18) I det under nr. 159 foreslåede § 1013, stk. 3, 1. pkt., udgår »offentlige anklagere og«
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 53]
Til § 3
  19) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 4 ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  20) Nr. 2 affattes således:
»2. I § 5, stk. 2, 1. pkt., udgår »i København «.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  21) Nr. 5 affattes således:
» 5) I § 252, stk. 1 og 2, ændres »Sø- Handelsrettens skifteafdeling« til: »Sø- og Handelsretten«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 6
  22) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01. § 34, stk. 1, 3. pkt., ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 11]
Til § 30
  23) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 159 ændres »Handelsretten« til: »Sø- og Handelsretten«.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 31
  24) Nr. 1 affattes således:
»1. § 76, 2. pkt., ændres »Sø- og Handelsrettens skifteretsafdeling« til: »Sø- og Handelsretten«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 32
  25) Nr. 2 affattes således:
»2. I § 43 a, § 43 c, stk. 1, og § 43 d, 1. pkt., udgår »i København«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  26) Nr. 3 udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 33
  27) Nr. 1 affattes således:
»1. I § 50, 1. pkt., udgår »i København«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 34
  28) Nr. 1 udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 35
  29) Nr. 2 affattes således:
»2. I § 42, stk. 2, der bliver stk. 1, og § 43, stk. 2 og 3, udgår »i København«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  30) Nr. 3 udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 36
  31) Paragraffen udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 37
  32) Nr. 1 affattes således:
»1. I § 11, stk. 1, 1. pkt., ændres »Sager« til: »Borgerlige sager«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 40
  33) Nr. 3 affattes således:
»3. I § 177, stk. 1, § 179, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, § 189, stk. 4, § 195, stk. 1, 2. pkt., og stk. 5, § 203, stk. 5, § 204, stk. 4, § 217, stk. 1, 2. pkt., og stk. 5, § 224, stk. 5, § 225, stk. 4, og § 231, stk. 2, udgår »i København«.«
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
  34) Nr. 4 udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Ny paragraf
  35) Efter § 46 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om omsætning af fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 691 af 2. juli 2003, som ændret senest ved § 1 i det af Folketinget den 4. maj 2006 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om omsætning af fast ejendom, lov om leje af erhvervslokaler m.v., lov om leje og lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. (Oprettelse af et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, skærpelse af oplysningspligt m.v.), foretages følgende ændring:
1. I § 29 d, stk. 1, og § 29 e, 2. pkt., ændres »landsretten« til: »retten «.«
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 118]
Til § 64
  36) Paragraffen affattes således:
Ȥ 64
I det af Folketinget den 16. maj 2006 vedtagne forslag til lov om biavl foretages følgende ændringer:
1. § 11 affattes således:
»§ 11. Tvister om erstatning efter § 10 kan indbringes for et voldgiftsnævn.
Stk. 2. Parterne kan, når der er opstået en tvist, aftale, at tvisten kan indbringes for domstolene, uden at voldgiftsnævnet har behandlet sagen.«
2. § 14 affattes således:
»§ 14. Voldgiftsnævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.««
[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 149]
Til § 94
  37) Paragraffen udgår.
[Opretholdelse af Sø- og Handelsrettens nuværende navn]
Til § 106
  38) I stk. 1 ændres »stk. 2-21« til: »stk. 2-22«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 43]
  39) I stk. 2 indsættes efter »37-41,«: »01,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 35]
  40) I stk. 10 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Advokater, der er antaget ved retten i Tårnby, anses dog ikke for antaget ved Københavns Byret.«
[Overgangsregel vedrørende beneficerede advokater ved retten i Tårnby]
  41) I stk. 11 indsættes efter »stk. 10«: », 1. og 3.-5. pkt.,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 40]
  42) I stk. 17 indsættes efter »Holstebro,«: »Herning,« og efter »Sønderborg,«: »Svendborg,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 45 og 46]
  43) Efter stk. 21 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 22. Arresthusene uden for København bestyres indtil den 1. januar 2008 af politidirektørerne.«
[Udskydelse af tidspunktet for kriminalforsorgens overtagelse af bestyrelsen af arresthusene uden for København]
Til § 107
  44) I stk. 1, 1. og 3. pkt., ændres »§ 9, stk. 10« til: »§ 9, stk. 13«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 109
  45) Nr. 5-7 udgår, og i stedet indsættes:
»5) Retten i Viborg: Silkeborg Kommune, Skive Kommune og Viborg Kommune.
6)  Retten i Holstebro: Holstebro Kommune, Lemvig Kommune, Morsø Kommune, Struer Kommune og Thisted Kommune.
7)  Retten i Herning: Herning Kommune, Ikast-Brande Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune.
8)  Retten i Horsens: Hedensted Kommune, Horsens Kommune og Skanderborg Kommune.«
Nr. 8-11 bliver herefter nr. 9-12.
[Oprettelse af retten i Herning og ændring af Viborg, Holstebro og Horsens retskredse]
  46) Nr. 11, der bliver nr. 12, udgår, og i stedet indsættes:
»12) Retten i Odense: Assens Kommune, Bogense Kommune, Kerteminde Kommune, Middelfart Kommune og Odense Kommune.
13) Retten i Svendborg: Faaborg-Midtfyn Kommune, Langeland Kommune, Nyborg Kommune, Svendborg Kommune og Ærø Kommune.«
Nr. 12-22 bliver herefter nr. 14-24.
[Oprettelse af retten i Odense og retten i Svendborg i stedet for retten på Fyn]
  47) Nr. 13-15, der bliver nr. 15-17, affattes således:
»15) Retten i Næstved: Faxe Kommune, Næstved Kommune, Slagelse Kommune og Sorø Kommune.
16) Retten i Holbæk: Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune og Odsherred Kommune.
17) Retten i Roskilde: Greve Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Solrød Kommune og Stevns Kommune.«
[Ændring af Næstved, Holbæk og Roskilde retskredse]
Til § 110
  48) Nr. 3 og 4 affattes således:
»3) Midt- og Vestjyllands Politi: Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Lemvig Kommune, Morsø Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Silkeborg Kommune, Skive Kommune, Struer Kommune, Thisted Kommune og Viborg Kommune.
4)  Sydøstjyllands Politi: Billund Kommune, Fredericia Kommune, Hedensted Kommune, Horsens Kommune, Kolding Kommune, Skanderborg Kommune og Vejle Kommune.«
[Ændring af Vestjyllands Politis navn og ændring af Midt- og Vestjyllands og Sydøstjyllands politikredse]
  49) Nr. 7 og 8 affattes således:
»7) Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi: Faxe Kommune, Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Næstved Kommune, Slagelse Kommune, Sorø Kommune og Vordingborg Kommune.
8)  Midt- og Vestsjællands Politi: Greve Kommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Odsherred Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Solrød Kommune og Stevns Kommune.«
[Ændring af Sydsjællands og Lolland-Falsters og Midt- og Vestsjællands politikredse]
Bemærkninger
Til nr. 1, 5-9, 12-17, 19-21, 23-34 og 37
I det fremsatte lovforslag foreslÃ¥s det at videreføre Sø- og Handelsretten under navnet â€Handelsretten†som en specialdomstol i første instans, hvis afgørelser i retssager kan appelleres umiddelbart til Højesteret. Det foreslÃ¥s at udvide rettens stedlige kompetence i retssager til hele landet og at indskrænke rettens saglige kompetenceomrÃ¥de til visse civile sager. Med lovforslaget videreføres den medvirken af sagkyndige meddommere, som bl.a. giver Sø- og Handelsretten mulighed for at kunne behandle en række erhvervsrelaterede sager med betydelig indsigt i erhvervslivets forhold, jf. nærmere om Sø- og Handelsrettens fremtidige opgaver i pkt. 3.2.2 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Retten skal efter lovforslaget bl.a. fortsat behandle civile søsager i samme omfang, som retten skal behandle andre erhvervssager.
Med ændringsforslagene foreslås det at bevare Sø- og Handelsrettens navn uændret.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om at oprette retten i Herning og retterne i Odense og Svendborg i stedet for retten på Fyn, jf. ændringsforslag nr. 45 og 46 og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det foreslås, at der udnævnes yderligere 25 byretsdommere, således at antallet af byretsdommere med lovforslaget samlet set forhøjes til i alt 252, når domstolsreformen er fuldt gennemført. Efter gennemførelsen af reformen vil Justitsministeriet løbende følge udviklingen med henblik på at vurdere, om de foreslåede 25 yderligere dommerstillinger er tilstrækkelige bl.a. under hensyn til Domstolsudvalgets anbefalinger i betænkning nr. 1319/1996, hvor det anføres, at principielle synspunkter taler for, at anvendelse af ikke-udnævnte dommere ved byretterne i højere grad end i dag begrænses til tilfælde, hvor uddannelsesmæssige hensyn og hensyn til en hensigtsmæssig ressourceudnyttelse taler for, at retsarbejdet varetages af ikke-udnævnte dommere. Med den foreslåede tilførsel af dommerstillinger vil andelen af retssager, der varetages af udnævnte dommere, blive hævet fra de ca. 60 procent på landsplan, som er forudsat i lovforslaget, til omkring 75 procent.
Ud over det nævnte hensyn til en mere hensigtsmæssig fordeling af retsarbejdet mellem udnævnte og ikke-udnævnte dommere på landsplan er ændringsforslaget begrundet i, at nogle byretter i de større byer, hvor der i dag er anden fordeling af retsarbejdet mellem dommere og ikke-udnævnte dommere end på landsplan, med det fremsatte lovforslag ville opleve et reelt fald i andelen af sager, som behandles af udnævnte dommere, jf. herved justitsministerens besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 57 vedrørende lovforslaget. Den foreslåede forøgelse af antallet af udnævnte dommere vil afhjælpe dette forhold, og forøgelsen vil samtidig bidrage til, at det kan undgås, at et antal dommere eventuelt skulle flytte til andre dele af landet som led i etableringen af de nye byretter. Endelig vil en forøgelse af antallet af udnævnte byretsdommere, hvor der samtidig i en overgangsperiode i et vist omfang tilføres yderligere ressourcer til domstolene, kunne medvirke til, at overgangen fra det gamle til det nye domstolssystem med mange nye opgaver og udfordringer for byretterne (bygningsmæssigt, organisatorisk og sagsbehandlingsmæssigt m.v.) sker så effektivt som muligt.
Minimumsantallet for antallet af udnævnte dommere ved de enkelte byretter foreslås således ændret som konsekvens af forslaget om at udnævne yderligere 25 byretsdommere, og herudover ændres minimumsantallet som følge af forslaget om at oprette retten i Herning og at ændre Viborg, Holstebro og Horsens retskredse (jf. ændringsforslag nr. 45), forslaget om at oprette retterne i Odense og Svendborg i stedet for retten på Fyn (jf. ændringsforslag nr. 46), og forslaget om at ændre Næstved, Holbæk og Roskilde retskredse (jf. ændringsforslag nr. 47).
Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 45-47.
Til nr. 4 og 44
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10 og 11
Med ændringsforslagene fastsættes det i loven, at politidirektøren har pligt til at virke for og søge at etablere og fastholde et samarbejde mellem politiet og hver enkelt kommune i politikredsen vedrørende det kriminalitetsforebyggende arbejde, i praksis navnlig inden for rammerne af samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi (SSP-samarbejdet). Desuden skal politidirektøren beskrive tilrettelæggelsen og gennemførelsen af dette samarbejde i forbindelse med den årlige redegørelse, der efter lovforslaget skal afgives til kredsrådet om politiets virksomhed i politikredsen.
De overordnede rammer for den kriminalpræventive indsats i politikredsen vil skulle fastlægges af politidirektøren bl.a. på grundlag af drøftelser i kredsrådet, jf. forslaget til retsplejelovens § 112. Samtidig bør den praktiske kriminalpræventive indsats og rammerne herfor i vidt omfang tilrettelægges under hensyntagen til de ønsker og behov, der måtte være i den enkelte kommune i politikredsen, og ændringsforslaget vil medvirke til yderligere at sikre, at der efter gennemførelsen af den foreslåede politireform fokuseres på behovet for et kriminalpræventivt samarbejde mellem politiet og den enkelte kommune. Den kriminalpræventive indsats i lokalområdet vil også være en naturlig del af opgaverne for de lokale samarbejdsfora (»lokalråd«), der er beskrevet nærmere i besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 158 vedrørende lovforslaget.
Det vil normalt være lokalpolitiet på politikredsens enkelte politistationer, der skal varetage det daglige lokale SSP-samarbejde med den enkelte kommune, jf. også besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 55 vedrørende lovforslaget. Der vil (ligesom i dag) kunne etableres forskellige SSP-samarbejdsfora alt efter de lokale forhold rundt om i politikredsen og i de enkelte kommuner.
Det bør endvidere være det klare udgangspunkt, at der skal etableres en central SSP-sekretariatsfunktion i politikredsen, der kan varetage tværgående funktioner og støtte de enkelte lokalpolitienheder. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis et sådant sekretariat efter aftale med kommunerne også kunne omfatte repræsentanter for de relevante kommunale forvaltninger.
Til nr. 18
Efter lovforslagets § 1, nr. 53, ophæves retsplejelovens § 107, 2. pkt., hvorefter vederlaget til personer, der virker som anklagere i en enkelt sag (jf. retsplejelovens § 100, stk. 2, § 103, stk. 3, og § 104, stk. 2), fastsættes af retten. Da vederlaget efter lovforslaget således ikke længere skal fastsættes af retten, foreslås det, at den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 1013, stk. 3, om kære ikke skal omfatte kære af rettens afgørelser om vederlag til offentlige anklagere.
Til nr. 22
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 11.
Til nr. 35
Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 118 om ændring af lov om omsætning af fast ejendom, lov om leje af erhvervslokaler m.v., lov om leje og lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. (Oprettelse af et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, skærpelse af oplysningspligt m.v.) skal der bl.a. oprettes et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, og der indsættes regler i lov om omsætning af fast ejendom om indbringelse af nævnets afgørelser for domstolene, jf. lov om omsætning af fast ejendom §§ 29 d og 29 e.
Som følge af den foreslåede nye instansordning, hvorefter civile sager som udgangspunkt behandles ved byret i første instans (jf. pkt. 3.2.1 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger), foreslås §§ 29 d og 29 e i lov om omsætning af fast ejendom ændret, således at også disse sager vil være omfattet af de foreslåede almindelige regler om retternes saglige kompetence. Det drejer sig om tilfælde, hvor en ejendomsmægler, der af Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere har fået begrænset adgangen til at udøve ejendomsformidling eller har fået frataget registreringen eller har fået afslag på ophævelse af en frakendelse, anmoder om, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen indbringer Disciplinærnævnet for ejendomsmægleres afgørelse for domstolene.
Til nr. 36
Der er tale om en konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 149 om biavl, hvor der gennemføres en ny lov om biavl til erstatning for den gældende lov om biavl, der foreslås ændret ved § 64 i lovforslag nr. L 168. Lovforslagets § 64 foreslås ændret, så paragraffen kommer til at angå den nye lov om biavl.
Til nr. 38
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 43.
Til nr. 39
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 35.
Til nr. 40 og 41
Det foreslås, at advokater, der er antaget ved retten i Tårnby til at udføre sager for parter, der har fri proces, eller til at beskikkes som offentlig forsvarer, ikke skal anses for antaget også ved Københavns Byret som følge af, at den nuværende Tårnby retskreds efter lovforslaget vil indgå i den foreslåede Københavns Byrets kreds.
Alle beneficerede advokater, der er antaget ved retten i Tårnby, er i dag samtidig antaget ved retten på Frederiksberg og ved retterne i Brøndbyerne, Rødovre, Hvidovre, Glostrup, Gladsaxe, Tåstrup, Lyngby, Ballerup og Gentofte (de såkaldte omegnsretter). De pågældende advokater anses som følge heraf efter lovforslagets § 106, stk. 10, fra lovens ikrafttræden som antaget ved de foreslåede retter på Frederiksberg og i Lyngby og Glostrup samt eventuelt (afhængigt af, hvor advokaten har sit kontor eller nærmeste tilknytning) ved den foreslåede ret i Hillerød, og det ville være uhensigtsmæssigt, hvis de pågældende advokater herudover også skulle anses som antaget ved Københavns Byret, hvor der i forvejen er et stort antal beneficerede advokater.
Det foreslås i nr. 41, at den foreslåede særregel for beneficerede advokater i Tårnby retskreds ikke skal være omfattet af henvisningen i det foreslåede § 106, stk. 11, og dermed ikke skal finde tilsvarende anvendelse på autoriserede bobestyrere og auktionsledere. Bl.a. henset til det begrænsede antal bobestyrere og auktionsledere i Tårnby retskreds findes der ikke at være behov herfor. Autoriserede bobestyrere og auktionsledere ved retten i Tårnby vil således i overensstemmelse med den foreslåede hovedregel i § 106, stk. 10, 1. pkt., fra lovens ikrafttræden skulle anses som autoriseret henholdsvis beskikket ved den nye Københavns Byret.
Til nr. 42
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om at oprette retten i Herning og retterne i Odense og Svendborg i stedet for retten på Fyn, jf. ændringsforslag nr. 45 og 46 og bemærkningerne hertil. Det foreslås således, at præsidenterne for retterne i Herning og Svendborg skal kunne udnævnes indtil 6 måneder før lovens ikrafttræden ligesom embedscheferne for de øvrige nye præsidentledede byretter. Stillingen som præsident for retten i Odense forudsættes fortsat ikke opslået, idet retten i Odense allerede i dag ledes af en præsident, jf. herved pkt. 11.2 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 43
Med lovforslagets § 28, nr. 1, foreslås det at ophæve § 4, stk. 4, i lov om udgifterne i strafferetsplejen, hvorefter arresthusene i København bestyres af fængselsinspektøren og uden for København af politimestrene. Forslaget indebærer, at politimesterens funktion som arrestinspektør ophører i forbindelse med den foreslåede politireform, og at ledelsen af alle arresthuse fremover varetages af kriminalforsorgen. Med henblik på at sikre den fornødne tid til at etablere en ny ledelsesstruktur for arresthusene går ændringsforslaget ud på, at politidirektørerne uden for København i en overgangsperiode indtil den 1. januar 2008 ligesom politimestrene i dag skal fungere som arrestinspektør for arresthusene i politikredsen.
Til nr. 45-47
Det foreslås at etablere en retskreds, der omfatter Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern Kommuner (retten i Herning). De pågældende kommuner hører efter det fremsatte lovforslag under retten i Holstebro. Med henblik på at sikre, at den resterende Holstebro retskreds fortsat vil have en tilstrækkelig størrelse til, at retten kan have mindst 6 udnævnte dommere, foreslås det, at Holstebro retskreds også skal omfatte Morsø og Thisted Kommuner. Viborg retskreds, der således ikke vil skulle omfatte Morsø og Thisted Kommuner, foreslås i stedet at skulle omfatte Silkeborg Kommune (ud over Skive og Viborg Kommuner), således at retten i Viborg fortsat vil have en tilstrækkelig størrelse til, at retten kan have mindst 6 udnævnte dommere. Horsens retskreds vil herefter alene omfatte Hedensted, Horsens og Skanderborg Kommuner og vil kunne have mindst 6 udnævnte dommere.
Det foreslås endvidere at opdele den foreslåede retskreds på Fyn i to retskredse: Retten i Odense, der omfatter Assens, Bogense, Kerteminde, Middelfart og Odense Kommuner, og retten i Svendborg, der omfatter Faaborg-Midtfyn, Langeland, Nyborg, Svendborg og Ærø Kommuner.
Det foreslås herudover, at Stevns og Ringsted Kommuner kommer til at høre under retten i Roskilde i stedet for henholdsvis retten i Næstved og retten i Holbæk.
Det forudsættes i tilknytning hertil, at der under hensyn til de geografiske forhold i de pågældende retskredse – ud over de afdelingskontorer i Tønder og Thisted, der er omtalt i pkt. 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger – oprettes yderligere et permanent bemandet afdelingskontor i henholdsvis Grenaa og Haderslev.
Der henvises i øvrigt til bilag til ændringsforslagene, der indeholder et oversigtskort over de foreslåede politi- og retskredse med de ændringer, som følger af ændringsforslagene.
Byretterne vil således være organiseret med 24 hovedtingsteder. Her vil byretternes medarbejdere som udgangspunkt være samlet, og her vil alle typer af sager kunne behandles, herunder civile sager med flere dommere og nævningesager, der efter lovforslaget som noget nyt skal behandles ved byretten i første instans.
Der vil blive etableret 4 afdelingskontorer, som vil være permanent bemandet. Afdelingskontorerne vil ud over de sagstyper, som er nævnt nedenfor (de særligt â€borgernære†sager), ogsÃ¥ kunne behandle f.eks. tilstÃ¥elsessager og domsmandssager eller civile sager med mange lokale vidner, jf. herved justitsministerens besvarelse af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 62 vedrørende lovforslaget.
Endelig kan særligt â€borgernære†opgaver som navnlig fogedsager, dødsboskiftesager, gældssaneringssager, notarialforretninger og visse mindre bødesager efter lokalt behov behandles uden for hovedtingstedet, f.eks. i egnede lokaler i en kommunal bygning, jf. pkt. 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det vil være embedschefen, der efter drøftelse med Domstolsstyrelsen pÃ¥ grundlag af en løbende vurdering af de lokale muligheder og behov tager stilling til, i hvilket omfang sÃ¥danne sager skal behandles uden for hovedtingstedet, og der bør i den forbindelse lægges stor vægt pÃ¥ de lokale behov. Som eksempler pÃ¥ byer, hvor det klart mÃ¥ forventes, at sager af den angivne karakter vil blive behandlet uden for de pÃ¥gældende retters hovedtingsteder, kan nævnes Frederikshavn, Silkeborg, Vejle, Nakskov, Slagelse og Kalundborg.
Ændringsforslag nr. 4 og 45-47 vil medføre løbende merudgifter for domstolene på ca. 14 mio. kr. årligt.
Til nr. 48 og 49
Ændringsforslagene har til formål at sikre, at Viborg og Roskilde retskredse ikke som følge af ændringsforslag nr. 45 og 47 deles mellem flere politikredse, jf. herved pkt. 3.2.2.1 (afsnit II) og 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som følge af forslaget om, at Silkeborg Kommune skal høre til den vestjyske politikreds, foreslås det, at denne politikreds betegnes Midt- og Vestjyllands Politi.
(Kort scannes ind senere)
 Birthe Rønn Hornbech (V)  Michael Aastrup Jensen (V)  Karsten Nonbo (V)  Søren Pind (V)  Peter Skaarup (DF) fmd. Kim Christiansen (DF)  Hans Kristian Skibby (DF)  Tom Behnke (KF)  Charlotte Dyremose (KF)  Morten Bødskov (S)  Per Kaalund (S)  Lissa Mathiasen (S)  Frode Sørensen (S)  Elisabeth Arnold (RV)  Simon Emil Ammitzbøll (RV)  Anne Baastrup (SF) nfmd. Line Barfod (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 168
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Henvendelse af 2/3-06 fra Carin Holm, formand for Dommerfuldmægtigforeningen |
2 |
Henvendelse af 2/3-06 fra Henrik Zahle, Københavns Universitet |
3 |
Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren |
4 |
Henvendelse af 2/3-06 fra Retten i Odense |
5 |
Henvendelse af 3/3-06 fra advokat Christian Vinaa, Gentofte |
6 |
Henvendelser modtaget på alm. del før fremsættelsen af lovforslaget |
7 |
Henvendelse af 2/2-06 fra Peter Lotinga, Vemmelev |
8 |
Henvendelse af 12/1-2006 fra advokat Steen Djurtoft, Korsør |
9 |
Henvendelse af 8/3-06 fra Advokatsamfundet |
10 |
Tidligere modtagne svar på spørgsmål på alm. del vedrørende politi- og domstolsreformen |
11 |
Henvendelse af 10/3-06 fra Retten i Aabenraa m.fl. |
12 |
Kopi af Spørgsmål nr. S 2879 på alm. del vedrørende fysisk tilgængelighed i de nye politi- og retsbygninger |
13 |
Foreløbig tidsplan for udvalgsbehandlingen |
14 |
Henvendelse af 16/3-06 fra Advokatfirmaet Gangsted-Rasmussen, København |
15 |
Henvendelse af 22/3-06 fra Foreningen Industriel Retsbeskyttelse |
16 |
Materiale til ekspertmøde om nævningereformen |
17 |
Henvendelse af 27/3-06 fra personalet ved Retten i Holbæk og Nykøbing Sjælland |
18 |
Henvendelse af 28/3-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup |
19 |
Henvendelse af 28/3-06 fra Peter Lotinga, Vemmelev |
20 |
Henvendelse af 30/3-06 fra advokat Henrik Thorstholm, Skjern |
21 |
Oplæg til møde om nævningereformen |
22 |
Invitation til møde den 6/4-06, fra Justitsministeriet |
23 |
Henvendelse af 3/4-06 fra advokaterne Bak, Børresen & Lunn, Frederikssund |
24 |
Henvendelse af 30/3-06 fra Hannah Holmberg m.fl., Tinglysningen, Retten i Horsens |
25 |
Henvendelse af 4/4-06 fra retsassessor Hans Engberg, Retten i Faaborg |
26 |
Henvendelse af 3/4-06 fra præsidenten for Retten i Roskilde m.fl. |
27 |
Materiale fra Foreningen Industriel Beskyttelse modtaget i forbindelse med foretræde 6/4-06 |
28 |
Materiale modtaget fra Peter Lotinga i forbindelse med foretræde udvalget 6/4-06 |
29 |
Retsudvalgets brev til Henrik Linde, Den Danske Dommerforening vedrørende møde med Retsudvalget om L 168 og L 217 |
30 |
Henvendelse af 12/4-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
31 |
Henvendelse af 18/4-06 fra Retssikkerhedsfonden |
32 |
Henvendelse af 18/5-06 fra Silkeborg Kommune |
33 |
Tidsplan for den videre udvalgsbehandling |
34 |
Henvendelse af 28/4-06 fra Bornholms Regionskommune |
35 |
Indlæg holdt af tidl. landsdommer Holger Kallehauge i forbindelse med Retssikkerhedsfondens seminar den 26/4-06 |
36 |
1. udkast til betænkning |
37 |
Henvendelse af 5/5-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup |
38 |
Henvendelse af 10/5-06 fra Danmarks Rederiforening |
39 |
Henvendelse af 10/5-06 fra advokat Henrik Thorsholm, Skjern |
40 |
Henvendelse af 11/5-06 fra Dansk Biavlerforening |
41 |
Kronik vedrørende nævningereformen |
42 |
Evalueringsrapport vedrørende organiseringen af konfliktråd i Danmark fra Det Kriminalpræventive Råd |
43 |
Henvendelse af 18/5-06 fra advokat Lars Nauheimer, Tønder |
44 |
Ændringsforslag fra justitsministeren |
45 |
Henvendelse af 18/5-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 168
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 2/3-06 fra Carin Holm, formand for Dommerfuldmægtigforeningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 2/3-06 fra Henrik Zahle, Københavns Universitet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om kopisager om medicin, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/3-06 fra Retten i Odense, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om ansvaret for bevillings- og økonomistyringen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om model for klageinstans, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om oprettelse af et HR-forum, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om oprettelse af et HR-forum, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om hvorledes udgifterne deles mellem Rigspolitiet og de nye politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om hvorledes udgifterne deles mellem Rigspolitiet og de nye politikredse ved f.eks. krisesituationer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om den Nationale Operative Stab, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om en beskrivelse af vicepolitidirektørens rolle og opgaver i den kommende ledelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/3-06 fra advokat Christian Vinaa, Gentofte, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm. om de økonomiske konsekvenser af oprettelsen af vicepolitidirektørstillingen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om den centrale vagtcentral, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 |
Spm. om detentionerne vil blive opretholdt på de nye underpolitistationer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 |
Spm. om opretholdelse af døgnbemandingen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 |
Spm. om lange køretider i forbindelse med detentionsanbringelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 |
Spm. om organiseringen af detentionsanbringelser i Sverige og Norge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 |
Spm. om centrale vagtcentraler, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 |
Spm. om den daglige briefring med færre vagtcentraler, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 |
Spm. om placering af politiledelsen i de enkelte kredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 |
Spm. om de kommende kredsråd, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 |
Spm. udstedelse af alkoholbevillinger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
25 |
Spm. om de planlagte teknologiske nyskabelser i forbindelse med reformen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
26 |
Spm. om på hvilke områder den planlagte reform vil være afhængig af de teknologiske forbedringer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 |
Spm. om årsværk til operativt politiarbejde, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 |
Spm. om en opdateret statusredegørelse fra Rigspolitiet om organiseret kriminalitet i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 |
Spm. om rekrutteringen af domsmænd og nævninge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
30 |
Spm. om den geografiske rekruttering af domsmænd og nævninge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 |
Spm. om rekruttering af domsmænd og nævninge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
32 |
Spm. om vurdering af lukning af Retten i Grenaa, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
33 |
Spm. om vurdering af lukning af Retten i Grenaa, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
34 |
Spm. om vurdering af lukning af Retten i Grenaa, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
35 |
Spm. om vurdering af lukning af Retten i Grenaa, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 |
Spm. om vurdering af lukning af Retten i Grenaa, til justitsministeren., og ministerens svar herpå |
37 |
Spm. om udnævnelse af retspræsidenter og politidirektører, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
38 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 2/2-06 fra Peter Lotinga, Vemmelev, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
39 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 12/1-06 fra advokat Steen Djurtoft, Korsør, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
40 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/3-06 fra Advokatsamfundet vedrørende advokatbranchens struktur, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
41 |
Spm. om reformen ikke kan realiseres, medmindre IT investeringerne er gennemført, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
42 |
Spm. om beregninger om flere betjente på gaden, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 |
Spm. om en redegørelse for kriterierne for grænsedragningen af henholdsvis politikredse og domstolskredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
44 |
Spm. om redegørelse om grænsedragningen af kredse, hvor de faglige anbefalinger ikke imødekommes, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
45 |
Spm. om sammenhængskraften i samfundet, når kredsene ikke tager udgangspunkt i regionskredsene, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
46 |
Spm. om merudgifterne ved ikke at bruge de bedste og nyrenoverede/nybyggede bygninger, der allerede eksisterer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
47 |
Spm. om de ekstra betjente på gaden er beregnet ud fra, at det kun er hovedpolitistationerne, der har døgnåbent, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
48 |
Spm. om, hvad begrundelserne er for, at politi- og domstolskredsene hører til i samme by, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
49 |
Spm. om regionale hensyn i forbindelse med politi- og domstolsreformen, til justitministeren, og ministerens svar herpå |
50 |
Spm. om kommentar til henvendelsen fra Frederikshavn Kommune m.fl. om Ny Jammerbugt Kommune, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
51 |
Spm. om ministerens kommentar til 2 kronikker af Eva Smith, Københavns Universitet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
52 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 10/3-06 fra Retten i Aabenraa, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
53 |
Spm. om retsmøder uden for hovedtingsted, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
54 |
Spm. om det er muligt at afholde retsmøder lokalt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 |
Spm. om det lokale arbejde på politistationerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
56 |
Spm. om borgmestre kan indkalde til ekstraordinære kredsmøder udover de fire, der lægges op til, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
57 |
Spm. om ikke-udnævnte dommeres arbejde, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
58 |
Spm. om ændring af klagesystemet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
59 |
Spm. om indførelse af landsdækkende konfliktråd, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
60 |
Spm. om hvilket geografisk område som afdelingskontoret i Thisted skal dække, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
61 |
Spm. om lukning af afdelingskontorer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
62 |
Spm. om, hvilke typer sager der forventes behandlet ved afdelingskontorerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
63 |
Spm. om, hvilken bemanding der forventes tilknyttet de foreslåede afdelingskontorer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
64 |
Spm. om Visionsudvalgets anefalinger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
65 |
Spm. om notat om nævningereformen i forhold til grundloven, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
66 |
Spm. om at pålægge dommerne at afholde retsmøder m.v. andre steder i retskredsen end i hovedtingstedet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
67 |
Spm. om en uddybende redegørelse om den norske ordning for medvirken af nævninge i straffesager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
68 |
Spm. om en uddybende redegørelse for forholdet mellem politi og anklagemyndighed i Sverige, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
69 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 16/3-06 fra advokatfirmaet Gangsted-Rasmussen, København, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
70 |
Spm. om behovet for at styrke og målrette tilsynet med behandlingen af straffesager i politikredsene, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
71 |
Spm. om Rigsadvokatens høringssvar, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
72 |
Spm. om behovet for kontrol med kvaliteten og effektiviteten af politikredsenes straffesagsbehandling, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
73 |
Spm. om Rigsadvokatens arbejde med en overordnet planlægning og tilrettelæggelse af tilsyn og kontrol bør styrkes, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
74 |
Spm. om udførlig kommentarer til Forbrugerombudsmandens høringssvar, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
75 |
Spm. om behandlingen om domsmandssager og voldsager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
76 |
Spm. om statistik m.v. over sagsbehandlingstiden ved domstolene af domsmandssager om voldssager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
77 |
Spm. om sagsbehandlingstider, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
78 |
Spm. om initiativer til at forhindre at f.eks. domsmandssager om voldsager ikke forsinkes, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
79 |
Spm. om sagsomkostninger i voldssager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
80 |
Spm. om ministerens kommentarer til henvendelsen af 24/2-06 fra Retten i Vejle, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
81 |
Spm. om Foreningen af Statsadvokaters høringssvar, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
82 |
Spm. om klager over afgørelser truffet af Rigspolitiet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
83 |
Spm. om regionsordning i det storkøbenhavnske område, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
84 |
Spm. om høringssvaret fra Dansk Fængselsforbund, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
85 |
Spm. om høringssvaret fra Foreningen af vicestatsadvokater, assessorer og statsadvokatfuldmægtige, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
86 |
Spm. om begrundelsen for, at anklagemyndigheden ikke er fast medlem af koncernledelsen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
87 |
Spm. om begrundelsen for, at anklagemyndigheden ikke er fast medlem af kredsrådene, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
88 |
Spm. om ikke-jurister kan udnævnes til politidirektører, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
89 |
Spm. om uenighed mellem en ikke-juridisk uddannet politidirektør og den juridisk uddannede chefanklager om behandlingen af en straffesag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
90 |
Spm. om småsagsprocessen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
91 |
Spm. om høringssvaret fra HK Landsklubben Danmarks Domstole, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
92 |
Spm. om årsagen til faldet af detentionsanbragte, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
93 |
Spm. om transportopgaver for politiet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
94 |
Spm. om videokonferencer under visse retshandlinger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
95 |
Spm. om transportopgaver i de større politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
96 |
Spm. om, hvornår reglerne om videomøder forventes iværksat, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
97 |
Spm. om en oversigt over udviklingen i antal detentionsanbragte de seneste 5 år fordelt på nuværende politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
98 |
Spm. om en oversigt over udviklingen i antal detentionsanbragte de seneste 5 år fordelt på hovedpolitistationer og politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
99 |
Spm. om afholdelse af retsmøder udenfor hovedtingstedet til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
100 |
Spm. om en redegørelse i oversigtsform vedrørende typisk forekommende sager efter den nuværende proces og den forslåede småsagsproces, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
101 |
Spm. om politiets seniorpolitik, til justitsministeren., og ministerens svar herpå |
102 |
Spm. om ændringer af pensionsrettigheder/muligheder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
103 |
Spm. om overvejelser med hensyn til seniorpolitikken i politiet i forbindelse med politi- og domstolsreformen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
104 |
Spm. om en uafhængig klageinstans, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
105 |
Spm. om ministerens kommentarer til høringssvar af 20/1-06 fra bistandsværge Ole Schack, Haderslev, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
106 |
Spm. om en redegørelse for den nuværende offerrådgivningsordning, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
107 |
Spm. om en beskrivelse af forløbet af nogle typiske sager med offerrådgivning, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
108 |
Spm. om, hvem der foretager offerrådgivningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
109 |
Spm. om en redegørelse for den fremtidige struktur på færdselssikkerhedsområdet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
110 |
Spm. om en beskrivelse af ledelsesforholdene på færdselssikkerhedsområdet i de kommende politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
111 |
Spm. om færdselspolitiet skal indgå i politiets almindelige beredskab, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
112 |
Spm. om, hvilke konsekvenser reformen får for færdselspolitiets muligheder for at gennemføre specielle indsatser og initiativer på færdselssikkerhedsområdet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
113 |
Spm. om de kommende underpolitistationers opdeling på lokalpoliti og beredskab, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
114 |
Spm. om, hvordan lokalkendskabet sikres i beredskabet på underpolitistationerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
115 |
Spm. om ministeren vil tilsende udvalget et organisationsdiagram for Rigspolitiet henholdsvis før og efter reformen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
116 |
Spm. trukket tilbage |
117 |
Spm. om radiodækning, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
118 |
Spm. om ministerens kommentarer til høringssvaret fra Sammenlægningsudvalget (Hashøj, Korsør, Skælskør og Slagelse), til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
119 |
Spm. om en udførlig kommentar til høringssvaret af 10/1-06 fra Procesbevillingsnævnet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
120 |
Spm. om kommentar til henvendelse af 22/3-06 fra fra Foreningen Industriel Retsbeskyttelse, og ministerens svar herpå |
121 |
Spm. om en redegørelse for samarbejdsordningen mellem Vordingborg og Næstved politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
122 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/3-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
123 |
Spm. om en udførlig kommentar til høringssvaret af 23/1-06 fra Sø- og Handelsretten, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
124 |
Spm. om en udførlig kommentar til høringssvaret af 23/1-06 fra Danmarks Rederiforening, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
125 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 27/3-06 fra Peter Lotinga, Vemmelev, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
126 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 23/3-06 fra personalet ved Retten i Holbæk og Nykøbing Sjælland, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
127 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 30/3-06 fra advokat Henrik Thorstholm, Skjern, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
128 |
Spm. om, hvor megen mertid og hvor mange mertransportudgifter en advokat fra Skjern skal påregne, når retsmøderne foregår i Holstebro i stedet for i Skjern, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
129 |
Spm. trukket tilbage |
130 |
Spm. om ministerens kommentar til indlæg på internt ekspertmøde om nævningereformen 28/3-06, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
131 |
Spm. om kommentar til fhv. PET-chef Ole Stig Andersens indlæg på Retsudvalgets høring 31/3-06 om overførslen af NEC til PET, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
132 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 30/3-06 fra Hannah Holmberg m.fl., Tinglysningen, Retten i Horsens, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
133 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 4/4-06 fra retsassessor Hans Engberg, Retten i Faaborg, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
134 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 3/4-06 fra præsidenten for Retten i Roskilde, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
135 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 3/4-06 fra advokaterne Bak, Børresen & Lunn, Frederikssund, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
136 |
Spm. om undersøgelse om lægdommeres tilfredshed, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
137 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Foreningen Industriel Beskyttelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
138 |
Spm. om ministerens kommentar til materialet fra Peter Lotinga modtaget i forbindelse med foretræde for udvalget 6/4-06, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
139 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 12/4-06 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
140 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-06 fra Silkeborg Kommune, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
141 |
Spm. om en redegørelse for antallet af udnævnte dommere i forhold til indbyggertal i Danmark sammenholdt med andre lande, som vi normalt sammenligner os med, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
142 |
Spm. om udnævnelse af dommere i Sverige i forbindelse med omorganisering, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
143 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/4-06 fra Bornholms Regionskommune, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
144 |
Spm. om ministerens kommentar til indlægget holdt af tidl. landsdommer Holger Kallehauge i forbindelse med Retssikkerhedsfondens seminar den 26/4-06, til justitsministeren |
145 |
Spm. om en bekræftelse på, at Bornholm vil blive inddraget i arbejdet med udmøntningen af domstolsreformen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
146 |
Spm. om hvordan Bornholm er stillet med hensyn til retskreds og antal dommere m.v. i forhold til øer i Sverige med en sammenlignelig størrelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
147 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 5/5-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
148 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 10/5-06 fra Danmarks Rederiforening, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
149 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 10/5-06 fra advokat Henrik Thorstholm, Skjern, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
150 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/5-06 fra Danmarks Biavlerforening, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
151 |
Spm. om separate venterum for vidner i retsbygninger, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
152 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 17/5-06 fra Det Kriminalpræventive Råd, til justitsministeren |
153 |
Spm. om i hvilket omfang der vil være døgnåbent på politistationerne i de nye store politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
154 |
Spm. om hvordan politiets kontrol på udlændingeområdet vil blive varetaget i de foreslåede to grænsepolitikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
155 |
Spm. om tilrettelæggelsen og organiseringen af færdselspolitiets opgavevaretagelse i de nye politikredse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
156 |
Spm. om en løbende orientering af de partier, der står bag reformen, om den praktiske gennemførelse af reformen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
157 |
Spm. om at sikre domstolenes lokale tilgængelighed i de foreslåede nye retskredse i f.eks. fogedsager og skiftesager, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
158 |
Spm. om hvordan der i de foreslåede store politikredse sikres en stærk lokal forankring af de enkelte politistationer med inddragelse af relevante aktører i nærmiljøet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
159 |
Spm. om hvilken betydning gennemførelsen af forslaget til politi- og domstolsreform vil have for offerrådgivningsordningen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
160 |
Spm. om hvordan politiet efter gennemførelsen af den foreslåede politireform vil inddrage relevante myndigheder og organisationer mv. på særlige områder vedrørende organiseret kriminalitet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
161 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-06 fra advokat Lars Nauheimer, Tønder, til justitsministeren |
162 |
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/5-06 fra advokat Olav Willadsen, Glostrup, til justitsministeren |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra <>.