[Ændringsforslag vedrørende geografi og dommernormering]
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)
Æ n d r i n g s f o r s l a g
Af justitsministeren, tiltrådt af …:
Til § 1
1) I den under nr. 3 foreslÃ¥ede affattelse af § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres â€22†til: â€24â€.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og 7]
2) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 9 udgår stk. 3-8, og i stedet indsættes:
â€Stk. 3. Retten i Glostrup bestÃ¥r af en præsident og mindst 14 andre dommere.
Stk. 4. Retten på Frederiksberg består af en præsident og mindst 12 andre dommere.
Stk. 5. Retterne i Århus og Odense består af en præsident og mindst 11 andre dommere.
Stk. 6. Retten i Aalborg består af en præsident og mindst 10 andre dommere.
Stk. 7. Retten i Roskilde består af en præsident og mindst 9 andre dommere.
Stk. 8. Retterne i Kolding og Sønderborg består af en præsident og mindst 8 andre dommere.
Stk. 9. Retterne i Randers, Næstved, Hillerød og Lyngby består af en præsident og mindst 7 andre dommere.
Stk. 10. Retterne i Hjørring, Esbjerg, Nykøbing Falster og Helsingør består af en præsident og mindst 6 andre dommere.
Stk. 11. Retterne i Viborg, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg og Holbæk bestÃ¥r af en præsident og mindst 5 andre dommere.â€
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 12 og 13.
[Ændring af antallet af retskredse til 24 og antallet af udnævnte byretsdommere ved de foreslåede nye byretter]
3) I den under nr. 3 foreslÃ¥ede affattelse af § 9, stk. 10, der bliver stk. 13, ændres i 1. pkt. â€stk. 2-9†til: â€stk. 2-12†og i 2. pkt. â€stk. 5-8†til: â€stk. 5-11â€.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 106
4) I stk. 17 indsættes efter â€Holstebro,â€: â€Herning,†og efter â€Sønderborg,â€: â€Svendborg,â€.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og 7]
Til § 107
5) I stk. 1, 1. og 3. pkt., ændres â€Â§ 9, stk. 10†til: â€Â§ 9, stk. 13â€.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 109
6) Nr. 5-7 udgår, og i stedet indsættes:
â€5)    Retten i Viborg: Silkeborg Kommune, Skive Kommune og Viborg Kommune.
6)     Retten i Holstebro: Holstebro Kommune, Lemvig Kommune, Morsø Kommune, Struer Kommune og Thisted Kommune.
7)     Retten i Herning: Herning Kommune, Ikast-Brande Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune.
8)     Retten i Horsens: Hedensted Kommune, Horsens Kommune og Skanderborg Kommune.â€
Nr. 8-11 bliver herefter nr. 9-12.
[Oprettelse af retten i Herning og ændring af Viborg, Holstebro og Horsens retskredse]
7) Nr. 11, der bliver nr. 12, udgår, og i stedet indsættes:
â€12)  Retten i Odense: Assens Kommune, Bogense Kommune, Kerteminde Kommune, Middelfart Kommune og Odense Kommune.
13)   Retten i Svendborg: Faaborg-Midtfyn Kommune, Langeland Kommune, Nyborg Kommune, Svendborg Kommune og Ærø Kommune.â€
Nr. 12-22 bliver herefter nr. 14-24.
[Oprettelse af retten i Odense og retten i Svendborg i stedet for retten på Fyn]
8) Nr. 13-15, der bliver nr. 15-17, affattes således:
â€15)  Retten i Næstved: Faxe Kommune, Næstved Kommune, Slagelse Kommune og Sorø Kommune.
16)   Retten i Holbæk: Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune og Odsherred Kommune.
17)   Retten i Roskilde: Greve Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Solrød Kommune og Stevns Kommune.â€
[Ændring af Næstved, Holbæk og Roskilde retskredse]
Til § 110
9) Nr. 3 og 4 affattes således:
â€3)    Midt- og Vestjyllands Politi: Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Lemvig Kommune, Morsø Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Silkeborg Kommune, Skive Kommune, Struer Kommune, Thisted Kommune og Viborg Kommune.
4)     Sydøstjyllands Politi: Billund Kommune, Fredericia Kommune, Hedensted Kommune, Horsens Kommune, Kolding Kommune, Skanderborg Kommune og Vejle Kommune.â€
[Ændring af Vestjyllands Politis navn og ændring af Midt- og Vestjyllands og Sydøstjyllands politikredse]
10) Nr. 7 og 8 affattes således:
â€7)    Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi: Faxe Kommune, Guldborgsund Kommune, Lolland Kommune, Næstved Kommune, Slagelse Kommune, Sorø Kommune og Vordingborg Kommune.
8)     Midt- og Vestsjællands Politi: Greve Kommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Køge Kommune, Lejre Kommune, Odsherred Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Solrød Kommune og Stevns Kommune.â€
[Ændring af Sydsjællands og Lolland-Falsters og Midt- og Vestsjællands politikredse]
B e m æ r k n i n g e r
Til nr. 1
Til nr. 2
Det foreslås, at der udnævnes yderligere 25 byretsdommere, således at antallet af byretsdommere med lovforslaget samlet set forhøjes til i alt 252, når domstolsreformen er fuldt gennemført. Efter gennemførelsen af reformen vil Justitsministeriet løbende følge udviklingen med henblik på at vurdere, om de foreslåede 25 yderligere dommerstillinger er tilstrækkelige bl.a. under hensyn til Domstolsudvalgets anbefalinger i betænkning nr. 1319/1996, hvor det anføres, at principielle synspunkter taler for, at anvendelse af ikke-udnævnte dommere ved byretterne i højere grad end i dag begrænses til tilfælde, hvor uddannelsesmæssige hensyn og hensyn til en hensigtsmæssig ressourceudnyttelse taler for, at retsarbejdet varetages af ikke-udnævnte dommere. Med den foreslåede tilførsel af dommerstillinger vil andelen af retssager, der varetages af udnævnte dommere, blive hævet fra de ca. 60 procent på landsplan, som er forudsat i lovforslaget, til omkring 75 procent.
Ud over det nævnte hensyn til en mere hensigtsmæssig fordeling af retsarbejdet mellem udnævnte og ikke-udnævnte dommere på landsplan er ændringsforslaget begrundet i, at nogle byretter i de større byer, hvor der i dag er anden fordeling af retsarbejdet mellem dommere og ikke-udnævnte dommere end på landsplan, med det fremsatte lovforslag ville opleve et reelt fald i andelen af sager, som behandles af udnævnte dommere, jf. herved justitsministerens besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 57 vedrørende lovforslaget. Den foreslåede forøgelse af antallet af udnævnte dommere vil afhjælpe dette forhold, og forøgelsen vil samtidig bidrage til, at det kan undgås, at et antal dommere eventuelt skulle flytte til andre dele af landet som led i etableringen af de nye byretter. Endelig vil en forøgelse af antallet af udnævnte byretsdommere, hvor der samtidig i en overgangsperiode i et vist omfang tilføres yderligere ressourcer til domstolene, kunne medvirke til, at overgangen fra det gamle til det nye domstolssystem med mange nye opgaver og udfordringer for byretterne (bygningsmæssigt, organisatorisk og sagsbehandlingsmæssigt mv.) sker så effektivt som muligt.
Minimumsantallet for antallet af udnævnte dommere ved de enkelte byretter foreslås således ændret som konsekvens af forslaget om at udnævne yderligere 25 byretsdommere, og herudover ændres minimumsantallet som følge af forslaget om at oprette retten i Herning og at ændre Viborg, Holstebro og Horsens retskredse (jf. ændringsforslag nr. 6), forslaget om at oprette retterne i Odense og Svendborg i stedet for retten på Fyn (jf. ændringsforslag nr. 7), og forslaget om at ændre Næstved, Holbæk og Roskilde retskredse (jf. ændringsforslag nr. 8).
Med hensyn til de økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6-8.
Til nr. 3 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om at oprette retten i Herning og retterne i Odense og Svendborg i stedet for retten på Fyn, jf. ændringsforslag nr. 6 og 7 og bemærkningerne hertil. Det foreslås således, at præsidenterne for retterne i Herning og Svendborg skal kunne udnævnes indtil 6 måneder før lovens ikrafttræden ligesom embedscheferne for de øvrige nye præsidentledede byretter. Stillingen som præsident for retten i Odense forudsættes fortsat ikke opslået, idet retten i Odense allerede i dag ledes af en præsident, jf. herved pkt. 11.2 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6-8
Det foreslås at etablere en retskreds, der omfatter Herning, Ikast-Brande og Ringkøbing-Skjern Kommuner (retten i Herning). De pågældende kommuner hører efter det fremsatte lovforslag under retten i Holstebro. Med henblik på at sikre, at den resterende Holstebro retskreds fortsat vil have en tilstrækkelig størrelse til, at retten kan have mindst 6 udnævnte dommere, foreslås det, at Holstebro retskreds også skal omfatte Morsø og Thisted Kommuner. Viborg retskreds, der således ikke vil skulle omfatte Morsø og Thisted Kommuner, foreslås i stedet at skulle omfatte Silkeborg Kommune (ud over Skive og Viborg Kommuner), således at retten i Viborg fortsat vil have en tilstrækkelig størrelse til, at retten kan have mindst 6 udnævnte dommere. Horsens retskreds vil herefter alene omfatte Hedensted, Horsens og Skanderborg Kommuner og vil kunne have mindst 6 udnævnte dommere.
Det foreslås endvidere at opdele den foreslåede retskreds på Fyn i to retskredse: Retten i Odense, der omfatter Assens, Bogense, Kerteminde, Middelfart og Odense Kommuner, og retten i Svendborg, der omfatter Faaborg-Midtfyn, Langeland, Nyborg, Svendborg og Ærø Kommuner.
Det foreslås herudover, at Stevns og Ringsted Kommuner kommer til at høre under retten i Roskilde i stedet for henholdsvis retten i Næstved og retten i Holbæk.
Det forudsættes i tilknytning hertil, at der under hensyn til de geografiske forhold i de pågældende retskredse – ud over de afdelingskontorer i Tønder og Thisted, der er omtalt i pkt. 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger – oprettes yderligere et permanent bemandet afdelingskontor i henholdsvis Grenaa og Haderslev.
Der henvises i øvrigt til bilag 1 til ændringsforslagene, der indeholder et oversigtskort over de foreslåede politi- og retskredse med de ændringer, som følger af ændringsforslagene.
Byretterne vil således være organiseret med 24 hovedtingsteder. Her vil byretternes medarbejdere som udgangspunkt være samlet, og her vil alle typer af sager kunne behandles, herunder civile sager med flere dommere og nævningesager, der efter lovforslaget som noget nyt skal behandles ved byretten i første instans.
Der vil blive etableret 4 afdelingskontorer, som vil være permanent bemandet. Afdelingskontorerne vil ud over de sagstyper, som er nævnt nedenfor (de særligt â€borgernære†sager), ogsÃ¥ kunne behandle f.eks. tilstÃ¥elsessager og domsmandssager eller civile sager med mange lokale vidner, jf. herved justitsministerens besvarelse af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 62 vedrørende lovforslaget.
Endelig kan særligt â€borgernære†opgaver som navnlig fogedsager, dødsboskiftesager, gældssaneringssager, notarialforretninger og visse mindre bødesager efter lokalt behov behandles uden for hovedtingstedet, f.eks. i egnede lokaler i en kommunal bygning, jf. pkt. 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det vil være embedschefen, der efter drøftelse med Domstolsstyrelsen pÃ¥ grundlag af en løbende vurdering af de lokale muligheder og behov tager stilling til, i hvilket omfang sÃ¥danne sager skal behandles uden for hovedtingstedet, og der bør i den forbindelse lægges stor vægt pÃ¥ de lokale behov. Som eksempler pÃ¥ byer, hvor det klart mÃ¥ forventes, at sager af den angivne karakter vil blive behandlet uden for de pÃ¥gældende retters hovedtingsteder, kan nævnes Frederikshavn, Silkeborg, Vejle, Nakskov, Slagelse og Kalundborg.
Ændringsforslag nr. 2 og 6-8 vil medføre løbende merudgifter for domstolene på ca. 14 mio. kr. årligt.
Til nr. 9 og 10
Ændringsforslagene har til formål at sikre, at Viborg og Roskilde retskredse ikke som følge af ændringsforslag nr. 6 og 8 deles mellem flere politikredse, jf. herved pkt. 3.2.2.1 (afsnit II) og 2.2.1.8 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger. Som følge af forslaget om, at Silkeborg Kommune skal høre til den vestjyske politikreds, foreslås det, at denne politikreds betegnes Midt- og Vestjyllands Politi.