<DOCUMENT_START>

 

 

[Ændringsforslag vedrørende SSP-samarbejde]

 

 

Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)

 

 

Æ n d r i n g s f o r s l a g

 

Af justitsministeren, tiltrådt af …:

 

Til § 1

 

1) I den under nr. 54 foreslÃ¥ede affattelse af § 112, stk. 2, indsættes efter ”forløbne Ã¥r”: ”, herunder om det kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver kommune, jf. § 01”.

[Pligt for politidirektøren til at orientere kredsrådet om samarbejdet mellem politi og kommuner om forebyggelse af kriminalitet (SSP-samarbejde mv.)]

 

2) I den under nr. 54 foreslÃ¥ede affattelse af kapitel 11 indsættes efter § 113 som ny paragraf:

 

”§ 01. Politidirektøren skal virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver kommune i politikredsen, herunder med inddragelse af skoler og sociale myndigheder.”

[Pligt for politidirektøren til at virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbejde med kommunerne i politikredsen (SSP-samarbejde mv.)]

 

B e m æ r k n i n g e r

 

Til nr. 1 og 2

 

Med ændringsforslagene fastsættes det i loven, at politidirektøren har pligt til at virke for og søge at etablere og fastholde et samarbejde mellem politiet og hver enkelt kommune i politikredsen vedrørende det kriminalitetsforebyggende arbejde, i praksis navnlig inden for rammerne af samarbejdet mellem skole, socialforvaltning og politi (SSP-samarbejdet). Desuden skal politidirektøren beskrive tilrettelæggelsen og gennemførelsen af dette samarbejde i forbindelse med den årlige redegørelse, der efter lovforslaget skal afgives til kredsrådet om politiets virksomhed i politikredsen.

 

De overordnede rammer for den kriminalpræventive indsats i politikredsen vil skulle fastlægges af politidirektøren bl.a. pÃ¥ grundlag af drøftelser i kredsrÃ¥det, jf. forslaget til retsplejelovens § 112. Samtidig bør den praktiske kriminalpræventive indsats og rammerne herfor i vidt omfang tilrettelægges under hensyntagen til de ønsker og behov, der mÃ¥tte være i den enkelte kommune i politikredsen, og ændringsforslaget vil medvirke til yderligere at sikre, at der efter gennemførelsen af den foreslÃ¥ede politireform fokuseres pÃ¥ behovet for et kriminalpræventivt samarbejde mellem politiet og den enkelte kommune. Den kriminalpræventive indsats i lokalomrÃ¥det vil ogsÃ¥ være en naturlig del af opgaverne for de lokale samarbejdsfora (”lokalrÃ¥d”), der er beskrevet nærmere i besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmÃ¥l nr. 158 vedrørende lovforslaget.

 

Det vil normalt være lokalpolitiet på politikredsens enkelte politistationer, der skal varetage det daglige lokale SSP-samarbejde med den enkelte kommune, jf. også besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 55 vedrørende lovforslaget. Der vil (ligesom i dag) kunne etableres forskellige SSP-samarbejdsfora alt efter de lokale forhold rundt om i politikredsen og i de enkelte kommuner.

 

Det bør endvidere være det klare udgangspunkt, at der skal etableres en central SSP-sekretariatsfunktion i politikredsen, der kan varetage tværgående funktioner og støtte de enkelte lokalpolitienheder. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis et sådant sekretariat efter aftale med kommunerne også kunne omfatte repræsentanter for de relevante kommunale forvaltninger.