<DOCUMENT_START>

 

 

[Ændringsforslag vedrørende overgangsregler mv.]

 

 

Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsreform) (L 168)

 

Æ n d r i n g s f o r s l a g

 

Af justitsministeren, tiltrådt af …:

 

Til § 1

 

1) I det under nr. 159 foreslÃ¥ede § 1013, stk. 3, 1. pkt., udgÃ¥r ”offentlige anklagere og”.

[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 53]

 

Til § 6

 

2) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:

 

”01. § 34, stk. 1, 3. pkt., ophæves.”

[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 11]

 

 

Ny paragraf

 

3) Efter § 46 indsættes som ny paragraf:

 

Ӥ 01

 

I lov om omsætning af fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 691 af 2. juli 2003, som ændret senest ved § 1 i det af Folketinget den 4. maj 2006 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om omsætning af fast ejendom, lov om leje af erhvervslokaler m.v., lov om leje og lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. (Oprettelse af et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, skærpelse af oplysningspligt m.v.), foretages følgende ændring:

 

1. I § 29 d, stk. 1, og § 29 e, 2. pkt., ændres ”landsretten” til: ”retten”.”

[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 118]

 

Til § 64

 

4) Paragraffen affattes således:

 

Ӥ 64

 

I det af Folketinget den 16. maj 2006 vedtagne forslag til lov om biavl foretages følgende ændringer:

 

1. § 11 affattes således:

 

”§ 11. Tvister om erstatning efter § 10 kan indbringes for et voldgiftsnævn.

Stk. 2. Parterne kan, når der er opstået en tvist, aftale, at tvisten kan indbringes for domstolene, uden at voldgiftsnævnet har behandlet sagen.”

 

2. § 14 affattes således:

 

”§ 14. Voldgiftsnævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.””

[Konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 149]

 

Til § 106

 

5) I stk. 1 ændres ”stk. 2-21” til: ”stk. 2-22”.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 9]

 

6) I stk. 2 indsættes efter ”37-41,”: ”01,”.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

 

7) I stk. 10 indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:

 

”Advokater, der er antaget ved retten i Tårnby, anses dog ikke for antaget ved Københavns Byret.”

[Overgangsregel vedrørende beneficerede advokater ved retten i Tårnby]

 

8) I stk. 11 indsættes efter ”stk. 10”: ”, 1. og 3.-5. pkt.,”.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]

 

9) Efter stk. 21 indsættes som nyt stykke:

 

”Stk. 22. Arresthusene uden for København bestyres indtil den 1. januar 2008 af politidirektørerne.”

[Udskydelse af tidspunktet for kriminalforsorgens overtagelse af bestyrelsen af arresthusene uden for København]

 

B e m æ r k n i n g e r

 

Til nr. 1

 

Efter lovforslagets § 1, nr. 53, ophæves retsplejelovens § 107, 2. pkt., hvorefter vederlaget til personer, der virker som anklagere i en enkelt sag (jf. retsplejelovens § 100, stk. 2, § 103, stk. 3, og § 104, stk. 2), fastsættes af retten. Da vederlaget efter lovforslaget således ikke længere skal fastsættes af retten, foreslås det, at den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens § 1013, stk. 3, om kære ikke skal omfatte kære af rettens afgørelser om vederlag til offentlige anklagere.

 

Til nr. 2

 

Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 11.

 

Til nr. 3

 

Med vedtagelsen af lovforslag nr. L 118 om ændring af lov om omsætning af fast ejendom, lov om leje af erhvervslokaler m.v., lov om leje og lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. (Oprettelse af et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, skærpelse af oplysningspligt m.v.) skal der bl.a. oprettes et disciplinærnævn for ejendomsmæglere, og der indsættes regler i lov om omsætning af fast ejendom om indbringelse af nævnets afgørelser for domstolene, jf. lov om omsætning af fast ejendom §§ 29 d og 29 e.

 

Som følge af den foreslÃ¥ede nye instansordning, hvorefter civile sager som udgangspunkt behandles ved byret i første instans (jf. pkt. 3.2.1 (afsnit III) i lovforslagets almindelige bemærkninger), foreslÃ¥s §§ 29 d og 29 e i lov om omsætning af fast ejendom ændret, sÃ¥ledes at ogsÃ¥ disse sager vil være omfattet af de foreslÃ¥ede almindelige regler om retternes saglige kompetence. Det drejer sig om tilfælde, hvor en ejendomsmægler, der af Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere har fÃ¥et begrænset adgangen til at udøve ejendomsformidling eller har fÃ¥et frataget registreringen eller har fÃ¥et afslag pÃ¥ ophævelse af en frakendelse, anmoder om, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen indbringer Disciplinærnævnet for ejendomsmægleres afgørelse for domstolene.

 

Til nr. 4

 

Der er tale om en konsekvensændring som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 149 om biavl, hvor der gennemføres en ny lov om biavl til erstatning for den gældende lov om biavl, der foreslås ændret ved § 64 i lovforslag nr. L 168. Lovforslagets § 64 foreslås ændret, så paragraffen kommer til at angå den nye lov om biavl.

 

Til nr. 5

 

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 9.

 

Til nr. 6

 

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 7 og 8

 

Det foreslås, at advokater, der er antaget ved retten i Tårnby til at udføre sager for parter, der har fri proces, eller til at beskikkes som offentlig forsvarer, ikke skal anses for antaget også ved Københavns Byret som følge af, at den nuværende Tårnby retskreds efter lovforslaget vil indgå i den foreslåede Københavns Byrets kreds.

 

Alle beneficerede advokater, der er antaget ved retten i Tårnby, er i dag samtidig antaget ved retten på Frederiksberg og ved retterne i Brøndbyerne, Rødovre, Hvidovre, Glostrup, Gladsaxe, Tåstrup, Lyngby, Ballerup og Gentofte (de såkaldte omegnsretter). De pågældende advokater anses som følge heraf efter lovforslagets § 106, stk. 10, fra lovens ikrafttræden som antaget ved de foreslåede retter på Frederiksberg og i Lyngby og Glostrup samt eventuelt (afhængigt af, hvor advokaten har sit kontor eller nærmeste tilknytning) ved den foreslåede ret i Hillerød, og det ville være uhensigtsmæssigt, hvis de pågældende advokater herudover også skulle anses som antaget ved Københavns Byret, hvor der i forvejen er et stort antal beneficerede advokater.

 

Det foreslås i nr. 8, at den foreslåede særregel for beneficerede advokater i Tårnby retskreds ikke skal være omfattet af henvisningen i det foreslåede § 106, stk. 11, og dermed ikke skal finde tilsvarende anvendelse på autoriserede bobestyrere og auktionsledere. Bl.a. henset til det begrænsede antal bobestyrere og auktionsledere i Tårnby retskreds findes der ikke at være behov herfor. Autoriserede bobestyrere og auktionsledere ved retten i Tårnby vil således i overensstemmelse med den foreslåede hovedregel i § 106, stk. 10, 1. pkt., fra lovens ikrafttræden skulle anses som autoriseret henholdsvis beskikket ved den nye Københavns Byret.

 

Til nr. 9

 

Med lovforslagets § 28, nr. 1, foreslås det at ophæve § 4, stk. 4, i lov om udgifterne i strafferetsplejen, hvorefter arresthusene i København bestyres af fængselsinspektøren og uden for København af politimestrene. Forslaget indebærer, at politimesterens funktion som arrestinspektør ophører i forbindelse med den foreslåede politireform, og at ledelsen af alle arresthuse fremover varetages af kriminalforsorgen. Med henblik på at sikre den fornødne tid til at etablere en ny ledelsesstruktur for arresthusene går ændringsforslaget ud på, at politidirektørerne uden for København i en overgangsperiode indtil den 1. januar 2008 ligesom politimestrene i dag skal fungere som arrestinspektør for arresthusene i politikredsen.