Retsudvalget 2005-06
L 168 Bilag 43
Offentligt
280224_0001.png
280224_0002.png
Til Retsudvalgets medlemmerDen 5. januar 2006 sendte jeg nedennævnte mail til Justitsministeren, som jeg må gå ud fra, hun harmodtaget.Da antallet af retskredse p.t. debatteres, beder jeg retsudvalgets medlemmer overveje afsnittene om antalretskredse samt forslaget til at sikre, at de nye Bitingsteder ikke udsultes.Med venlig hilsenLars NauheimerAdvokatADVODAN TønderVestergade 14, 6270 TønderTlf.: 7472 1010 l Fax 7472 5931E-mail: [email protected]
Iwww.advodan.dk
ADVODAN- et netværk til forskel-----Oprindelig meddelelse-----Fra:Lars NauheimerSendt:5. januar 2006 14:47Til:'[email protected]'Emne:Domstolsreformen
På borgermødet i Åbenrå den 3. ds. opfordrede du borgerne til et fremkomme med deres mening.Nu kom mødet mest til at handle om geografi, men jeg vi gerne rejse spørgsmål med hensyn tilselve reformen. I den forbindelse giver Politireformen ikke anledning til mange bemærkninger, idetde lokale politistationer bevares. Dog kan det vel ikke bortforklares, at juristerne kommer til at brugeuforholdsmæssig meget tid på landevejen mellem Esbjerg og Sønderborg, med mindre kredsensanklagemyndighed får sæde i 2 byer.For så vidt angår Domstolsreformen er det min opfattelse, at man skærer for dybt ved at gå fra 82 til22 retskredse. Begrundelsen herfor var, at en bæredygtig retskreds skal have mindst 6-8 udnævntedommere, hvortil kommer assessorer og fuldmægtige, dvs. vel i alt mindst 20-30 jurister. Man kunnefå en fornemmelse af, at dette minimumskrav er fremkommet på baggrund af ønsket om et bestemtantal retskredse efter reformen, og havde udgangspunktet i stedet været 4-5 udnævnte dommere pr.kreds, ville der være blevet tilsvarende flere retskredse.22 retskredse er for lidt, og mange dommere giver ikke nødvendigvis større effektivitet. Det er ikkefra min dagligdag oplevelse, at store embeder som København, Århus og Odense har en korteresagsbehandlingstid end f. eks. Retten i Tønder.Som reformen nu ligger bliver der et bitingsted i Tønder. Det er vi naturligvis tilfredse med, forudsatdette også bliver anvendt ikke bare til foged- og skifteret men også til civile sager og straffesager,herunder fremstillinger. Hvad er garantien for, at den ledende dommer i Sønderborg ikke bare afbekvemmelighedsgrunde udsulter bitingstedet?Det samme spørgsmål kunne man rejse med hensyn til de foged- og skiftesager, du forventerbehandlet lokalt i f. eks Haderslev og Åbenrå.
Du angav på mødet, at det ville være et krav til en politidirektør, at han drager omsorg for lokaltilstedeværelse også i de fjerneste kroge af tilstedeværelsen, og at direktøren ville blive målt herpå.Er resultaterne for dårlige, straffes vedkommende på ikke at få forlænget sin åremålsansættelse.Jeg vil foreslå, at de ledende dommere ligeledes åremålsansættes i relation til ledelsesfunktionen,og at der opstilles kriterier til måling af, om de lever op til også at være et serviceorgan for borgerne.Lever den ledende dommer ikke op til sine forpligtelser over yderområderne, skal virkningen være,at vedkommende degraderes til almindelig dommer.Med venlig hilsenLars NauheimerAdvokatADVODAN TønderVestergade 14, 6270 TønderTlf.: 7472 1010 l Fax 7472 5931E-mail:[email protected]
Iwww.advodan.dk