Glostrup den 17. maj 2006
                                                                                   DKR.nr.: 05-311-1249
Folketingets Retsudvalg
Det Kriminalpræventive Råd har bedt Rambøll Management om at foretage en evaluering af organiseringen af Konfliktråd til brug for forhandlingerne om politireformen og en ny politiaftale. Evalueringen vedlægges til orientering.
Formålet med den nye evaluering er at skabe større klarhed over, om organiseringen af den hidtidige ordning stadig er den bedst tænkelige. Målet har været at tilvejebringe et aktuelt grundlag for beslutningen om, hvordan en landsdækkende ordning bør se ud.
Evalueringen supplerer den tidligere af CASA foretagne evaluering af ordningen, der blandt andet dokumenterede deltagernes udbytte af forsøget. CASA`s evaluering viste, at det for langt de fleste deltagere havde været en positiv oplevelse. Det Kriminalpræventive Råd har endvidere modtaget opfordringer fra personer, der havde bopæl i en politikreds, der ikke har været dækket af forsøgsordningen, med anmodning om, at de fik lejlighed til at deltage i en konfliktmægling.
Det Kriminalpræventive Råd skal fortsat anbefale, at Konfliktråd gennemføres over hele landet med nogle mindre justeringer.
Det Kriminalpræventive Råd finder på baggrund af den nye evaluering anledning til at foreslå, at der sideløbende med, at Konfliktråd gøres landsdækkende, gennemføres en særlig ordning for meget unge gerningsmænd.
I denne forbindelse bør målsætningen for Konfliktråd For Unge tydeliggøres. Efter rådets opfattelse bør Konfliktråd For Unge bæres af en målsætning om begrænsning af ofres risiko for at blive ofre på ny og om reduktion af gerningsmænds recidiv. Der bør foretages systematisk måling på effekten af ordningen i forhold til de to mål.
En ny oversigt over effekten viser, at mediation synes at give et lavere recidiv end almindelig domstolsbehandling for unge gerningsmænd, jf. Susanne Clausen, Hvad virker – hvad virker ikke, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2006. Det Kriminalpræventive Råd anbefaler derfor, at man udbyder Konfliktråd For Unge som alternativ til straf, hvorved muligheden for at begrænse recidivet må antages at være størst.
Ved at anvende Konfliktråd For Unge som alternativ til straf på en hel årgang af unge, vil det være muligt at måle effekten. Årgangens recidiv vil således kunne sammenholdes med årgangen året før, hvor det ikke var muligt at anvende Konfliktråd For Unge.
Det Kriminalpræventive RÃ¥d ønsker at understrege, at der med gennemførelsen af en sÃ¥dan ordning ikke bliver tale om, at den unge generelt â€slipper billigereâ€. Det er under alle omstændigheder kun en meget lille del af denne gruppe, der idømmes en ubetinget fængselsstraf. De øvrige stÃ¥r til advarsel, bøde, tiltalefrafald eller betinget dom. For denne store gruppe vil det kunne opleves som mere alvorligt at skulle ind til en konfrontation med offeret.
For de meget få i en årgang af 15-årige, der idømmes ubetingede straffe, vil et Konfliktråd For Unge formentlig opleves som en mindre indgribende løsning. Dette skønnes dog underordnet, hvis det egentlige mål opnås: Et mindre recidiv.
Det Kriminalpræventive Råd ønsker derfor i princippet alle 15-årige omfattet af forsøget. Det er imidlertid muligt at undtage de allergroveste forbrydelser, hvis man måtte ønske dette.
Jo færre forbrydelseskategorier, der undtages, jo nemmere vil det være at arbejde med for politiet og jo mere sikker vil evalueringen blive.
Med venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
Sekretariatschef