J . N r . 2 0 0 4 - 8 1 1 3 - 1 3 1 NOTAT Til ministeren 14. februar 2006 Kommenteret høringsnotat om udkast til forslag om ændring af ophavsretslo- ven (tekniske foranstaltninger og blankbåndsordningen) Kulturministeriet sendte den 23. januar 2006 et udkast til lov om ændring af ophavs- retsloven (tekniske foranstaltninger og blankbåndsordningen) i høring med frist til den 10. februar 2006. Frem til den 13. februar 2006 havde 54 organisationer mv. afgivet høringssvar, se bilag 1. I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar. 1. Tekniske foranstaltninger (§§ 75 c og 75 d) § 75 c beskytter tekniske foranstaltninger m.v., hvilket typisk vil sige kopispærringer på henholdsvis fysiske cd’er og dvd-film m.v. Reglen indeholder et forbud mod omgåelse af kopispærringer med henblik på kopiering samt et forbud mod fremstilling og omsætning m.v. af hjælpemidler, der kan bruges til omgåelse. § 75 d regulerer forholdet mellem beskyttelsen af de tekniske foranstaltninger på fysiske produkter  og  visse  undtagelser  fra  rettighedshavernes  enerettigheder.  Det  følger  af bestemmelsens stk. 1, at Ophavsretslicensnævnet på begæring kan pålægge rettigheds- havere,  som  har  anvendt  kopispærringer  i  forhold  til  deres  produkter,  at  muliggøre kopiering af disse produkter i henhold til visse undtagelsesbestemmelser, fx undtagelser til fordel for syns- og hørehandicappede, undervisningsinstitutioner og biblioteker. Hvis rettighedshaverne ikke imødekommer pålægget, har brugerne ret til at omgå kopispær- ringerne. Efter § 75 d, stk. 2, finder bestemmelsen i stk. 1 kun anvendelse, i det omfang rettighedshaveren  ikke  ved  frivillige  foranstaltninger  har  sikret,  at  brugeren  uanset anvendelsen af kopispærringer kan drage fordel af de nævnte undtagelsesbestemmelser. Ordningen omfatter ikke bestemmelsen i § 12 om privatkopiering.    Statsbiblioteket, Biblioteksparaplyen og Danmarks Forskningsbiblioteksforening finder ikke, at proceduren i ophavsretslovens § 75 d er tilfredsstillende. Hvis rettighedshave- ren hverken frivilligt eller efter pålæg fra Ophavsretslicensnævnet muliggør kopiering af det kopispærrede produkt, er det op til biblioteket selv at omgå kopispærringen for at kunne kopiere i bevaringsøjemed. Da det imidlertid hverken er lovligt at fremstille eller omsætte hjælpemidler til en sådan omgåelse, vil biblioteket ikke kunne omgå kopispær- ringen  og  dermed  heller  ikke  kunne  foretage  kopieringen.  Statsbiblioteket  ønsker  en
Side 2 2 procedure,  der  i  højere  grad  muliggør  bibliotekernes  bevaringsopgave.  Bibliotekspara- plyen og Danmarks Forskningsbiblioteksforening ønsker lovlig adgang til hjælpemidler, der kan omgå kopispærringer. Kulturministeriets kommentar: Kulturministeriet har overvejet Statsbibliotekets ønske. Alternativet til et pålæg fra Ophavsretslicensnævnet med efterfølgende ret til om- gåelse er en anmodning fra biblioteket sanktioneret med en bøde. Efter Kulturmi- nisteriets  opfattelse  vil en trussel om en bøde ikke gøre rettighedshaverne mere tilbøjelige til at muliggøre kopiering af deres kopibeskyttede værker end truslen om  omgåelse.  I  forhold  til  udenlandske  rettighedshavere  vil  ordningen  desuden være vanskelig at gennemføre. Kulturministeriet mener således, at bibliotekerne er bedre stillet med den nuværende ordning, hvor de efter proceduren i § 75 d har ret til omgåelse, end en ordning, hvor rettighedshaverne kan vælge at betale en bøde  og  dermed  umuliggøre  bibliotekernes  kopiering. Statsbibliotekets ønske om en anden procedure imødekommes derfor ikke. Biblioteksparaplyen og Danmarks Forskningsbiblioteksforening’s ønske om lovlig adgang til hjælpemidler, der kan omgå kopispærringer, er uforeneligt med infosoc- direktivet og imødekommes derfor ikke. DANSK IT opfordrer til en ændring af reglerne, således at det bliver muligt for privat- personer at fremstille en kopi af et lovligt erhvervet værk til brug inden for privatsfæren på  afspillere  efter  eget  valg,  også selvom værket er kopibeskyttet. Dette kunne fx ske ved at genoverveje, hvorledes en udvidelse af § 75 d kan sikre, at rettighedshaverne kan blive pålagt at fjerne kopispærringer fra deres værker med henblik på at give privatper- soner  adgang  til  at  fremstille  en  digital  kopi  til  sig selv. Prosa og IT-politisk forening opfordrer til en tilsvarende ændring af reglerne. Kulturministeriets kommentar: Kulturministeriet har genovervejet en udvidelse af ophavsretslovens § 75 d til at omfatte kopiering til personlig brug. Formålet med infosoc-direktivets art. 6 er at tilskynde rettighedshaverne til at anvende tekniske løsninger, som kan dæmme op for den ulovlige kopiering af digitale værker. Dette formål vil efter Kulturministe- riets opfattelse ikke blive opfyldt, hvis rettighedshaverne generelt kunne blive på- lagt at fjerne kopispærringer fra deres værker og stille dem til rådighed for enhver privatperson, som ønsker at fremstille en digital kopi til sig selv. På denne bag- grund finder Kulturministeriet fortsat, at der er afgørende hensyn, som taler imod et forslag af denne art. IT-politisk  forening  ønsker  ophavsretsloven  ændret,  således  at  borgerne  kan  udnytte værker efter alle undtagelserne i loven, uanset anvendelsen af kopispærringer. Kulturministeriets kommentar:
Side 3 3 Kulturministeriet har ændret de almindelige bemærkninger i lovforslagets afsnit 2.2, således at det fremgår, at kopiering til personlig brug kun er ét af IT-politisk forenings ønsker i forhold til kopibeskyttede værker. Dansk Artist Forbund finder det positivt, at reglerne om beskyttelse af tekniske foran- staltninger ikke begrænses. IFPI  Danmark,  Foreningen  af  danske  videogramdistributører,  Filmret,  Producentfor- eningen og Danske Mediers Forum tilslutter sig, at der ikke på nuværende tidspunkt er grundlag  for  at  ændre  reglerne  om  beskyttelse  af  tekniske  foranstaltninger. Ifpi  Dan- mark,  Foreningen  af  danske  videogramdistributører,  Filmret  og  Producentforeningen anfører, at såfremt kopiering til personlig brug kunne begrunde en ret til at bryde en teknisk foranstaltning, ville den beskyttelse af rettighedshaverne, der er formålet med ordningen, blive en illusion, fordi man i praksis ikke ville kunne retsforfølge brud på de tekniske  foranstaltninger  eller  annoncering  om  fremgangsmåder  til  omgåelse.  Den lovlige kopiering til personlig brug ville da altid kunne anvendes som begrundelse for lovligheden af en omgåelse af en teknisk foranstaltning. Danske Mediers Forum anfører, at man ikke er bekendt med, at reglerne har givet anledning til tvister, ligesom der ikke på mediernes område har været eksempler på, at tekniske foranstaltninger har hindret de udnyttelser, som er nævnt i § 75 d. Digital  Forbruger  Danmark  anfører,  at  problemerne  med  reglerne  om  beskyttelse  af tekniske foranstaltninger stikker langt dybere end Kulturministeriet giver udtryk for i lovforslaget. Foreningen mener for det første, det er uklart, hvad en teknisk foranstalt- ning er. For det andet er det foreningens opfattelse, at reglerne om beskyttelse af tekni- ske  foranstaltninger  understøtter,  at  indhold  bindes  til  bestemte  afspillere.  Denne opfattelse deles af Prosa. For det tredje mener foreningen, at der ikke er udsigt til inte- roperabilitet på området, hvilket vil skade konkurrencen. Dette er også Prosa’s opfattel- se. For det fjerde anfører Digital Forbruger Danmark, at der har været blæst om regler- ne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger på internationalt plan; det forhold, at der ikke har været danske retssager om reglerne, skyldes, at forbrugerne ignorerer reglerne og tager de kopier, der passer dem, mens rettighedshaverne nøjes med at true med at anvende  reglerne.  Endelig  opfordrer  Digital  Forbruger  Danmark  Kulturministeriet  til en  mere  proaktiv  evaluering  af  reglerne  om  beskyttelse  af  tekniske  foranstaltninger, herunder indførelse af en ny revisionsbestemmelse. Videnskabsministeriet beklager, at den rapport, som Kommissionen skulle fremlægge i december  2004  om  bl.a.  reglerne  om  beskyttelse  af  tekniske  foranstaltninger,  endnu ikke kommet. Det er Videnskabsministeriets vurdering, at der sker en skævvridning af konkurrencen mellem fysisk og digital distribution af musik i Danmark, idet der er en udbredt  brug  af  tekniske  foranstaltninger  ved  digital  distribution,  hvorimod  tekniske foranstaltninger  stort  set  ikke  bruges  ved  distribution  af  fysiske  eksemplarer.  Viden- skabsministeriet  finder,  at  ophævelsen  af  revisionsbestemmelsen  om  tekniske  foran- staltninger kan resultere i, at markedet ikke i tilstrækkelig grad tilskyndes til at udvik- le interoperable løsninger.
Side 4 4 Kulturministeriets kommentar: Som det fremgår af afsnit 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil Kul- turministeriet og Videnskabsministeriet vurdere, om der er anledning til at arbej- de for at ændre reglerne om tekniske foranstaltninger, når Kommissionens vente- de rapport foreligger, dog senest til efteråret 2007. Der vil i den forbindelse særligt blive set nærmere på, om markedet har udviklet interoperable løsninger, eller om indhold  i  stigende  grad  bindes  til bestemt udstyr, afspilningsapparater eller lig- nende  til  skade  for  brugerne  af  ophavsretlige  værker.  Der  vil  samtidig  blive  set nærmere  på,  hvorvidt  brugerne  stilles  dårligere  i  forbindelse  med online-køb  af indhold med tekniske foranstaltninger, end de traditionelt har været i forbindelse med bl.a. køb af cd'er i fysiske forretninger. Konkurrencestyrelsen finder, at det er positivt, at Kulturministeriet og Videnskabsmi- nisteriet senest i efteråret 2007 vil undersøge, om markedet har udviklet interoperable løsninger, eller om indhold i stigende grad bindes til bestemt udstyr, afspilningsappara- ter  eller  lignende  til  skade  for  brugerne  af  ophavsretlige  værker.  Styrelsen  finder  det vigtigt,  at  eventuelle  løsninger  ikke  forvrider  konkurrencen  og  ser  derfor  frem  til  at bidrage til dette arbejde. 2. Blankbåndsordningen Betydningen af anvendelsen af kopispærringer KODA,  Dansk  Journalistforbund  og  Dansk  Artist  Forbund  mener  ikke  at  brugen  af kopispærringer  bør  medføre  indskrænkninger  af  blankbåndsordningen.  Dansk  Artist Forbund foreslår at passusen i lovforslaget om, at blankbåndsordningen evt. senere vil kunne indskrænkes under hensyn til beskyttelsen af kopispærringer, udgår. Kulturministeriets kommentar: Passusen vil blive stående, da det følger af infosoc-direktivets art. 5, stk. 2, litra b, og betragtning nr. 35, at der ved udformningen af blankbåndsordningen skal ta- ges hensyn til, i hvor stor udstrækning der anvendes kopispærringer. Indbyggede lagringsmedier ITEK, BFE, Forbrugerrådet, Prosa og BSA støtter, at det ikke foreslås at indføre blank- båndsvederlag  på  indbyggede  lagringsmedier.  ITEK  og  Forbrugerrådet  anfører,  at sådanne vederlag generelt ville øge omkostningerne til it-udstyr til skade for forbruger- ne.   IFPI Danmark, Foreningen af danske videogramdistributører, Filmret og Producentfor- eningen anfører, at det er deres grundlæggende holdning, at alle medier, der kopierer lydindspilninger og filmværker, bør omfattes af blankbåndsordningen. Da forslaget ikke omfatter  sådanne  indbyggede  lagringsmedier,  anser  foreningerne,  at  regeringen  har sendt et signal om, at man ønsker at udfase ordningen. Foreningerne bemærker, at en fornuftig vederlagsordning på udstyr ville skabe rum for visse reguleringer af vederlaget på løse medier.
Side 5 5 Efter Dansk Musikerforbund’s opfattelse vil den mest stabile og rentable ordning være en  ordning,  der  omfatter  lagringsmedier  -  hardiske,  hukommelseskort  og  løse  kopie- ringsmedier samt bredbåndsforbindelser, der i meget stort omfang understøtter kopie- ringen. Forbundet anfører, at fordelene ved et meget bredt opkrævningsgrundlag ville være betydelige både for rettighedshaverne og for brugerne, og at vederlagsbetalingen på  det  enkelte  produkt  eller  transaktion  ville  blive  mindre  følelig  og  dermed  mindre konkurrenceforvridende. KODA, Danske Filminstruktører, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Journalistforbund, Dansk  Artist  Forbund  og  Film-  og  TV-Arbejderforeningen  mener,  at  indbyggede  lag- ringsmedier, der er særligt dedikeret til kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale, bør inddrages i blankbåndsordningen, idet der ellers reelt bliver tale om en afskaffelse af ordningen. Foreningerne mener, det vil være uproblematisk at afgrænse udstyr, der er  særligt  dedikeret  til  kopiering  af  ophavsretligt  beskyttet  materiale,  i  forhold  til  al- mindeligt it-udstyr. Danske Dramatikeres Forbund, LO, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Musikforlæg- gerforening finder det skuffende og beklageligt, at Kulturministeriet ikke ønsker at vederlagsbelægge de indbyggede lagringsmedier. Foreningerne ser lovforslaget som begyndelsen til en nedlæggelse af blankbåndsordningen. Dansk Skuespillerforbund mener, at der er tale om et løftebrud. Kulturministeriets kommentar: Som det er anført i afsnit 3.3.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger, er den teknologiske udvikling i dag på et stade, hvor det i et vist omfang vil være muligt at afgrænse de indbyggede lagringsmedier, der er særligt dedikeret til at kopiere og  lagre  ophavsretligt  beskyttet  materiale.  Fx  er  mp3-afspilleren  designet  til  at lagre musik-filer, og den digitale dvd-optager med indbygget harddisk er udviklet til at kopiere og lagre film og andet materiale, der udsendes i tv. Der vil imidlertid formentlig ikke gå ret lang tid, før de særligt dedikerede lagringsmedier udvikles, således at de også kan benyttes mere alment som egentligt it-udstyr. Når det sker, vil det ikke længere være muligt at foretage en skarp afgrænsning af de medier, der er særligt dedikeret til kopiering af ophavsretligt beskyttet materiale, i forhold til almene lagringsmedier. Hvis en ordning med vederlag på indbyggede lagringsmedier skal kunne fungere på  længere  sigt  vil  den  således  generelt  skulle  omfatte  harddisks,  herunder  al- mindelige pc’er. Indførelse af vederlag på pc’er er imidlertid uforeneligt med rege- ringens it-politik. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at indføre vederlag på indbyggede lagringsmedier. Kulturministeriet har aldrig lovet at indføre vederlag på indbyggede lagringsme- dier. Løftet gik på en vurdering af, om der er grundlag for at indføre sådanne ve- derlag.
Side 6 6 Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Journalistforbund anfører, at det bør præciseres i de almindelige bemærkninger, at 15 EU-lande har vederlag på indbyggede lagringsmedier. De fleste andre rettighedsorganisationer henviser også til, at 15 andre EU-lande har vederlag på indbyggede lagringsmedier. Kulturministeriets kommentar: Det  fremgår  af  afsnit  3.3.2.  i  lovforslagets  almindelige  bemærkninger,  at  der  er vederlag på indbyggede lagringsmedier i en række europæiske lande som fx Sve- rige og Tyskland, mens fx Holland ikke har vederlag på indbyggede lagringsmedi- er. Kulturministeriet finder, at beskrivelsen er dækkende. Dvd-vederlaget (§ 40) ITEK, BFE, DANSK IT, Forbrugerrådet, Dansk Handel & Service, Prosa og BSA støtter forslaget om at sænke blankbåndsvederlaget på dvd-skiver fra 10,07 til 3,00 kr. Desuden støtter ITEK, at ændringen træder i kraft allerede dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at nedsættelsen evalueres efter en periode. KODA,  IFPI  Danmark,  Foreningen  af  danske videogramdistributører, Filmret, Produ- centforeningen,   Film-   og   TV-Arbejderforeningen,   Dansk   Journalistforbund,   Dansk Artist   Forbund,   LO,   Dansk   Musikforlæggerforening,  Dansk  Skuespillerforbund   og Danske Filminstruktører er imod nedsættelsen af dvd-vederlaget. Foreningerne mener, at nedsættelsen vil medføre et øget forbrug af blanke medier og dermed øget kopiering til skade for rettighedshaverne. I øvrigt er det KODA, Dansk Musikforlæggerforening, LO, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Artist Forbunds opfattelse, at Skatteministeri- ets forudsætning om, at vederlagsnedsættelsen vil slå fuldt igennem i detailpriserne, er uholdbar. Ifpi Danmark, Foreningen af danske videogramdistributører, Filmret, Dansk Musikforlæggerforening og Producentforeningen henviser til, at det er den store forskel på forhandleravancerne i Danmark og Tyskland, der medfører grænsehandlen.    IFPI  Danmark,  Foreningen  af  danske  videogramdistributører,  Filmret,  Producentfor- eningen, Dansk Artist Forbund, Dansk Journalistforbund, Dansk Skuespillerforbund og Film- og TV-Arbejderforeningen finder det helt uacceptabelt, at dvd-vederlaget nedsæt- tes til mindre end en tredjedel, uden at dette ledsages af en vederlagsordning for ind- byggede lagringsmedier. Kulturministeriets kommentar: Det  er  Kulturministeriets  opfattelse,  at  vederlaget på blanke dvd’er nu står i et sådant misforhold til detailprisen, at det er nødvendigt med en justering i nedad- gående  retning.  Efter  skatteministeriets  beregninger  vil  nedsættelsen  betyde  et øget dansk forbrug på knapt 1 mio. blanke dvd’er, mens grænsehandlen i forhold til Tyskland vil blive mindsket med ca. 2½ mio. blanke dvd’er. Der vil altså pri- mært være tale om en effekt på grænsehandlen til fordel for rettighedshaverne.
Side 7 7 Lovforslaget omfattes af regeringens lovovervågningsprogram. Lovovervågningen vil fokusere på, om nedsættelsen af dvd-vederlaget er slået igennem i detailprisen, og om grænsehandlen dermed er mindsket.   For så vidt angår spørgsmålet om vederlag på indbyggede lagringsmedier henvi- ses til afsnittet herom ovenfor. Dansk Kor Forbund er uforstående overfor, at der ikke har været en drøftelse med de involverede  parter  inden  nedsættelsen  af  dvd-vederlaget  som  lovet  i  finanslovsaftalen for 2006. Film- og TV-Arbejderforeningen finder lovforslagets bemærkning herom misvi- sende. Kulturministeriets kommentar: Kulturministeriets høring udgør sammen med de indkomne høringssvar den drøf- telse, som er forudsat i finanslovsaftalen for 2006. Det er i lovforslagets afsnit 1 præciseret, at aftaleparterne er regeringen og Dansk Folkeparti. Kompensationsordningen BFE støtter, at rettighedshaverne kompenseres, hvis dvd-provenuet falder i forhold til 2005-provenuet. Dansk  Artist  forbund  anfører,  at  rettighedshaverne  bør  sikres  en  kompensation  på minimum 100 mio. kr., såfremt der ikke er politisk vilje til at modernisere blankbånds- ordningen. IFPI Danmark, Foreningen af danske videogramdistributører, Filmret og Producentfor- eningen, Danske Filminstruktører og KODA finder ikke, at en kompensationsordning er den rette vej at gå. Hvis der skal være en kompensationsordning, er det foreningernes opfattelse, at den skal omfatte alle blanke medier, herunder også lydmedier, og at kom- pensationsniveauet skal være højere. LO,  Dansk  Skuespillerforbund  og  Dansk  Journalistforbund  anfører,  at  den  foreslåede kompensationsordning er helt utilstrækkelig. Kulturministeriets kommentar: Ved denne lovrevision er det billedsiden, dvs. dvd’erne, der er i fokus. Kompensa- tionsordningen er derfor udformet i forhold til disse medier. Dansk  Musikforlæggerforening  finder  ikke,  at  sammensætningen  af  den  gruppe,  som nedsættes for at følge udviklingen i dvd-provenuet er repræsentativ. Kulturministeriets kommentar: Ifølge de almindelige bemærkninger i lovforslagets afsnit 3.3.3. nedsættes en føl- gegruppe bestående af repræsentanter for rettighedshaverne i form af Copy-Dan, repræsentanter for forbrugerelektronikbranchen i form af BFE, Itek, Dansk Han- del og Service og It-brancheforeningen samt Skatteministeriet og Kulturministeri-
Side 8 8 et, der skal følge udviklingen på området. Gruppen vil naturligvis blive sammen- sat således at der er paritet mellem de forskellige interesser. Det vil være Copy- Dan, der afgør, hvem der skal repræsentere foreningen. Konkurrencestyrelsen bemærker, at Kulturministeriet skal sikre sig, at kompensations- ordningen er forenelig med EF-traktatens regler om statsstøtte. Kulturministeriets kommentar: Kulturministeriet  mener  ikke,  at  kompensationsordningen  på  nogen  måde  er  i strid med EU-reglerne. Det følger af infosoc-direktivet, at medlemsstaterne er for- pligtet  til  at have en kompensationsordning, hvis der er adgang til kopiering til privat brug. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  ErhvervsRegulering  (CKR) vurderer, at forslaget om at ændre dvd-vederlaget fra 10,07 kr. til 3 kr., kan medføre positive  afledte  økonomiske  konsekvenser  for  erhvervslivet. CKR  ser  positivt  på,  at man  vælger  at kompensere rettighedshaverne, hvis indtjeningen fra blankbåndsord- ningen  mod  forventning  skulle  falde  som  følge  af  nedsættelsen  af  dvd-vederlaget. Hermed stilles rettighedshaverne som før nedsættelsen af dvd-vederlaget, mens virk- somhederne og forbrugerne stilles bedre. Hermed nås en optimal situation. Vederlag  til  fremstillere  af  billedoptagelser  samt  radio-  og  fjernsynsforeta- gender (§ 67, stk. 2 og § 69, stk. 3) Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  ErhvervsRegulering  (CKR) vurderer, at forslaget om at fremstillere af billedoptagelser samt radio- og fjernsynsfo- retagender  bliver  berettiget  til  at  få  del  i  de  midler,  som  blankbåndsordningen  ind- bringer, kan medføre positive direkte økonomiske konsekvenser for disse rettigheds- havere. UBOD og Danske Mediers Forum har med tilfredshed konstateret, at Kulturministe- riets udkast til lov om ændring af ophavsretsloven indebærer, at §§ 67 og 69 ændres således,   at   blankmedieordningen   også   omfatter   radio-   og   fjernsynsforetagenders billedproducent- og signalret. IFPI Danmark, Foreningen af danske videogramdistributører, Filmret og Producentfor- eningen er tilfredse med ændringen af § 67, stk. 2, der bevirker, at producenter af bil- ledoptagelser får umiddelbare rettigheder til blankmedievederlaget. Efter foreningernes opfattelse er det ikke naturligt, at radio- og fjernsynsforetagender tillægges en ret til andel i blankmedievederlaget alene på grundlag af signalretten i § 69. KODA mener ikke, det er en nødvendig følge af infosoc-direktivet, at radio- og fjern- synsforetagenders signalret skal være omfattet af blankbåndsordningen. KODA fryg- ter,  at  radio-  og  fjernsynsforetagenderne  vil  kræve  en  større  andel  af  ordningens provenu. KODA mener derfor, at forslaget skal kombineres med en udvidelse af selve blankbåndsordningen eller af kompensationsordningen.
Side 9 9 Kulturministeriets kommentar: Efter   Kulturministeriets   opfattelse   er   det   bedst   stemmende   med   infosoc- direktivet, hvis fremstillere af billedoptagelser samt radio- og fjernsynsforetagen- der er direkte omfattet af blankbåndsordningen. Som det fremgår af lovforslaget har de nævnte rettighedshavergrupper også hidtil fået del i blankbåndsmidlerne, men kun via deres erhvervede rettigheder. Det er ikke hensigten, at lovændringen skal  indebære  en  beløbsmæssig ændret fordeling af blankbåndsmidlerne mellem de forskellige rettighedshavergrupper. Dansk  Artist  Forbund  har  med  tilfredshed  konstateret,  at  der  ikke  lægges  op  til  en beløbsmæssig  ændret  fordeling  af  blankbåndsmidlerne  mellem  de  forskellige  rettig- hedshavergrupper.   Andet ITEK havde gerne set yderligere nedsættelser af blankbåndsvederlagene. Dansk Handel & Service finder, at vederlaget på dvd’er og cd’er på sigt helt bør fjernes. Prosa mener, at blankbåndsordningen helt bør afskaffes. Danske    Filminstruktører    er    dybt    bekymrede    over    lovforslaget.    Film    og    TV- Arbejderforeningen anfører, at lovforslaget samlet set ikke tilgodeser rettighedshaverne. Dansk  Metal  kan  ikke  acceptere  en  udhuling  af  blankbåndsordningen.  Dansk  Artist Forbund,  Dansk  Musikerforbund  og  Dansk  Skuespillerforbund  finder  overordnet,  at lovforslaget er skuffende. KODA og Danske Dramatikeres Forbund finder, at lovforslaget er skadeligt for dansk kulturliv og dermed også for forbrugerne, hvorfor foreningerne håber, at Kulturministe- riet vil opgive lovforslaget. Dansk Artist Forbund, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Journalistforbund anfører, at  det  bør  fremgå  af  bemærkningerne,  at  formålet  med  blankbåndsordningen  er  at kompensere enhver audiovisuel kopiering, herunder kopiering fra internettet. Kulturministeriets kommentar: Det følger af ophavsretslovens § 39, stk. 2, at blankbåndsvederlaget skal betales for kopiering af værker, som er udsendt i radio eller fjernsyn, eller som er udgivet på fonogram, film, videogram eller lignende. Afsnit 3.1. i de almindelige bemærk- ninger til lovforslaget er ændret i overensstemmelse hermed. IFPI Danmark, Foreningen af danske videogramdistributører, Filmret og Producentfor- eningen anser det for uhensigtsmæssigt, at blankbåndsordningens vederlagssatser står i selve  ophavsretsloven.  Foreningerne  foretrækker,  at  en  uafhængig  instans  fastsætter satserne, eller at de som minimum fastsættes i en bekendtgørelse. Kulturministeriets kommentar:
Side 10 10 Kulturministeriet finder det betænkeligt at overlade vederlagsfastsættelsen til et nævn. Satserne i blankbåndsordningen minder om egentlige afgifter og bør derfor fortsat fastsættes af Folketinget. IT-politisk forening finder det uacceptabelt, at medier, der ikke bruges til kopiering af beskyttede værker, er pålagt vederlag til rettighedshaverne. Kulturministeriets kommentar: De medier, der er omfattet af blankbåndsordningen, bruges fortrinsvist til kopie- ring af beskyttede værker. For medier, der anvendes til visse andre formål, fx un- dervisning og kopiering til brug for syns- eller hørehandicappede, findes en undta- gelsesmulighed. Kulturministeriet mener ikke, der er grundlag for at gennemføre en ny undtagelsesmulighed for medier, der konkret er anvendt til andet end pri- vat kopiering. Digital Forbruger Danmark mener, at det ikke i længden giver menig at overføre prin- cipperne  fra  afgift  på  kasettebånd  til  en  digital  verden:  De  digitale  medier  har  langt flere anvendelsesmuligheder end opbevaring af ophavsretligt beskyttede kopier, og både priser og anvendelsesmuligheder for de digitale medier ændrer sig ustandseligt. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  ErhvervsRegulering  (CKR) vurderer ikke, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har på den baggrund foreslået følgende tekst til den del  af  lovforslagets  bemærkninger,  der  omhandler  forslagets  økonomiske  og  admini- strative konsekvenser for erhvervslivet: ’’Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvali- tet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal fore- lægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. For- slaget  bør  derfor  ikke  forelægges  Økonomi-  og  Erhvervsministeriets  virksom- hedspanel.’’ Erhvervs- og Selskabsstyrelsen anbefaler, at de økonomiske og administrative konse- kvenser  for  erhvervslivet  beskrives  under  denne  overskrift,  jf.  Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, punkt 2.3.2, s. 14. Kulturministeriets kommentar: Erhvervs- og Selskabsstyrelsens forslag imødekommes.
Side 11 11 Bilag 1 Skrevet med fed: Kommentarer Andre: Ingen kommentarer Høringssvar vedrørende ændring af ophavsretsloven (tekniske foranstaltninger og blankbåndsordningen) 1. Kulturministeriets Rektorer 23. januar 2006 2. Indenrigs- og Sundhedsministeriet 24. januar 2006 3. Akademiet for de Tekniske Videnskaber 25. januar 2006 4. ITEK 25. januar 2006 5. Finansrådet 26. januar 2006 6. Integrationsministeriet 26. januar 2006 7. Socialministeriet 30. januar 2006 8. Gramex 31. januar 2006 9. Datatilsynet 1. februar 2006 10. Erhvervs og Selskabsstyrelsen 1. februar 2006 11. Rigsrevisionen 1. februar 2006 12. KL 2. februar 2006 13. Statens Kunstfond 2. februar 2006 14. Danmarks Farmaceutiske Universitet 6. februar 2006 15. UBOD 7. februar 2006 16. Danske Arkitektvirksomheder 8. februar 2006 17. Statsbiblioteket 8. februar 2006 18. Undervisningsministeriet 8. februar 2006 19. Advokatrådet 9. februar 2006 20. BFE 9. februar 2006 21. Biblioteksparaplyen 9. februar 2006 22. Danmarks Forskningsbiblioteksforening 9. februar 2006 23. DANSK IT 9. februar 2006 24. Dansk Kor Forbund 9. februar 2006 25. Danske Dramatikeres Forbund 9. februar 2006 26. Danske Filminstruktører 9. februar 2006 27. Danske Skønlitterære Forfattere 9. februar 2006 28. Handel, Transport og Serviceerhvervene9. februar 2006 29. Ifpi Danmark,       Foreningen af danske videogramdistributører,       Filmret og       Producentforeningen 9. februar 2006 30. Konkurrencestyrelsen 9. februar 2006 31. Biblioteksstyrelsen 10. februar 2006 32. BSA 10. februar 2006
Side 12 12 33. Dansk Artist Forbund 10. februar 2006 34. Dansk Handel og Service 10. februar 2006 35. Dansk Journalistforbund 10. februar 2006 36. Dansk Metal 10. februar 2006 37. Dansk Skuespillerforbund 10. februar 2006 38. Danske Mediers Forum 10. februar 2006 39. Digital Forbruger Danmark 10. februar 2006 40. Domstolsstyrelsen 10. februar 2006 41. Film- og TV-Arbejderforeningen 10. februar 2006 42. Forbrugerrådet 10. februar 2006 43. Horesta 10. februar 2006 443. IT-politisk forening 10. februar 2006 45. Kirkeministeriet 10. februar 2006 46. KODA 10. februar 2006 47. LO 10. februar 2006 48. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 10. februar 2006 49. Prosa 10. februar 2006 50. Rektorkollegiet 10. februar 2006 51. Skatteministeriet 10. februar 2006 52. Videnskabsministeriet 10. februar 2006 53. Dansk Musikerforbund 13. februar 2006 53. Dansk Musikforlæggerforening 13. februar 2006