Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. april 2006

J nr.             400-5

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 7-9 (L 163), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 8:

 

”Vil ministeren overveje at igangsætte evalueringer af nu udførte motorvejsprojekter med henblik på at konstatere i hvilket omfang de forventede effekter af motorvejsanlæg på erhvervsudvikling er blevet til virkelighed?”

 

Svar:

 

Jeg har ikke aktuelle planer om at igangsætte evalueringer af erhvervs­effekter af alle nye motorvejsanlæg, men jeg kan henvise til, at der sidste år blev offentliggjort to analyser, der belyser forskellige aspekter vedrørende erhvervsudvikling og motorveje.

 

I den ene analyse er undersøgt de regionale effekter af Hirtshalsmotorvejen og Frederikshavnmotorvejen (”Motorveje i Vendsyssel”, Vejdirektoratet og Nordjyllands Amt, September 2005).

 

Hovedkonklusionerne fra denne analyse er, at de to motorveje har haft betydning for Vendsyssel. Der er konkrete eksempler på effekter, som ikke ville have vist sig uden motorvejene, eksempelvis virksomhedsetableringer og flytninger samt igangværende erhvervsbyggerier ved motorvejene. Hertil kommer udsagn, som er indsamlet omkring andre enkeltstående investeringsprojekter.

Ud fra interviews og spørgeskemaundersøgelser kan det konstateres, at de oplevede effekter hos virksomheder og borgere er større end den effekt, som kan aflæses af tal for fx beskæftigelse, trafik og byggeri, og effekterne vil sandsynligvis blive tydeligere på længere sigt.

Motorvejenes reduktion af transporttiderne har skabt en mental forandring omkring afstande, som har betydet større mobilitet og ikke mindst større vilje til mobilitet i og omkring Vendsyssel. Det betyder bedre adgang til arbejdskraft, men også til en generel forøgelse af markedet for eksempelvis turisme- og kultursektoren. Ca. 25 % af de adspurgte virksomheder svarer, at motorvejene har medført højere aktivitetsniveau, og endnu flere svarer, at kontakten til markedet, leverandører og arbejdskraft er styrket. Selv om de oplevede positive effekter er størst for virksomheder, der ligger relativt tæt på motorvejsnettet samt de større byer - ikke mindst Aalborg - synes effekterne også at brede sig til områder uden samme nærhed til motorvejsnettet.

Den forøgede mobilitet skaber gode udviklingsmuligheder og større oplande for de stærkere detailhandelsområder - typisk i de store eller mellemstore byer og delvist uafhængig af, om disse ligger umiddelbart ved motorvejene. Et tilsvarende positivt billede ses for turisme- og kulturlivet. Her opleves en generel forøgelse af markedsoplandet og en væsentlig større effekt på fx aktivitetsniveauet end hos gennemsnittet af de adspurgte virksomheder.

Den anden analyse er et forskningsprojekt, der er udført i samarbejde mellem Aalborg Universitet, KVL, Center for Skov, Landskab og Planlægning og Vejdirektoratet. Resultatet er præsenteret i rapporten ”Byen, vejen og landskabet - Motorveje til fremtiden.”

 

Dette projekts mål har dels været at analysere og perspektivere den by- og landskabsudvikling, der er opstået i forbindelse med investeringerne i motorvejsbyggeriet i Danmark siden 1960’erne, dels at formulere en række visioner for fremtidig udvikling og rumlige forløb omkring motorvejsnettet.

 

I rapporten er bl.a. belyst udviklingen i erhvervsbyggeri og beskæftigelse og foretaget en analyse af, hvordan motorvejene påvirker det bebyggede miljø og lokaliseringen af beskæftigelsen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen