Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. april 2006

J nr.             400-5

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 7-9 (L 163), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 7:

 

"Da hovedargumentet for at udvide motortrafikvejen og anlægge en ny motorvejsstrækning tilsyneladende er, at erhvervsudviklingen i området er hæmmet af trafikforbindelserne, bedes ministeren sandsynliggøre, hvorfor motorvejen vil give regionen den savnede erhvervsudvikling, og navnlig hvordan motorvejen vil skabe en erhvervsudvikling, som ikke sker på bekostning af andre regioner."

 

Svar:

 

Der er generelt enighed om, at en velfungerende infrastruktur er en væsentlig forudsætning for regional udvikling - og at investeringer i ny infrastruktur i samspil med et dynamisk erhvervsliv og med regionale/lokale tiltag kan fremme en positiv erhvervsudvikling.

 

Anlæg af motorvej mellem Herning og Vejle vil forbedre tilgængeligheden mellem de to regioner. Store dele af dansk fremstillingserhverv er fortsat lokaliseret i det midt- og vestjyske område og udbygning af rute 18 til motorvej vil forbedre fremkommeligheden og regulariteten for de erhvervstransporter, der benytter denne rute. Endvidere vil udbygning af rute 18 og ligeledes rute 15 mellem Herning og Århus til motorvej bidrage til at sikre effektive og pålidelige vejforbindelser mellem det midt- og vestjyske område og Østjylland (Trekantsområdet - Århus). Østjylland oplever i disse år både befolkningsmæssigt og erhvervsmæssigt vækst med stigende samarbejde og pendling mellem de østjyske byer. Udbygning af motorvejene til Herning kan være med til at koble udviklingen i de to regioner tættere sammen, og bl.a. udvide arbejdsmarkedsoplandene, således at det bliver nemmere for medarbejdere at pendle mellem de to regioner.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen