|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 9 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Har man undersøgt bilisternes start og slutdestinationer, bl.a. med henblik på at kunne forudsige kommende kapacitetsproblemer og mulighed for aflastning med nye relevante kollektive trafikforbindelser?"
I forbindelse med behandlingen af Trafikudvalgets spørgsmål har jeg anmodet Vejdirektoratet om bemærkninger. Vejdirektoratet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Der er til belysning af de trafikale effekter af anlæg af Frederikssundmotorvejen, herunder 1. etape af motorvejen, benyttet trafikmodelberegninger, som er gennemført med Ørestadstrafikmodellen (OTM).
Som en væsentlig bestanddel af trafikmodellen benyttes en grundmatrix for trafikkens start- og slutdestinationer, der bl.a. er baseret på interview-undersøgelser. Denne fremskrives på baggrund af den geografiske udvikling i befolkning, arbejdspladser og bilejerskab til det forventede rejsemønster i 2010.
Trafikmodellen med tilhørende modelgrundlag anvendes ikke kun i forbindelse med vejprojekter, men anvendes også til planlægningen af andre infrastrukturprojekter – herunder af udbydere af den kollektive trafik som eksempelvis Hovedstadens Udviklingsråd i forbindelse med bl.a. planlægning af busnettet (projekt Basisnet) og DSB i forbindelse med planlægningen af Ringbanen.
PÃ¥ baggrund af grundmatrixen i trafikmodellen beregnes den forventede fremtidige trafik i situationer uden og med det aktuelle vejprojekt. Der er bÃ¥de i den tidligere gennemførte VVM-undersøgelse for en motorvej helt til Frederikssund og den igangværende supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af Frederikssundsvej ogsÃ¥ vurderet alternativer med udbygning af den kollektive trafik, herunder med indsættelse af ekstra S-tog pÃ¥ Frederikssundbanen og pendlerbusser i Frederikssundfingeren.â€
Flemming Hansen