|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. maj 2006 J nr.            400-7  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 30 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Vil en omlægning af det øgede transportbehov til kollektiv trafik give færre trafikdræbte end en udbygning af Frederikssundsvejen til motorvej?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.
â€Ifølge Vejdirektoratets effektberegninger medfører 1. etape af Frederikssundmotorvejen en reduktion af personskadeuheld pÃ¥ ca. 6 pr. Ã¥r som følge af en aflastning af det eksisterende vejnet, nÃ¥r der ogsÃ¥ tages hensyn til de uheld, der kan forventes pÃ¥ motorvejen og forbindelsesvejene til denne.
I forbindelse med VVM-undersøgelsen af en ny højklasset vej i Frederikssundfingeren undersøgte Vejdirektoratet, hvilke konsekvenser det ville have, at styrke S-togsdriften i Frederikssundfingeren og indsætte en række tværgÃ¥ende busser. Undersøgelserne viste, at det ville indebære en marginal effekt i forhold til antallet af personskadeuheld.â€
Flemming Hansen