|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006 J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 3 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Ministeren anmodes om at redegøre for alle de ekstraudgifter, der er løbet på projektet om anlæg af 1. etape på grund af den lange behandlingstid, de ekstra undersøgelser der er blevet foretaget og øgede omkostninger ved selve etableringen af første etape."
Med trafikaftalen af 5. november 2003 blev der afsat 728 mio. kr. (2005-priser) til anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Anlægsoverslaget for strækningen mellem Motorring 3 og Motorring 4 byggede pÃ¥ det projekt, der er beskrevet i Vejdirektoratets VVM-redegørelse fra 2002 om en ny højklasset vej i Frederikssundfingeren.Â
Lovforslagets projekt indeholder i forhold til det projekt, der er beskrevet i VVM-redegørelsen, en række miljøforbedringer med henblik på at skabe en løsning, der er så skånsom som muligt i forhold til Vestskoven og de berørte beboere og virksomheder i lokalområdet. Derudover er motorvejens linjeføring blevet optimeret. Der er således tale om to forskellige anlægsprojekter.
Den optimerede linjeføring af såvel motorvejen som forbindelses- og tilslutningsanlæggene samt etablering af erstatningsskov, støjsvag asfalt, jordvolde og den nye stiforbindelse medfører, at det nye projekt er anslået til at koste 881 mio. kr. (2005-priser).
For så vidt angår udgifterne til supplerende analyser af projektet, herunder den teknisk-økonomisk analyse af Jyllingevej-modellen, anslås disse at koste ca. 3 mio. kr.
Flemming Hansen