Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. maj 2006

J nr.             400-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. maj stillet mig følgende spørgsmål 29 (L 162), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 29:

 

"Hvad vil en alternativ investering i kollektiv trafik f.eks. ved hyppigere afgange på S-togsnettet (som ligger parallelt med Frederikssundsmotorvejen) og tværgående busruter koste på CO2 regnskabet? "

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

”I forbindelse med VVM-undersøgelsen af en ny højklasset vej i Frederikssundfingeren undersøgte Vejdirektoratet, hvilke konsekvenser det ville have at styrke S-banen i Frederikssundfingeren og indsætte en række tværgående S-busser og andre regionale busser.

Undersøgelsen viste bl.a., at dette i forhold til en basissituation, hvor 1. etape af Frederikssundmotorvejen ikke blev etableret og der ikke skete en styrkelse af S-banen og S-busserne i Frederikssundfingeren ville medføre en stigning i CO2 udslippet svarende til 0,01 % af udslippet på det samlede vejnet i hovedstandsområdet svarende til en stigning på ca. 150 tons pr. år. Heri er ikke medregnet CO2 udslip fra S-togs driften.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen