Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. maj 2006

J nr.             400-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål 24 (L 162), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 24:

 

" I forlængelse af svaret på spørgsmål 18 ønskes en vurdering af, hvor mange boliger, der kan bygges i Københavnsområdet, ved at spare udbygningen af Frederikssundmotorvejen, således at transportbehovet kan nedbringes, og i hvilket omfang det svarer til prognoserne for væksten i arbejdspladser."

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

”Anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen er anslået til at koste 895 mio. kr. (2006 priser). Omkostningerne til at bygge en bolig vil afhænge meget af, i hvilket område i København boligen bygges, hvilken type bolig der er tale om m.v. Hvis man antager en pris på ca. 2 mio. kr. pr. bolig i området, ville det teoretisk svare til ca. 450 boliger. Antages en pris på 3 mio. kr. ville det svare til ca. 300 boliger, og antages en pris på 4 mio. kr. ville det svare til ca. 225 boliger.

Det er Vejdirektoratets vurdering, at en forøgelse af boliger i København i den størrelsesorden ikke vil ændre på behovet for at få etableret 1. etape af Frederikssundmotorvejen.

Der er ikke foretaget beregninger af, hvad et forøget antal boliger i København vil betyde for prognoserne for væksten i arbejdspladser.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen