Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 11. april 2006  

J nr.             400-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 20 (L 162), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 20:

 

"Vil ministeren kommentere AE-rådets prognose for væksten i arbejdspladser i hovedstadsområdet, (AE-rådet, jan. 2006)?"

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ikke har kunnet pege på en prognose for væksten i arbejdspladser i hovedstadsområdet fra januar 2006, men i stedet har peget på en analyse fra november 2005 af den regionale arbejdskraftefterspørgsel frem til 2015. Det fremgår af analysen, at det i fremskrivningerne af den regionale arbejdskraftefterspørgsel er forudsat, at det nuværende lokaliserings-, bosætnings-, pendlings- og uddannelsesmønster m.v. ikke ændres fra 2005-2015. Endvidere fremgår det, at fremskrivningerne ikke kan fortolkes som en egentlig prognose for den regionale beskæftigelsesudvikling. Der er således en vis usikkerhed forbundet med fremskrivningerne i analysen.

Som det fremgår af min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål 19 er det de senest tilgængelige officielle prognoser for lokalisering og udvikling af arbejdspladser, der anvendes til at vurdere infrastrukturprojekter. Når der gennemføres trafikmodelberegninger for vejprojekter i hovedstadsområdet, benytter Transport- og Energiministeriet de officielle prognoser for arbejdspladser i hovedstadsområdet, der er udarbejdet af Hovedstadens Udviklingsråd på baggrund af oplysninger fra Hovedstadsregionens Statistikkontor. Denne prognose er også anvendt i vurderingen af de trafikale effekter af 1. etape af Frederikssundmotorvejen.  

Prognosen anvendes ligeledes af amterne og kommunerne i hovedstadsregionen, og indgår som en forudsætning i amternes og kommunernes planlægning – bl.a. i forbindelse med kommunalreformen.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen