|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 20 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Vil ministeren kommentere AE-rådets prognose for væksten i arbejdspladser i hovedstadsområdet, (AE-rådet, jan. 2006)?"
Jeg kan oplyse, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ikke har kunnet pege på en prognose for væksten i arbejdspladser i hovedstadsområdet fra januar 2006, men i stedet har peget på en analyse fra november 2005 af den regionale arbejdskraftefterspørgsel frem til 2015. Det fremgår af analysen, at det i fremskrivningerne af den regionale arbejdskraftefterspørgsel er forudsat, at det nuværende lokaliserings-, bosætnings-, pendlings- og uddannelsesmønster m.v. ikke ændres fra 2005-2015. Endvidere fremgår det, at fremskrivningerne ikke kan fortolkes som en egentlig prognose for den regionale beskæftigelsesudvikling. Der er således en vis usikkerhed forbundet med fremskrivningerne i analysen.
Som det fremgÃ¥r af min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmÃ¥l 19 er det de senest tilgængelige officielle prognoser for lokalisering og udvikling af arbejdspladser, der anvendes til at vurdere infrastrukturprojekter. NÃ¥r der gennemføres trafikmodelberegninger for vejprojekter i hovedstadsomrÃ¥det, benytter Transport- og Energiministeriet de officielle prognoser for arbejdspladser i hovedstadsomrÃ¥det, der er udarbejdet af Hovedstadens UdviklingsrÃ¥d pÃ¥ baggrund af oplysninger fra Hovedstadsregionens Statistikkontor. Denne prognose er ogsÃ¥ anvendt i vurderingen af de trafikale effekter af 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Â
Prognosen anvendes ligeledes af amterne og kommunerne i hovedstadsregionen, og indgår som en forudsætning i amternes og kommunernes planlægning – bl.a. i forbindelse med kommunalreformen.
Flemming Hansen