|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato 11. april 2006Â Â J nr. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 400-7 Â Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 15 (L 162), som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Er det rigtigt forstået, at i regnestykkerne i VVM-redegørelsen Rapport 250 (f.eks. side 122) og i selve lovforslaget indgår ingen værdi for brugernes benyttelse af Vestskoven (og andre naturområder), således at effekterne af forslaget målt i mio. kr. er meget overdrevne og måske direkte negative?"
Jeg kan oplyse, at samfundsøkonomiske analyser af vejprojekter sker i henhold til de principper, der er fastlagt i Transport- og Energiministeriets â€Manual for samfundsøkonomisk analyse – anvendt metode og praksis pÃ¥ transportomrÃ¥det†fra 2003.
I en samfundsøkonomisk analyse tillægger man de effekter, som man efter normalt anvendte metoder er i stand til at værdisætte, en samfundsøkonomisk værdi.
Følgende effekter indgår i de samfundsøkonomiske vurderinger:
Der medtages således ikke effekter som følge af tab af naturværdier, visuelle indtryk af landskabet, dækslid, vejsalt m.v. Eventuelle værdistigninger på arealer og ejendomme, som følge af forbedret infrastruktur, medregnes heller ikke.
I det konkrete motorvejsprojekt er der dog i et vist omfang taget højde for disse effekter, idet der i projektet indgår tiltag, som har til formål at begrænse effekten af tab af naturværdier. Disse kompenserende foranstaltninger indgår som en del af anlægsomkostningerne.
Flemming Hansen