Det lovforslag, vi behandler her, handler ifølge lovforslaget selv om, at der skal gælde de samme retningslinjer på det kommunale og regionale område som dem, der gælder for udvalg på statens område. Det er altså det, vi fra statens område har haft siden midten af 1980'erne, hvor vi besluttede, at de myndigheder og organisationer, der har ret til at indstille til et råd eller et udvalg eller en kommission, skal indstille både en kvinde og en mand, og at man skal sammensætte udvalget med henblik på, at der skal være en ligelig repræsentation af kvinder og mænd.
På det kommunale område - det, der er foreslået her - er det sådan, at der er foreslået den ene halvdel af det, som gælder for staten. Det er nemlig foreslået, at de myndigheder og organisationer, der har ret til at indstille, skal indstille en kvinde og en mand.
Men der mangler den del, der gælder for den nationale ligestillingslovgivning og for statslige råd og nævn, nemlig det, at det samlede udvalg, når det er nedsat, bør have en ligelig repræsentation af kvinder og mænd. Det synes vi er en mangel.
Vi mener, at ministeren med sit udspil har taget et godt initiativ, men der mangler noget, der sikrer, at de udvalg, der bliver nedsat, rent faktisk får en ligelig repræsentation af kvinder og mænd. Derfor har vi i SF stillet to ændringsforslag, der kan sikre det her.
Jeg vil med det samme sige, og det har vi også skrevet i betænkningsbidraget, at vi er åbne over for det, hvis det kan gøres på en anden måde, men vi mener, det er nødvendigt at gøre noget. Vores forslag går ud på, at hvis udvalgene sammensættes, så der ikke er mindst 30 pct. kvinder - eller mindst 30 pct. mænd naturligvis - så skal det indberettes til ligestillingsministeren.
Det gør vi jo ikke for at køre kommuner og regioner over. Vi gør det for at give et advarselssignal om, at det er det her, vi gerne vil have, altså en ligelig repræsentation i udvalgene, og at vi mener det seriøst. Så man kan sige, at vi kipper med flaget eller blinker med den røde advarselslampe. Det bedste vil naturligvis være, hvis kommuner og regioner overhovedet ikke behøver at indberette, men at de bare selv sørger for, at der er en ligelig repræsentation. Det er det ene, vi har foreslået.
Det andet, vi har foreslået, er, at ligestillingsministeren påtager sig en særlig opsynsopgave i de første par år, hvor det her kører. Vi ved, at kommunalreformen betyder meget store opgaver ude i kommunerne og regionerne, og vi ved også, at ligestilling ofte får et svagt fokus i den slags situationer. Derfor mener vi, det er vigtigt, at ligestillingsministeren påtager sig en opgave med en slags overopsyn, men også med hjælp til kommuner og regioner i det, vi kan kalde indkøringsfasen.
Vi kan desværre konstatere, at kommunalreformen har betydet et tilbageslag for ligestillingen på lokalt plan. Vi har fået relativt færre kvindelige kommunaldirektører, end vi havde tidligere, relativt færre kvindelige ledere, og vi har også fået færre kvindelige borgmestre med den her reform. Der er altså brug for, at vi gør noget særligt for at komme op i omdrejninger igen med ligestillingen.
Vi er naturligvis klar over, at der er nogle udvalg, der sammensættes efter politiske aftaler, og der kan det være mere vanskeligt. Men som sagt er vi åbne over for at diskutere, om ændringsforslagene skal se ud på en lidt anden måde. Vi synes bare, det er for magert overhovedet ikke at gøre noget. Og det er i hvert tilfælde forkert, når der står
i loven, at man med det her vil have regler på det kommunale område svarende til det statslige område, for det er altså ikke det, vi får, medmindre vi går ind og laver nogle ændringer i L 161.