Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Christiansborg

1240 København K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

København, den 19. april 2006

Sagsnr. 6148

Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 6. april 2006 anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål 12 i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 160 (forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme):

 

Spørgsmål 12:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. april 2006 fra økologirepræsentantskabet i familielandbrugssektionen i Dansk landbrug, jf. L 160 – bilag 12.”

 

Svar:

Landbrugslovens arealkrav opgøres på baggrund af husdyrgødningsbekendtgørelsens regler. Efter reglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen stilles der skærpede krav til udbringningsarealer for økologisk autoriserede bedrifter, idet disse bedrifter ikke er omfattet af undtagelsesreglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 28, stk. 2-4. Økologiske bedrifter vil derfor som udgangspunkt skulle opfylde et skrappere krav til ejet areal end konventionelle bedrifter.

 

Som nævnt i henvendelsen anføres det i bemærkningerne til lovforslaget, at det i relation til opfyldelse af arealkravet efter landbrugsloven er hensigten at fastsætte regler, hvorefter økologisk autoriserede bedrifter vil skulle opfylde de samme krav som tilsvarende konventionelle bedrifter. Dette vil primært tilgodese de økologiske mælkeproducenter.

 

Økologirepræsentantskabet finder, at forslaget om at nedsætte kravet om at eje en vis del af det nødvendige harmoniareal for de økologisk autoriserede bedrifter er unødvendigt og skadeligt i forhold til det generelle ønske om, at de økologiske bedrifter har et fornuftigt arealtilliggende i forhold til den animalske produktion. Repræsentantskabet frygter, at nogle økologiske malkekvægsbesætninger kan blive etableret på et alt for lille areal i forhold til det nødvendige areal til gødningsudbringning, afgræsning og foderproduktion.

 

Jeg kan oplyse, at baggrunden for forslaget om, at der skal gælde samme krav for økologiske husdyrhold som for konventionelle husdyrhold, er ønsket om ikke at stille økologiske husdyrbrugere ringere end konventionelle husdyrbrugere i forhold til kravet om ejet areal efter landbrugsloven. Det er således ikke landbrugslovens regler, der skal opstille regler for, hvor meget jord de økologiske autoriserede bedrifter skal eje i forhold til husdyrholdet.

 

Jeg kan supplerende oplyse, at Dansk Landbrug i sit høringssvar til lovforslaget foreslår, at der indføres en sådan regel om, at arealkravet for økologiske husdyrhold beregnes som for tilsvarende konventionelle husdyrhold.

 

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

 

                                                                                       /Peter Lund Andersen