Jyderup d. 5. april 2006  

 

Til folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

Hermed ønsker økologirepræsentantskabet i familielandbrugssektionen i Dansk Landbrug at kommentere et enkelt punkt i lovforslag nr. L 160, fremsat d. 1. marts 2006 af fødevareministeren.

 

Det drejer sig om §1, stk. 1 i lovforslaget, hvor der ikke i lovteksten, men udelukkende i bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser fremgår følgende:

 

”Efter reglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsen stilles der skærpede krav til udbringningsregler for økologisk autoriserede bedrifter, idet disse bedrifter ikke er omfattet af undtagelsesreglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 28, stk. 2-4.  I relation til opfyldelse af arealkravet efter landbrugsloven er det hensigten at fastsætte regler, hvorefter økologisk autoriserede bedrifter vil skulle opfylde de samme krav som tilsvarende konventionelle bedrifter.  Dette vil primært tilgodese de økologiske mælkeproducenter”

 

Som følge af lovforslagets generelle nedsættelse af ejerkravet vil der ske en nedsættelse af kravet til ejet areal fra de nuværende 77 ha til 49 ha. for en økologisk malkekvægbesætning på 250 dyreenheder.

 

Med den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, stk. 1 vil der ske en yderligere nedsættelse af ejerkravet .  Ændringen vil betyde at økologiske mælkeproducenter fremover ikke skal eje mere jord end konventionelle mælkeproducenter på trods af at økologiske mælkeproducenter fortsat kun må udbringe 140 kg N/ha, mens konventionelle mælkeproducenter fortsat kan udbringe 170 – 230 kg N/ha..  Økologiske mælkeproducenter skal altså eje en relativt mindre andel landbrugsjord i forhold til det påkrævede areal til udbringning af husdyrgødning.   Konkret vil ejerkravet for en økologisk mælkeproducent på grund af § 1, stk. 1 blive yderligere nedsat fra 49 ha. til 37 ha. for en besætning på 250 malkekøer uden opdræt.  De 37 ha kan endda for en 1/3´s vedkommende opfyldes ved tinglyste gylleaftaler, hvorefter det reelle ejerkrav kun er på 24 ha.  Det kan oplyses at det nødvendige areal til udbringning af husdyrgødning for en økologisk besætning af den pågældende størrelse fortsat vil være 179 ha!  Og det nødvendige areal for selvforsyning med økologisk foder vil være min. 250 ha.

 

På denne baggrund finder vi lovforslagets nedsættelse af ejerkravet til reelt 24 ha. for både unødvendig og skadelig i forhold til vores generelle ønske om at de økologiske bedrifter har et fornuftigt arealtilliggende i forhold til den animalske produktion.  De økologiske mælkeproducenter vil fortsat skulle opfylde kravet om udbringning af maksimalt 140 kg N/ha., men vi frygter at en ejerandel på kun 24 ha ud af de 179 ha, som er nødvendige til udbringning af husdyrgødning, vil give både langt mere transport af gødning på landevejene og stigende problemer med at de økologiske malkekøer får adgang til græsningsarealer.  I en nylig udsendt vejledning fra Plantedirektoratet kræves således at en besætning på 250 økologiske malkekøer tilbydes afgræsning på minimum 50 ha!

 

Vi må derfor frygte at nogle økologiske malkekvægsbesætninger kan blive etableret på et alt for lille ejet areal i forhold til det nødvendige areal til gødningsudbringning, afgræsning og foderproduktion..  Det manglende areal skal naturligvis i givet fald så fremskaffes ved forpagtninger, men sådanne arealer vil den økologiske mælkeproducent jo ikke kunne regne med at kunne disponere over altid, hvorfor der kan opstå alvorlige problemer ved ophør af forpagtninger.

 

Samlet set finder vi altså den bebudede ændring i § 1, stk. 1 for både unødvendig og skadelig for den økologiske sektor og skal på denne baggrund opfordre folketingets udvalg for fødevarer, landbrug og fiskeri til ikke at gennemføre denne del af lovforslaget.

 

Med venlig hilsen:

 

Johannes Nebel, formand for familielandbrugssektionens repræsentantskab for økologi i Dansk Landbrug.