Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 6. marts 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 154– bilag 6). |
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. marts 2006 fra FOA, jf. L 154 - bilag 6.
Svar:
FOA peger i sin henvendelse på tre forskellige forhold i sygedagpengeloven, som organisationen gerne ser ændret.
For så vidt forslaget om en ophævelse af varighedsbegrænsningen, kan jeg oplyse, at retten til sygedagpenge er baseret på en tilknytning til arbejdsmarkedet. Således er også muligheden for at forlænge udbetalingen af sygedagpenge ud over varighedsbegrænsningen i vidt omfang knyttet til muligheden for inden for en overskuelig tid igen at kunne fungere på arbejdsmarkedet. Jeg mener, at rigtig mange kommuner håndterer disse regler fornuftigt.
Der er dog tilfælde, der giver anledning til, at området ses nærmere efter i sømmene. Jeg har derfor lovet, at der udarbejdes en redegørelse vedrørende varighedsbegrænsningen og forlængelsesmuligheder i sygedagpengelovgivningen.
Jeg har haft en drøftelse af et første udkast til redegørelse med en række af udvalgets medlemmer, og vil snarest sende den endelige redegørelsen til udvalget.
Med hensyn til FOA´s forslag om at dagpengene kun skal bortfalde så længe man ikke medvirker ved opfølgningen, skal det bemærkes, at det er et grundliggende princip i sygedagpengeloven, at retten til sygedagpenge bortfalder, hvis den sygemeldte uden rimelig grund undlader at medvirke ved kommunens opfølgning. Dette princip gælder også, såfremt den sygemeldte uden rimelig grund undlader at udfylde og indsende oplysningsskemaet.
Det betyder, at kommunen, hvis sygemeldte ikke indsender oplysningsskemaet inden for den fastsatte frist – senest efter 8 dage, medmindre andet aftales med kommunen - ud fra en konkret vurdering tager stilling til, om sygedagpengene skal bortfalde, jf. § 8, stk. 1, nr. 3.
Er den sygemeldte ude af stand til at besvare skemaet fx under en indlæggelse, eller er der tale om, at sygdom umuliggør udfyldelse af skemaet, vil sygedagpengene ikke bortfalde. Kommunen skal eksempelvis være opmærksom på, om der er en psykisk lidelse/årsag til, at et skema ikke indsendes.
Det er en forudsætning for bortfald af sygedagpengene, at kommunen forinden har orienteret den sygemeldte om, at dagpengene bortfalder efter det tidspunkt, hvor den sygemeldte uden rimelig grund har undladt at returnere oplysningsskemaet.
Endelig skal det for så vidt angår bemærkningerne om dagplejeres manglende mulighed for delvis raskmelding bemærkes, at spørgsmålet har været behandlet i det udvalg under Arbejdsdirektoratet, der har beskæftiget sig med en modernisering af sygedagpengeloven. Forslaget fik ikke støtte hverken fra arbejdsmarkedets parter eller fra kommunerne. Ud over de merudgifter, der vil være forbundet med en sådant forslag, vil det i mange tilfælde være vanskeligt for kommunen at få indblik i og vurdere, om der er tale om en nedsættelse af arbejdsbyrden i modsætning til den nemt registrerbare nedsættelse af timetallet.