Siden den seneste gennemgribende ændring af sygedagpengeloven tilbage i 1990 er der vedtaget en række ændringer, og der har fundet en række afgørelser sted på lovens områder. Der er derfor opstået et behov for en gennemskrivning, så der opnås en bedre sammenhæng og systematik i lovgivningen. Herudover er der brug for at indarbejde de væsentlige praksisændringer
i lovteksten. Gennemskrivningen har også givet mulighed for at ændre visse punkter i sygedagpengeloven, så den lever bedre op til regeringens målsætning om at reducere sygefraværet på arbejdsmarkedet. Danmark vil inden for en ret kort årrække opleve mangel på arbejdskraft. Der bliver brug for alle hænder og hoveder på arbejdsmarkedet, og derfor er det afgørende, at sygefraværet nedbringes både af hensyn til den enkelte og af hensyn til samfundsøkonomien. Virksomhederne skal derfor styrkes i at fastholde medarbejdere frem for at afskedige dem. Disse overordnede formål er baggrunden for de fleste ændringsforslag i moderniseringen af sygedagpengeloven. For mig at se er de vigtigste ændringer, at loven har fået en formålsparagraf, hvori det præciseres, at sygedagpengeloven ikke blot indeholder regler om passive økonomiske ydelser, men at der samtidig i langt højere grad end tidligere lægges vægt på regler, der kan sikre en aktiv opfølgende indsats over for de sygemeldte. Der er således tre formål med sygedagpengeloven: 1) at yde økonomisk kompensation til den sygemeldte under sygefraværet, 2) at genoprette den sygemeldtes arbejdsevne hurtigst muligt og 3) at understøtte samarbejdet mellem kommuner, virksomheder og andre aktører i bestræbelserne på at nedbringe sygefraværet.
En anden væsentlig ændring i lovforslaget er, at kommunernes regresmuligheder over for virksomhederne indskrænkes. Den ændring er i overensstemmelse med princippet om, at arbejdsgiveren udbetaler sygedagpenge i de første 14 dage, mens kommunen udbetaler sygedagpenge i resten af sygdomsperioden, uden hensyn til om arbejdsgiveren er skyld i skaden eller ej.
Ved at fjerne regresadgangen sikres et bedre samarbejde mellem kommunen og arbejdsgiveren, og det undgås derved, at arbejdsgiveren oplever, at kommunerne på den ene side beder denne om at tage et socialt ansvar og fastholde syge medarbejdere i virksomheden, samtidig med at kommunerne på den anden side kører regressager mod arbejdsgiveren. I flere tilfælde har virksomheder oplevet en manglende retssikkerhed og uens praksis i regressager, fordi sager om regres typisk er meget komplicerede. Uden regresbestemmelsen tilskyndes arbejdsgiverne i højere grad til at fastholde syge medarbejdere i stedet for at afskedige dem.
Med dette lovforslag og L 155 adskilles barselreglerne fra sygedagpengeloven, og dette er en naturlig konsekvens af, at barselområdet er flyttet fra Beskæftigelsesministeriet til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Herudover er det også naturligt, at nybagte fædres og mødres fravær på arbejdsmarkedet på grund af barsel adskilles fra fravær på grund af sygdom.
Det er Venstres opfattelse, at moderniseringen af sygedagpengeloven styrker retssikkerheden for sygemeldte borgere, lemper byrderne for virksomhederne og styrker virksomhedernes sociale engagement i sygeopfølgningsarbejdet.
Skulle der ved arbejdet med lovforslaget vise sig en række relevante problemstillinger i øvrigt, er vi naturligvis parate til at se på disse i udvalgsbehandlingen.
Venstre støtter lovforslaget.