Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afd., 3. kontor
Sag 4818
Den 24. januar 2006 Â
ATC/-
Resumé af høringssvar til forslag til lov om ændring af innovationsloven (L 150)
(Udvidelse af formål, mulighed for temaer, justering
af tilskudsområder, ændring i
udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling mv.)
Baggrund:
Et forslag til lov om ændring af innovationsloven har været i ekstern høring fra den 6. oktober 2005 til den 4. november 2005 blandt knap 40 organisationer mv., jf. bilag 1.
Fødevareministeriet har modtaget høringsbemærkninger fra knap 20 organisationer mv. Der henvises til høringslisten i bilag 1, hvor organisationer mv., som har afgivet høringssvar, er markeret med fed skrift. Â
I høringssvaret fra Landbrugsraadet oplyses, at Landbrugsraadet også afgiver svar på vegne af Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening.
Resumé af organisationernes høringssvar:
Nedenfor gives en gennemgang af det centrale indhold i høringssvarene med reference til nummereringen i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 1 - § 1: (Udvidelse af innovationsordningens formål.)
Der er ingen høringssvar, der taler imod udvidelsen af innovationslovens formål.
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) og Dansk Industri/FødevareIndustrien støtter eksplicit denne ændring.
Fødevareministeriets kommentarer:
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
Til nr. 2 - § 3: (Ny og bredere affattelse af § 3 incl. ophør af tilskud til markedsføring af jordbrugsprodukter)
Kommentarerne gælder generelt spørgsmÃ¥let om markedsføring/afsætningsfremme, som ogsÃ¥ reguleres i forslagets  nr. 5, hvor der ligeledes sker nyaffattelser af lovens §§ 5 og 7. Â
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) finder, at forslaget går for langt med hensyn til at begrænse de tilskudsberettigede markedsføringsaktiviteter. Organisationerne ser gerne, at der skal være muligheder for testmarkedsføring, dog gerne stramt styret.
Dansk Industri/FødevareIndustrien noterer sig ændringen.
Innovationsudvalget anbefaler, at der inden for EU’s statsstøtteregler skal være mulighed for tilskud til markedsafprøvning af teknikker, udstyr og produkter udviklet under innovationsordningen, dog med en afprøvnings- eller testperiode på max. 3 måneder.
Fødevareministeriets kommentarer:
Høringssvarene fra Landbrugsraadet og Innovationsudvalget har givet anledning til, at der i lovforÂslaget nu indgÃ¥r, at der skal være mulighed for at yde tilskud til testmarkedsføring i en tidsbegrænset periode til smÃ¥ og mellemstore virksomheder, nÃ¥r testmarkedsføring vil være et afgørende element for projektet.
Til nr. 3 - § 4, stk. 2: (Sammensætningen af Det Rådgivende udvalg vedrørende det primære jordbrug)
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens FællesrÃ¥d, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) finder generelt, at innovationslovens udvalgsstruktur fungerer godt, samt at ordningen som sÃ¥dan fungerer smidigt og hurtigt. Landbrugsraadet ser dog gerne en højere grad af sidestilling mellem Det RÃ¥dgivende udvalg vedrørende det primære jordbrug og Innovationsudvalget for at fÃ¥ afstemt bedømmelseskriterier, eventuelt i form af et vist medlemsoverlap mellem de 2 udvalg.Â
Dansk Industri/FødevareIndustrien tilslutter sig ændringen af udvalgsstrukturerne, og dermed tilslutter man sig implicit forslaget vedr. dette udvalg. Der skal skabes sammenhæng mellem udvalgene, men Innovationsudvalget skal være â€overordnetâ€.
Fagligt Fælles Forbund anmoder om, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd får mulighed for at indstille til 2 pladser i udvalget for fagligt at kunne dække hele udvalgets område.
Fødevareministeriets kommentarer:
Høringssvaret fra Fagligt Fælles Forbund har ført til, at det i forslaget nu foreslås, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fremover får mulighed for at indstille 2 medlemmer til henholdsvis Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug og Innovationsudvalget.
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til justeringer.
Til nr. 4: (Ændring af kapitel 3 overskrift).
Ingen bemærkninger i høringssvarene.
Til nr. 5 - § 5: (Ny og bredere affattelse af § 5 incl. ophør af  tilskud til markedsføring af produkter fra den primære fiskerisektor).
Der henvises til bemærkningerne oven for til nr. 2.
Til nr. 5 - § 6: (Afskaffelse af et selvstændigt rådgivende udvalg vedrørende primære fiskerisektor og overførsel af kompetence til Innovationsudvalget.)
Danmarks Fiskeriforening kan acceptere forslaget til ændring af innovationsloven, idet man forudsætter, at der fortsat vil være mulighed for at støtte â€små†forsøgsfiskeriprojekter, eventuelt i form af samlebevillinger administreret af en godkendt styregruppe.
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) støtter omlægningen af udvalgsstrukturen forudsat, at Dansk Akvakultur bliver repræsenteret i Innovationsudvalget.
Dansk Industri/FødevareIndustrien er indforstået med ændringen.
Dansk Akvakultur noterer sig, at akvakultur, jf. bemærkningerne, implicit er et støtteberettiget fagligt område, og giver udtryk for ønske om at blive repræsenteret i Innovationsudvalget.
GTS – Godkendt Teknologisk Service ser positivt på, at det primære fiskeriområde kommer ind under Innovationsudvalget.
Fødevareministeriets kommentarer:
Med forslaget vil der fortsat være mulighed for tilskud til små forsøgsfiskeriprojekter.
Høringssvarene har ikke givet anledning til justeringer.
Til nr. 5 - § 7: (Ny og bredere affattelse af § 7 incl. ophør af tilskud til markedsføring, mulighed for at kædeprojekter samlet kan afgøres i Innovationsudvalget samt mulighed for udvalget at indhente rådgivning fra sagkyndige).
Der henvises til bemærkningerne ovenfor til nr. 2. Herudover er der ikke bemærkninger
Til nr. 6 - § 8, stk. 1: (Sammensætning af Innovationsudvalget)
F.s.v.a. Landbrugsraadets (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens FællesrÃ¥d, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) høringssvar henvises til bemærkningerne ovenfor til nr. 3 og 5. Hertil skal yderligere tilføjes, at Landbrugsraadet gerne ser, at de store fødevarebrancher kan bidrage med deres kompetence i Innovationsudvalget.Â
Dansk Industri/FødevareIndustrien bemærker, at det er FødevareIndustrien, som indstiller et medlem til Innovationsudvalget i stedet for som angivet i lovforslaget Dansk Industri.
Fagligt Fælles Forbund ser gerne, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd får adgang til at indstille 2 medlemmer af Innovationsudvalget, hvis faglige område efter forslaget udvides med primærfiskeriet.
Fødevareministeriets kommentarer:
Med lovforslaget foreslås, at Innovationsudvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige. Endvidere er der fortsat efter lovens § 8, stk. 2, som ikke er berørt af lovforslaget, adgang til for fødevareministeren at udpege yderligere medlemmer af Innovationsudvalget end de i § 8, stk. 1, nævnte medlemmer. Der er således mulighed for at sammensætte Innovationsudvalget bredere end tilkendegivet i § 8, stk. 1.
F.s.v.a. høringssvaret fra Dansk Industri/FødevareIndustrien, anerkendes i dag indstillingerne fra FødevareIndustrien som repræsenterende Dansk Industri. F.s.v.a. høringssvaret fra Fagligt Fælles Forbund henvises til bemærkningerne ovenfor til nr. 3.
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til justeringer. Â
Til nr. 7 - § 11: (Ny affattelse af reglerne om lovens administration,  incl. samlebestemmelsen om testmarkedsføring mv. og bestemmelsen om temadelen).
F.s.v.a. samlebestemmelsen om testmarkedsføring, henvises til kommentarerne til nr. 2 ovenfor.
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens FællesrÃ¥d, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) kan ikke støtte muligheden for, at ministeren fÃ¥r hjemmel til at udmelde temaer. Efter Landbrugsraadets opfattelse udtynder det mulighederne for den â€bottom–up†tilgang til innovationsprojekter, som skønnes at være en af innovationsordningens fordele. Efter Landbrugsraadets opfattelse er det dog en god ide at søge at tiltrække ansøgninger af særlig samfunds- eller erhvervsmæssig relevans, men erhvervet finder, at disse muligheder findes i den eksisterende ordning.
Dansk Industri/FødevareIndustrien ser med tilfredshed på, at temadelen bliver en del af innovationsordningen. Man lægger vægt på, at Innovationsudvalget involveres, at temaerne får såvel beløbsrammer som tidsrammer og faste ansøgningsfrister, og der er et ønske om, at temaerne - både absolut og relativt - understøttes med en betydelig del af bevillingen – ca. 2/3 – ¾ af bevillingen. Dansk Industri/FødevareIndustrien bemærker endvidere, at strukturudviklingen har ført med sig, at relationen mellem omsætning og beskæftigelse udvikler sig skævt, således at omsætningsbetingelsen i EU’s SMV-definition hyppigere og hyppigere bliver den udslagsgivende barriere, og at omsætningen næppe længere er et egnet fixpunkt for, hvornår virksomhederne er store nok til selv at klare en større del af innovationsindsatsen.
GTS – Godkendt Teknologisk Service finder det positivt med temaer, men advarer mod, at for mange midler bindes hertil, idet det kan give en ufleksibel bevillingsstruktur. Der peges endvidere på, at definitionen af tilskudsgrundlaget i innovationsordningen kan være problematisk i forhold til især SMV’er, når man ikke må medregne overhead i projektomkostninger. Man beder konkret om, at en model for at få dette element indpasset i ordningen positivt overvejes.
Innovationsudvalget anbefaler, at ministerens kompetence til at udmelde temaer uddelegeres til udvalget, ligesom udvalget peger på, at de bevillingsmæssige muligheder for temaer skal ses i lyset af de bevillingsmæssige muligheder for virksomhedsinitierede aktiviteter.
Fagligt Fælles Forbund anmoder om, at organisationsbegrebet udvides, så organisationer, som bredt varetager opgaver, der falder ind under lovens formål, kan få tilskud til kampagner, der fremmer innovationslovens formål, jf. § 1.
Fødevareministeriets kommentarer:
Høringssvarene har givet anledning til i bemærkningerne at præcisere Innovationsudvalgets kompetence som rådgiver, også når det gælder temaer, herunder også om de beløbsmæssige rammer for temaerne.
Høringssvarene har endvidere givet anledning til i bemærkningerne at præcisere tilskudsmodtagertyper, sådan som de anvendes efter de eksisterende regler, idet der ikke med lovforslaget er tilsigtet en ændring heri.
Endvidere skal det bemærkes, at justeringen af tilskudssatserne (§ 12) ikke længere er en del af lovforslaget. Efter fornyede overvejelser er det besluttet at bevare innovationslovens eksisterende tilskudssatser for herved at fastholde en erhvervsfinansiering i innovationsprojekterne. Dette er også begrundet i, at der i en kommende bekendtgørelse gives bredere rammer for supplerende finansiering via andre offentlige midler, herunder fondsmidler, dog således, at der altid skal levnes plads til privat medfinansiering.
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til justeringer.Â
Til nr. 8 - § 19, stk. 2: (Ændrede regler for tilbagebetaling)
Landbrugsraadet (incl. Dansk Landbrug, Mejeriforeningen, Dansk Erhvervsgartnerforening, Danske Slagterier, Kødbranchens Fællesråd, Dansk Akvakultur og Økologisk Landsforening) kan ikke støtte nedsættelsen af bagatelgrænsen for tilbagebetaling fra 750.000 kr. til 100. 000 kr., idet det vil få negative konsekvenser for innovationsaktiviteterne.
Dansk Industri/FødevareIndustrien kan tilslutte sig forslaget om tilbagebetaling.
GTS – Godkendt Teknologisk Service hilser de justerede tilbagebetalingsregler velkomne for de bestemmelser, der friholder tilbagebetalingskrav af de elementer, som bidrager til opbygning af innovationskompetence.
Innovationsudvalget er betænkelig ved at nedsætte bagatelgrænsen fra 750.000 kr. til 100.000 kr. Udvalget anbefaler, at grænsen pÃ¥ 750.000 kr. fastholdes, og at det i øvrigt overlades til udvalget at træffe afgørelser fra sag til sag.Â
Fødevareministeriets kommentarer:
Høringssvarene har ført til, at bagatelgrænsen på 750.000 kr. bevares for SMV’er, der ikke tidligere har fået tilskud under innovationsordningen eller den tidligere produktudviklingsordning,
Herudover har høringssvarene ikke givet anledning til justeringer. Â
Ad § 2 (ikrafttræden)
Ingen bemærkninger
Bilag 1
Oversigt over organisationer mv., som er blevet hørt i forbindelse med forslag til lov om ændring af innovationsloven.  Organisation, som har afgivet høringssvar er formateret FED.
Amtsrådsforeningen i Danmark |
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd |
Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening |
Danmarks Fiskeriforening |
Danmarks Naturfredningsforening |
Dansk Akvakultur |
Dansk Erhvervsgartnerforening |
Dansk Handel og Service |
Dansk Industri |
Dansk Landbrug |
Dansk Ã…leproducentforening |
Danske Fiskeres Producentorganisation |
Danske Slagterier |
Det Økologiske Fødevareråd |
Fagligt Fælles Forbund |
Forbrugerrådet |
Foreningen af Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri |
Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter |
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer |
Foreningen Registrerede Revisorer (FFR) |
Frederiksberg Kommune |
GTS-institutionerne |
Håndværksrådet |
Innovationsudvalget |
Kommunernes Landsforening |
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening |
Københavns Kommune |
Kødbranchens Fællesråd |
Landbrugets RÃ¥dgivningscenter |
Landbrugsraadet |
Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere |
Landsorganisationen i Danmark (LO) |
Mejeriforeningen |
NNF |
Notfiskernes Producentorganisation |
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening |
Samvirkende Købmænd |
Skagen Fiskernes Producentorganisation |
Økologisk Landsforening |