Retsudvalget 2005-06
L 148 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Familie- og ForbrugeranliggenderDato: 31. januar 2006j.nr. 2005-5019-00076
Kommenteret oversigtoverHøringssvar vedrørende betænkning nr. 1467 om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen, der liggertil grund for lovforslag L 148 af 26. januar 2006 til Lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen
Haag 96-udvalgets betænkning nr. 1467 om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen og et notat om lovgiv-ningsmæssig opfølgning på betænkningen har været sendt til høring hos:Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og for retterne i Århus,Odense, Aalborg og Roskilde, Domstolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Den Danske Dommer-forening, Justitsministeriet, Civilstyrelsen, Socialministeriet, Ankestyrelsen, Indenrigs- og Sundhedsmini-steriet, Undervisningsministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Udlændingesty-relsen, Foreningen af Familieretsadvokater, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, DanskeFamilieadvokater, Advokatrådet, KL, Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen af Statsamtmænd, For-eningen af offentlige chefer i statsamterne, Mødrehjælpen, Landsforeningen Børn og Samvær, ForeningenFar til støtte for Børn og Forældre, Børns Vilkår, Børnesagens Fællesråd, Red Barnet Danmark, og Børne-rådet.Følgende har ikke afgivet høringssvar:Præsidenterne for retterne i Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Ankestyrelsen, Indenrigs- og Sund-hedsministeriet, Undervisningsministeriet, Udlændingestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, Forenin-gen af offentlige chefer i statsamterne, Mødrehjælpen, Landsforeningen Børn og Samvær, Foreningen Fartil støtte for Børn og Forældre samt Børns Vilkår.Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders bemærkninger til de modtagne høringssvar er i det føl-gende anført med kursiv.Præsidenten for Østre Landsret, Den Danske Dommerforening, Danske Familieadvokater, Advo-katrådet, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige (DJØF), Civilstyrelsen, Domstolsstyrel-sen og Foreningen af Statsamtmændhar ikke haft bemærkninger til betænkningen eller notatet om lov-givningsmæssig opfølgning på betænkningen.Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret og Dommerfuldmægtigfor-eningenhar meddelt, at det på grund af den korte høringsfrist ikke har været muligt at fremkomme medbemærkninger.Børnesagens Fællesrådstøtter inkorporering af konventionen, ogForeningen af Familieretsadvokaterhar anført, at de foreslåede ændringer er meget relevante.Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrationhar anført, at ordningen i udlændingelovens §56 a om udpegelse af repræsentanter til uledsagede mindreårige asylansøgere ønskes bevaret, selvom kon-ventionen og de foreslåede ændringer af de internationale kompetenceregler vedrørende forældremyndig-hed vil give danske myndigheder kompetence til at udpege en midlertidig forældremyndighedsindehaverfor disse børn. Baggrunden herfor er, at udpegelse af en repræsentant frem for udpegelse af en forældre-myndighedsindehaver indebærer, at den uledsagede mindreårige asylansøger ikke får en retlig familie-mæssig tilknytning til Danmark på et tidspunkt, hvor asylsagen endnu ikke er færdigbehandlet. De pågæl-dende repræsentanter har samme kompetence til at varetage barnets tarv som en forældremyndighedsinde-haver. Den eksisterende ordning er derfor i overensstemmelse med Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.
-2-Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggende er enigt med Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration i, at der ikke er behov for at ændre den eksisterende ordning. Dette er i overensstemmelse medbetænkningen og med lovforslaget.KLanbefaler, at en central myndighed får ansvaret for kontakten til udenlandske myndigheder m.v. i sa-ger, hvor der skal udveksles oplysninger eller ske en plejeanbringelse i Danmark. KL foreslår endvidere, aten sådan myndighed tager sig af dækning af og opkrævning af udgifter forbundet med anbringelse af etbarn i Danmark. Dette skyldes, at sager om udveksling af oplysninger og plejeanbringelse i Danmark vilforekomme relativt sjældent, samt at det vil være forbundet med store administrative vanskeligheder ogudgifter for kommunerne, hvis de skal varetage disse opgaver alene. En tilsvarende model findes på flygt-ningeområdet.Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender kan oplyse, at der i overensstemmelse med KL’s anbefa-ling i lovforslagets § 9 (den foreslåede nye § 58 c i lov om social service, der er i kraft til og med den31.december 2006) og i forslagets § 10 (den foreslåede nye § 172 a i lov om social service, gældende fraden 1. januar 2007) er indsat en bestemmelse, der giver socialministeren mulighed for at fastsætte reglerom kommunernes adgang til at opkræve betaling fra udenlandske myndigheder og privatpersoner til heleller delvis dækning af udgifterne ved anbringelser af børn her i landet.Ministeriet er endvidere enigt med KL i, at det er hensigtsmæssigt, at en centralt placeret myndighed medkendskab til det sociale område varetager de overordnede opgaver i forbindelse med bl.a. behandling afsager om anbringelse af børn i Danmark, herunder deltagelse i forhandlingerne med de udenlandskemyndigheder om dækning af udgifterne ved sådanne anbringelser. Der er taget højde for dette i lovforsla-gets § 2, der giver ministeren for familie- og forbrugeranliggender mulighed for – i samråd med vedkom-mende minister – at overlade dele af centralmyndighedens opgaver til andre myndigheder, f.eks. myndig-heder med kendskab til det sociale område.Børnerådetbakker op om Haag 96-udvalgets forslag om, at konventionen gennemføres ved inkorpore-ring. Børnerådet har dog anført, at der kan være risiko for, at en dansk afgørelse nægtes anerkendt ellerfuldbyrdet i en anden konventionsstat, fordi de danske regler om høring af børn ikke lever op til grundlæg-gende principper om høring af børn i andre konventionsstater. Børnerådet støtter derfor Haag 96-udvalgetshenstilling til Forældremyndighedsudvalget om, at dette udvalg inddrager problemstillingen om høring afbørn i familieretlige sager m.v. i sit arbejde.Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender kan oplyse, at de eksisterende regler om høring af børni lov om forældremyndighed og samvær (§ 29), værgemålsloven (§ 4, stk. 2), og på det sociale område(bl.a. § 58 i retssikkerhedsloven), sikrer, at i hvert fald børn af en vis alder og modenhed ofte høres, indendanske myndigheder træffer afgørelser i sager omfattet af konventionen.Endvidere kan det oplyses, at ministeriet i foråret 2005 nedsatte et udvalg – Forældremyndighedsudvalget– der bl.a. skal overveje reglerne om høring af børn i sager om forældremyndighed og samvær. Den pro-blemstilling, som Haag 96-udvalget og Børnerådet har rejst, vil indgå i arbejdet i Forældremyndigheds-udvalget.
c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@ec05856f\@[email protected]