Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. marts 2006
2. udkast
Betænkning
over
 Forslag til lov om
ændring af forskellige skatte- og afgiftslove, lov om næringsbrev til
fødevarebutikker, lov om restaurations- og
hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse
(Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – fairplay II)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 5 og 6 og Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2006 og var til 1. behandling den 7. februar 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 13. december 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 58. Den 25. januar 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget. En oversigt over de indkomne høringssvar og skatteministerens kommentarer hertil findes i lovforslagets bilag 1 og 2.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Arbejdsgiverforening,
HTS, Handel, Transport og Serviceerhvervene og
Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Rejsearbejdere.dk har endvidere mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  et mindretal (SF), tiltrådt af et <>tal:
Til § 1
  1) Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I § 81, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »straffes«: »jf. dog stk. 7,«.
02. I § 81 indsættes efter stk. 5 som nye stykker:
»Stk. 6. Den, der som led i virksomhed indgår aftale med en anden virksomhed (underleverandør) om levering af arbejds- eller tjenesteydelser, hæfter, medmindre ganske særlige grunde taler imod, for underleverandørens manglende betaling af afgiftstilsvar, såfremt denne forsætligt eller groft uagtsomt undlader at medregne vederlaget til afgiftstilsvaret eller undlader at afregne afgiftstilsvaret rettidigt, jf. dog stk. 7.
Stk. 7. Tiltalerejsning efter stk. 5 eller nedlæggelse af påstand om hæftelse efter stk. 6 vil ikke ske, såfremt den aftagende virksomhed i forbindelse med en aftale om at aftage varer eller ydelser, henholdsvis indgåelse af aftale om levering af arbejds- eller tjenesteydelser, giver told- og skatteforvaltningen meddelelse om identiteten af leverandøren eller yderen og fremlægger dokumentation for leverancen og vilkårene herfor. Meddelelse herom skal ske senest 14 dage efter aftalens indgåelse og derefter senest 14 dage efter eventuelle aftaleændringer. Told- og skatteforvaltningen skal kvittere for modtagelsen af meddelelsen. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler om meddelelsens form og indhold.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 8 og 9.«
[Indførelse af hæftelsesgennembrud på skatte- og afgiftsområdet]
Til § 3
  2) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 7 E, stk. 1, indsættes efter »en dansk virksomhed«: », en dansk privat hvervgiver«.«
[Udvidelse af indberetningsordningen til at omfatte private bygherrer og hvervgivere]
  3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 7 K indsættes:
»§ 7 L. Personer, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder, der indgår aftale om opførelse af nybygninger, større om- og tilbygninger samt reparationer af erhvervs- og udlejningsejendomme og ejendomme til privat beboelse, som vedrører beløb på mere end 50.000 kr., skal på tidspunktet for arbejdets afslutning oplyse told- og skatteforvaltningen om byggearbejdets færdiggørelse. Indberetningen skal omfatte oplysninger om afslutningsdatoen for byggeriet, entreprisesummens størrelse og oplysning, om hvem der har udført byggearbejdet. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler om indberetningens form og indhold.««
[Indførelse af indberetningspligt for større byggerier og ombygninger]
  4) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. § 13 C affattes således:
»§ 13 C. Den, der som led i virksomhed aftager varer eller ydelser på sådanne fordelagtige vilkår, at den pågældende indser, at leverandøren eller yderen ikke vil opfylde sine forpligtelser til rettidigt at selvangive vederlaget eller til rettidigt at afregne skyldig skat eller arbejdsmarkedsbidrag eller indeholdt skat eller arbejdsmarkedsbidrag, straffes, jf. dog stk. 4, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 2. Begås handlingen af grov uagtsomhed, er straffen bøde.
Stk. 3. Den, der som led i virksomhed indgår aftale med en anden virksomhed (underleverandør) om levering af arbejds- eller tjenesteydelser, hæfter, medmindre ganske særlige grunde taler imod, for underleverandørens manglende betaling af skat eller arbejdsmarkedsbidrag eller indeholdt skat eller arbejdsmarkedsbidrag, såfremt denne forsætligt eller groft uagtsomt undlader at medregne vederlaget til skatte- eller bidragstilsvaret eller undlader at afregne skatte- eller bidragstilsvaret eller indeholdt skat eller arbejdsmarkedsbidrag rettidigt, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. Tiltalerejsning efter stk. 1 eller nedlæggelse af påstand om hæftelse efter stk. 3 vil ikke ske, såfremt den aftagende virksomhed i forbindelse med en aftale om at aftage varer eller ydelser, henholdsvis indgåelse af aftale om levering af arbejds- eller tjenesteydelser, giver told- og skatteforvaltningen meddelelse om identiteten af leverandøren eller yderen og fremlægger dokumentation for leverancen og vilkårene herfor. Meddelelse herom skal ske senest 14 dage efter aftalens indgåelse og derefter senest 14 dage efter eventuelle aftaleændringer. Told- og skatteforvaltningen skal kvittere for modtagelsen af meddelelsen. Told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler om meddelelsens form og indhold.««
[Indførelse af hæftelsesgennembrud på skatte- og afgiftsområdet]
Af  skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:
Til § 7
  5) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 14, stk. 2, ændres »§ 6, stk. 7« til: »§ 6, stk. 9«, og »§ 6, stk. 5 eller 8« ændres til: »§ 6, stk. 7 eller 10«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 7, nr. 1 og 2.]
  6) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 30, stk. 1, ændres »§ 6, stk. 5« til: »§ 6, stk. 7« og »§ 6, stk. 8« ændres til: »§ 6, stk. 10«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 7, nr. 1 og 2.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Med henblik på at skærpe opmærksomheden i forbindelse med anvendelsen af underleverandører foreslås det, at den virksomhed, der som hvervgiver kontraherer med en underleverandør om varer eller ydelser, og hvor underleverandøren ikke afregner og/eller indeholder skat, moms, afgifter m.v., kan komme til at hæfte for underleverandørens manglende indbetaling af skatter og afgifter, hvis underleverandørens manglende betaling/indeholdelse heraf sker forsætligt eller af grov uagtsomhed.
Hvervgiverens hæftelse vil dog alene omfatte skyldige skatter og afgifter m.v., som følger af den indgåede leverandøraftale. Hvervgiveren vil således ikke i kraft af den foreslåede bestemmelse kunne komme til at hæfte for en underleverandørs skyldige skatter og afgifter, som stammer fra tiden før aftalens indgåelse, eller som på anden vis ikke er relateret til den aktuelle underleverandøraftale.
Den foreslåede hæftelsesbestemmelse tager generelt sigte på underleverandøraftaler og har som sit primære formål at skærpe hvervgiverens opmærksomhed overfor hvilke underleverandører, der kontraheres med, herunder om den pris, eller andre vilkår, som aftales, eventuelt tyder på, at der kan være tale om en underleverandør, som ikke har tænkt sig at opfylde sine pligter efter skatte- og afgiftslovgivningen. Det kan naturligvis være særdeles vanskeligt for en hvervgiver at være fuldstændig sikker på, hvorvidt en potentiel underleverandør har tænkt sig at opfylde sine forpligtelser efter skatte- og afgiftslovgivningen.
Det foreslås på denne baggrund, at hvervgiveren får mulighed for at frigøre sig fra det foreslåede hæftelsesansvar ved at foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om identiteten af den virksomhed/person, der er indgået aftale med, samt om hvilket indhold den pågældende aftale har, dvs., hvilke prisvilkår m.v. aftalen er indgået på. Det foreslås, at told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere bestemmelser om, hvad indberetningen skal indeholde. Der vil skulle etableres en online indberetningsordning.
For at den foreslåede hæftelsesbestemmelse kan finde anvendelse, er det således en forudsætning, at hvervgiveren ikke har foretaget indberetning til told- og skatteforvaltningen vedrørende den pågældende underleverandør, samt at det kan bevises, at underleverandøren forsætligt eller groft uagtsomt ikke har betalt og/eller indeholdt skatter og afgifter m.v.
Herudover foreslås det, at der under ganske særlige omstændigheder kan undlades at gøre hæftelse gældende over for hvervgiveren, selvom ovennævnte betingelser herfor er opfyldt. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor en virksomhed (hvervgiver) gennem en årrække har anvendt en underleverandør, der i det hele har været pålidelig, og om hvem virksomheden ikke har grund til at betvivle, at der foreligger ordnede forhold også i forhold til myndighederne. Hvis der så på grund af indtrufne omstændigheder (f.eks. en social begivenhed) for underleverandøren opstår en situation, hvor underleverandøren forsætligt eller groft uagtsomt undlader at indbetale skatter og afgifter, som virksomheden (hvervgiveren) følgelig ikke har haft nogen mulighed for at forudse eller afværge, vil told- og skatteforvaltningen kunne undlade at gøre hæftelsen gældende.
Bestemmelsen finder således ikke uden videre anvendelse, og der er ikke tale om en fuldstændig objektiv hæftelsesbestemmelse. Det vil være op til den enkelte hvervgiver at vurdere, hvorvidt der - for med sikkerhed at frigøre sig fra hæftelsesbestemmelsen - er behov for at foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen af aftaler, der indgås med en underleverandør.
De foreslåede ændringer af momslovens § 81, stk. 5, (henvisning til lovens § 81, stk. 7) og skattekontrollovens § 13 C, stk. 1, (henvisning til lovens § 13 C, stk. 4) lovfæster hidtidig praksis, jf. cirkulære nr. 123/1999 om lov nr. 388 af 2. juni 1999, hvorefter den aftagende virksomhed kan frigøre sig fra en eventuel tiltalerejsning efter momslovens § 81, stk. 5, henholdsvis skattekontrollovens § 13 C, stk. 1, ved at indsende meddelelse om leverancen mv. til told- og skatteforvaltningen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget udvider kredsen af indberetningspligtige vedrørende udenlandske virksomheders udførelse af bygge- og anlægsvirksomhed i Danmark til at omfatte private bygherrer og hvervgivere. Private, der indgår aftale med virksomheder i udlandet uden fast driftssted her i landet om udførelse af nybyggeri, ombygninger eller reparationsarbejder, skal herefter på tilsvarende vis som danske virksomheder og offentlige myndigheder foretage indberetning herom til told- og skatteforvaltningen, jf. den foreslåede affattelse af lovens § 7 E, stk. 3 og 4. Indberetningerne, der skal afgives senest ved arbejdets påbegyndelse, omfatter bl.a. navn, fødselsdato, eventuelt personnummer, nationalitet, bopælsadresse i Danmark og i udlandet samt dato for arbejdets påbegyndelse og afslutning for personer, der udfører arbejde her i landet som ansat hos en virksomhed i udlandet.
Overtrædelse af indberetningspligten straffes med skærpet bøde, dvs. normalt i størrelsesordenen 5.000 kr. i et førstegangstilfælde, mens bøden i gentagelsestilfælde bør fastsættes til det dobbelte. I 3. og 4. gangstilfælde osv. forudsættes det, at der udmåles en bøde, der er klart højere end det dobbelte, jf. den foreslåede indsættelse af § 14, stk. 3, i loven og bemærkningerne hertil.
Til nr. 3
Det foreslås, at der skal ske indberetning af aftaler om udførelse af alle byggearbejder (nybygninger, om- og tilbygninger samt reparationsarbejder), som har en værdi af mere end 50.000 kr., dvs. hvor betalingen for arbejdets udførelse overstiger dette beløb. Kun byggearbejder m.v., der udføres ved hjælp af ekstern bistand, dvs. arbejde for hvilket der betales, skal indberettes. Det foreslås, at told- og skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler for indberetningernes form og indhold. Det forudsættes, at der etableres en online indberetningsordning, men at der samtidig skal være adgang til papirindberetning (fortrykte blanketter).
Til nr. 5
De foreslåede ændringer er en konsekvens af forslagets § 7, nr. 1 og 2.
Til nr. 6
Det foreslås, at ændringsforslaget træder i kraft den 1. juli 2006 sammen med de øvrige forslag til ændringer i de nævnte love.
 Kim Andersen (V)  Charlotte Antonsen (V)  Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)  Torsten Schack Pedersen (V)  Mikkel Dencker (DF)  Colette L. Brix (DF)  Charlotte Dyremose (KF)  Jakob Axel Nielsen (KF)  Frode Sørensen (S)  René Skau Björnsson (S) fmd. Jens Peter Vernersen (S)  John Dyrby (S)  Lene Jensen (S)  Poul Erik Christensen (RV)  Morten Homann (SF)  Frank Aaen (EL)
Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
52 |
|
Enhedslisten (EL) |
6 |
Socialdemokratiet (S) |
47 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
24 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
18 |
|
Fólkaflokkurin (FF) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
17 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
11 |
|
|
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 145
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar fra skatteministeren |
2 |
Henvendelse af 10/1-06 fra HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene |
3 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse af 10/1-06 fra HTS Interesseorganisation |
4 |
Henvendelse af 8/2-06 fra Dansk Arbejdsgiverforening |
5 |
Henvendelse af 8/2-06 fra Rejsearbejdere.dk |
6 |
Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af lovforslaget |
7 |
Skatteministerens kommentar til Dansk Arbejdsgiverforenings henvendelse af 8/2-06 |
8 |
Skatteministerens kommentar til henvendelse fra Rejsearbejdere.dk |
9 |
Henvendelse af 13/3-06 fra Rejsearbejdere.dk |
10 |
Ændringsforslag fra skatteministeren |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 145
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om at yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der betyder, at der skal foretages indberetning til SKAT af alle større byggerier og ombygninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om at yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der betyder, at indberetningspligten for udstationerede udvides til private hvervgivere, som foreslået i BAT-kartellets høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 |
Spm. om at yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der betyder, at hovedentreprenører hæfter for underleverandørers ubetalte regninger til det offentlige, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om at udarbejde en oversigt over udviklingen i ressource- og personaleforbruget i SKAT over de seneste år på indsatsen med sort økonomi og momskarruseller, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om at udarbejde en oversigt over, hvilke situationer, der med den gældende retstilstand og lovforslaget kan føre til frakendelse af næringsbrev, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om at oplyse, hvor mange sager, skattemyndighederne i de seneste fem år har ført henholdsvis vundet mod skatteydere, der har købt sort arbejde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om at oplyse, hvor mange af de såkaldte cola-kontroller SKAT har gennemført i hver måned i 2005 og i januar-februar 2006, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om at oplyse, i hvor stor en andel af de såkaldte cola-kontroller SKAT har fundet ulovlige varer i hver måned i 2005 og i januar-februar 2006, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm. om at oplyse, hvor store lagre SKAT i forbindelse med de såkaldte cola-kontroller har beslaglagt i hver måned i 2005 og i januar-februar 2006, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om en oversigt over udviklingen i ressource- og personaleforbruget i SKAT over de seneste år på indsatsen mod de såkaldte cola-bøder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om en oversigt over det budgetterede i ressource- og personaleforbruget i SKAT i 2006 på indsatsen mod de såkaldte cola-bøder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om, i hvilket omfang lovforslaget løser problemstillingen med manglende samarbejde mellem SKAT og fødevaremyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm., om samarbejdet mellem SKAT og øvrige myndigheder er tilstrækkeligt for at nedbringe den illegale handel med varer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |