J.nr. 2005-511-0058Dato:TilFolketinget - SkatteudvalgetL 144 - Forslag til Lov om registrering af køretøjer .Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-3af 7. februar 2006. Kristian Jensen/ John Fuhrmann
Side 2 Spørgsmål 1: "Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes kontrolleret, at der ikke fo-regår misbrug af ordningen?"Svar: Risikoen for misbrug vil blive søgt minimeret. Dels ved udformningen af Køretø jsre-gisteret, dels ved kontrol fra SKAT.Der udvikles således et nyt digitalt registreringssystem. Heri indbygges automatiske sikke r-hedssystemer, der kan fange fejl og mangler i de oplysninger, der indberettes. En registrering afvises således automatisk, h vis der mangler oplysninger. Eller hvis der indberettes oplysnin-ger, der ikke stemmer med oplysninger, som SKAT i øvrigt har registreret. Private vil kun få adgang til Køretøjsregisteret ved brug af en digital signatur og en særlig kon-trolkode, der er knyttet til det køretøj, registreringen vedrører.Autoriserede operatørerEfter lovforslaget får SKAT ret til at indhente oplysninger fra en autoriseret vir ksomhed, og til at foretage kontrol i en autoriseret virksomhed. Kontrol kan kun foretages i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til kontrollen med, at b e-tingelser og vilkår for autorisationen overholdes.Kontrollen vil blive rettet mod virksomhedens arbejde med registrering i Køretøjsregisteret, håndtering af nummerplader, regnskab med betaling for nu mmerplader og omregistreringer, sikkerhedsprocedurer og lignende. Kontrollen vil blive foretaget ud fra en løbende risikovurdering af hver enkelt operatør. Således vil kontrollen blive mere indgående over for operatører, der vurderes ikke at have orden i tin-gene, end over for operatører, der vurderes at leve op til betingelser og vilkår for autorisationen. Privat ejerskifte via InternettetAlle skal selv kunne registrere ejerskifte af et køretøj, f.eks. i forbindelse med en privat bilha n-del.Adgangen til Køretøjsregisteret skabes ved en særlig kontrolkode for det pågældende køretøj og den registrerede ejers digitale signatur. Det er tanken, at kontrolkoden skal fremgå af reg i-streringsattesten for køretøjet.For at opnå størst mulig sikkerhed for, at køretøjet ved et ejerskifte registreres til den rette ejer, skal den nye ejer identificere sig med sin digitale signatur.Alle får på tilsvarende måde adgang til at ændre registrerede oplysninger om deres køretøf.eks. ændring af identiteten af køretøjets bruger.Spørgsmål 2: Vil ministeren redegøre for, hvorledes det påtænkes sanktioneret, hvis der fore-går misbrug af ordningen?Svar:De sanktioner, SKAT har til rådighed over for en autoriseret operatør, er som udgang s-punkt:1) Kontrol.2) Forkortet afregning af betaling for omregistrering.3) Fratagelse af autorisation.4) Straf.Det må i høj grad bero på omstændighederne ved det enkelte misbrug, hvilke sanktioner SKAT kan og skal gøre brug af. Ad 1 - KontrolHvis der er rimelig grund til at mistænke en operatør for at have begået en strafbar lovovertr æ-delse, kan tvangsindgreb over for operatøren med henblik på at tilvejebringe oply sninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennemføres efter reglerne i retsplejeloven
Side 3 om strafferetsplejen (dvs. af politiet), jf. § 9 i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. Operatøren kan dog efter b e-stemmelsen give samtykke til, at SKAT gennemfører kontrollen. Hvis der er konkret mistanke om, at operatøren har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, kan SKAT ikke afkræve operatøren oplysninger om dette forhold, jf. samme lovs § 10. Uden for disse straffeprocessuelle situationer vil misbrug eller mistanke om misbrug medføre en skærpet kontrol fra SKAT, jf. svaret på spørgsmål 1.Ad 2 En autoriseret operatør vil kunne foretage omregistreringer vedrørende egne køretøjer og ved-rørende andres køretøjer. Pr isen for omregistrering fremgår af lovens § 11 og § 12. Betalingen skal ske kontant. Operatøren modt ager denne betaling på SKATs vegne. Betalingen skal afregnes over for SKAT. De nærmere regler for denne afregning er endnu ikke fastlagt. Det forventes, at afregningerne vil skulle ske en gang om måneden. I tilfælde af mi s-brug vil det kunne komme på tale, at pålægge den pågældende operatør at afregne fra dag til dag. Ad 3 - Fratagelse af autorisationEn autoriseret operatør mister som udgangspunkt autorisationen, hvi s operatøren ophører med at overholde de betingelser, der er fastsat i loven, jf. § 15, stk. 2. Herudover vil en autorisation kunne tilbagekaldes, hvis en operatør ikke overholder vilkår for autorisationen, fastsat af skatteministeren efter § 15, stk. 5.Det er tanken, at sådanne vilkår fastsættes som fælles vilkår for alle autorisationer. Der vil dog i ganske særlige tilfælde kunne være behov for at fastsætte individuelle vilkår, f.eks. vilkår om forkortet afregning. Ad 4 - StrafDer synes ikke at være behov for at indføre et særligt strafansvar for disse operatører. Strafan-svaret efter straffeloven må være tilstrækkeligt.Dette har sammenhæng med, at skatteministeren fastsætter vilkår for autorisationerne. Mang-lende overholdelse af disse vilkår vi l som udgangspunkt medføre, at autorisationen kan tilbag e-kaldes. Denne risiko forventes at gøre særligt strafansvar overflødigt.Spørgsmål 3: "Vil ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer SKAT tænkes tilført for at løse kontrol og tilsynsopgaven?"Svar: Der er skønnet et merforbrug på 5 årsværk i SKAT til en systematisk kontrol af num-merpladeoperatørernes beholdning af nummerplader mv.