Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Regional sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2003-12140-54 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Hvad er begrundelsen for, at tvangsbehandling med elektrostimulation ogsÃ¥ foreslÃ¥s at kunne iværksættes i de tilfælde, hvor der alene foreligger en potentiel livstruende tilstand, nÃ¥r der henses til, at elektrochok er en meget vidtgÃ¥ende behandling med store bivirkninger for patienten? Er ministeren indstillet pÃ¥ at ændre lovforslaget, sÃ¥ledes at det er alene er, nÃ¥r der foreligger en aktuel livstruende tilstand, at elektrochok kan anvendes?â€
Hensigten med at kriterierne for tvangsbehandling med elektrostimulation med L 140 foreslås fastsat i selve loven er at præcisere den gældende retstilstand, hvorefter tvangsbehandling med elektrostimulation alene kan gennemføres, hvis patienten befinder sig i en aktuel eller potentiel livstruende tilstand.
Det har således også hidtil været forudsat, at elektrostimulation alene kan finde sted ved en aktuel eller potentiel livstruende tilstand.
Lovændringen vil med andre ord ikke medføre en ændring af den gældende retstilstand, og jeg finder heller ikke grundlag for at ændre denne. Retssikkerhedsmæssige hensyn tilsiger imidlertid, at de allerede gældende kriterier kommer til at fremgå af loven og ikke alene som hidtil af forarbejderne, som kan være svært tilgængelige for aktørerne på området.