Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 8 af
9. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14).
Spørgsmål nr. 8:
Hvorledes er ministerens holdning til et forslag om at indføre omvendt
bevisbyrde i forbindelse med begrænsningen a f arbejdsgiverens strafansvar?
Svar:
Omvendt bevisbyrde ville indebære, at det var tiltalte, der skulle bevise, at
han var uskyldig.
En sådan ordning ville være i strid med det grundlæggende strafferetlige
princip, hvorefter bevisbyrden for tiltaltes skyld påhviler anklagemyndig-
heden. Dette princip kommer også til udtryk i Den Europæiske
Menneskerettigheds-konvention. Princippet har til formål at sikre, at
uskyldige ikke bliver dømt.
Jeg kan derfor ikke støtte forslaget om, at der indføres omvendt b evisbyrde i
forbindelse med begrænsningen af arbejdsgiverens ansvar.
Efter regeringens forslag er det anklagemyndigheden, der skal bevise, at
arbejdsgiveren ikke har opfyldt sine pligter efter kapitel 4 i arbejdsmiljø -
loven.
Som i alle andre arbejdsmiljøretlige straffesager vil arbejdsgiveren (tiltalte)
alt andet lige argumentere for, godtgøre, fremlægge dokumentation for m.v.,
at kravene i arbejdsmiljølovgivningen er opfyldt. Vurderer anklagemyndig -
heden - på baggrund heraf og på baggrund af politiets efterforskning i øvrigt
- at dette ikke er tilfældet , eller at der er væsentlig tvivl herom, vil anklage -
myndigheden fremsende sagen til retten. Det er herefter retten, der afgør , om
arbejdsgiveren skal straffes eller frifindes.
November 2005
J.nr: 20050008061/201-0010