Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 af
3. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14 bilag 10).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2005 fra Fagligt
Fælles Forbund, jf. L 14
10
.
Svar:
Fagligt Fælles Forbund (3F) opfordre r Arbejdsmarkedsudvalget til at
bibeholde virksomhedernes strafansvar.
Jeg vil gerne slå fast , at lovforslaget hverken fjerner arbejdsgiverens
overordnede ansvar eller strafansvaret for, at forholdene på arbejdspladserne
er sikkerheds- og sundhedsmæssig t fuldt forsvarlige.
Der er alene tale om, at en arbejdsgiver, som har opfyldt alle sine pligter
efter arbejdsmiljøloven, ikke vil blive straffet, hvis det alene er en ansat i
virksomheden, som overtræder arbejdsmiljøloven. Arbejdsgiveren vil altså
fortsat bære hovedansvaret for arbejdsmiljøet, sådan som det er fastlagt i
arbejdsmiljølovgivningen , og vil fortsat kunne straffes.
3F kommer med en række yderligere bemærkninger og
nogle konkrete
spørgsmål , som kommenteres i det følgende.
Samarbejdet på virksomheden
Jeg er helt enig med 3F i, at et godt arbejdsmiljø bedst fremmes ved et godt
samarbejde på virksomhedsniveau. Jeg har tillid til, at de nye regler kan være
med til at motivere både ansatte og arbejd sgivere til at opfylde deres pligter
efter arbejdsmiljøloven, således at arbejdsmiljøforholdene på arbejdsplad
-
serne forbedres.
Brud med gældende praksis
Når d er sker et brud med gældende praksis , skyldes dette, at regeringen ikke
finder det rimeligt at mistænkeliggøre og straffe alle arbejdsgivere uanset om
de har gjort alt for at sikre et godt arbejdsmiljø. Gældende praksis kan virke
demotiverende på de arbejdsgivere, som opfylder deres pligter efter
arbejdsmiljøloven og lægger vægt på et godt arbejdsmil
jø .
De nye regler sikrer, at de arbejdsgivere, som tager deres
arbejdsmiljøarbejde seriøst og formår at leve op til deres forpligtigelser i
loven, ikke skal straffes for de ansattes overtrædelser.
November 2005
J.nr: 20050008061/201-0010