Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af
26. oktober 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14 bilag 6).
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere oplægget fra 3F Esbjerg i forbindelse med
deres foretræde den 26. oktober 200 5, jf. L 14
Svar:
Jeg er glad for, at det også er 3Fs opfattelse, at der er mange arbejdspladser,
som er kendetegnet ved ansvarlige arbejdsgivere, der gør deres bedste for at
sikre et godt og trygt arbejdsmiljø. Dette er nemlig også mit indtr yk.
Ligeledes er det desværre også mit indtryk, at der findes arbejdsgivere, der
hverken vil eller kan sikre et godt arbejdsmiljø. De t er derfor, der er behov
for, at Arbejdstilsynet har forskellige sanktioner, som det kan gøre gældende
over for arbejdsgivere, som ikke lever op til deres forpligtigelser efter
arbejdsmiljøloven .
Regeringen finder det imidlertid ikke rimeligt at mistænkeliggøre og straffe
alle arbejdsgivere uden skelen til skyld
, blot fordi der findes
nogle brodne
kar. En sådan fremgang virker snarere demotiverende på det store flertal af
arbejdsgivere, som opfylder deres pligter.
Det er derfor, at de nye regler sikrer, at de arbejdsgivere, som tager deres
arbejdsmiljøarbejde seriøst og formår at leve r op til deres forpligtigelser i
loven, ikke skal straffes for de ansattes overtrædelser.
3F opfatter lovforslaget som ensidigt vendt mod de ansatte. Det mener jeg
bestemt ikke er tilfældet.
Lovforslaget indeholder en strafskærpelse for ansatte i de situationer, hvor
overtrædelsen alene skyld es den ansatte. Det synes jeg er helt fair. De ansatte
skal være deres ansvar bevidst inden for deres eget arbejdsområde . Det
gælder om at forebygge skader på liv og helbred , hvor det er muligt.
I mange år er ansatte alene blevet straffet, hvis det kunne bevises, at de har
handlet forsætligt eller groft uagtsomt, mens arbejdsgivere er blevet straffet,
uanset om de har gjort alt for at sikre, at der ikke kunne ske overtrædelse af
arbejdsmiljøreglerne .
November 2005
J.nr: 201-0010/20050008061