Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 af
29. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14 bilag 19).
Spørgsmål nr. 18:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. november 2005 fra
Rejsearbejderne.dk, jf. L 14
.
Svar:
I henvendelsen anfører Rejsearbejderne.dk bl.a.:
1. At de finder det uheldigt, at byggeriets arbejdstagere skal kunne
idø mmes bøder for deres handlinger, og at det i givet fald alene skal
kunne ske, hvis arbejdsgiveren forinden har afleveret et skriftligt
påbud til arbejdstageren.
2. At byggeriets ansatte ikke er sikret mod afskedigelse, og at det ikke
er rimeligt, at lovforslaget skal træde i kraft inden udløbet af de
nuværende overenskomster .
Herudover spørger Rejsearbejderne.dk ,
3. hvilken bøde størrelse entreprenøren skal have for de overtrædelser,
som fremgår af de medsendte billeder fra Rejsearbejderne.dk.
Ad 1) Ansatte har allerede i dag en strafbelagt pligt til at medvirke til, at
arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssig t fuldt forsvarlige. Ca.
30 ansatte straffes hvert år med bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Manglende vinterforanstaltninger er et område, hvor A rbejdstilsynet reagerer
ved at afgive et påbud , og
det er
ikke genstand for direkte politianmeldelse.
Hverken over for arbejdsgivere eller over for ansatte. Påbudet afgives til
arbejdsgiveren og ikke til den ansatte.
Som følge heraf er den rejste problematik vedrørende vinterforanstaltninger
ikke direkte berørt af lovforslaget.
Som jeg redegjorde for i besvarelsen af spørgsmål 17 , medfører de
foreslåede ændringer i arbejdsmiljølovens
sanktionsbestemmelser ikke
nogen konsekvens for det arbejdsretlige forhold mellem arbejdsgiveren og
lønmodtageren. Der sker altså ingen ændringer i den gældende retstilstand
i
henhold til udøvelsen af ledelsesretten og hvilke reaktioner , en arbejdsgiver
kan iværksætte, hvis på
bud
ikke bliver fulgt
, eller lønmodtageren på anden
måde forser sig i ansættelsesforholdet.
December 2005
J.nr: 20050008061/201-0010