Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 af 17. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 14). Spørgsmål nr. 16: Vil ministeren sende udvalget en oversigt med et resumé af de seneste 10 sager, hvor lovforslagets bestemmelser om begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar ville have medført, at sagen ville have fået et andet udfald? Svar:   I forbindelse med en arbejdsmiljøovertrædelse    vurderes det, om der foreligger en strafbar tilregnelse (fortsæt eller uagtsomhed)  , og om der i det hele taget er bevis for skyldspørgsmålet og   for tilregnelsen. Langt de fleste sager vurderes ud fra principperne om juridiske personers (selskabers m.v.) strafansvar. Dette indebærer,   at hvis blot én person –   en ansat eller en anden person, der er tilknyttet virksomheden – strafbar overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen,    så  er den juridiske person (selskabet m.v.) strafansvarlig for denne handling. Det er selvfølgelig en forudsætning, at de sædvanlige strafbarhedsbetingelser er opfyldt. Som følge heraf bliver over trædelserne på nuværende tidspunkt ikke efterforsket med henblik på at vurdere , om de foreslåede  betingelser for strafrihed eller strafskærpelse   er til stede på konstateringstidspunktet. Hvorvidt disse betingelser er opfyldt, kan såle des ikke udledes af de sager, hvori arbejdsgiveren hidtil er blevet domfældt. Hverken retsbogsudskriften, dombogsudskriften, politirapporten eller Arbejdstilsynets rapporter indeholder oplysninger herom. Det er således ikke muligt at udarbejd e den ønskede oversigt. November  2005 J.nr: 20050008061/201-0010