Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 af
17. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14).
Spørgsmål nr. 16:
Vil ministeren sende udvalget en oversigt med et resumé af de seneste 10
sager, hvor lovforslagets bestemmelser om begrænsning af arbejdsgiverens
strafansvar ville have medført, at sagen ville have fået et andet udfald?
Svar:
I forbindelse med en arbejdsmiljøovertrædelse vurderes det, om der
foreligger en strafbar tilregnelse (fortsæt eller uagtsomhed) , og om der i det
hele taget er bevis for skyldspørgsmålet og for tilregnelsen.
Langt de fleste sager vurderes ud fra principperne om juridiske personers
(selskabers m.v.) strafansvar. Dette indebærer, at hvis blot én person en
ansat eller en anden person, der er tilknyttet virksomheden
strafbar overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, så er den juridiske person
(selskabet m.v.) strafansvarlig for denne handling.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at de sædvanlige strafbarhedsbetingelser
er opfyldt.
Som følge heraf bliver over trædelserne på nuværende tidspunkt ikke
efterforsket med henblik på at vurdere , om de foreslåede betingelser for
strafrihed eller strafskærpelse er til stede på konstateringstidspunktet.
Hvorvidt disse betingelser er opfyldt, kan såle des ikke udledes af de sager,
hvori arbejdsgiveren hidtil er blevet domfældt. Hverken retsbogsudskriften,
dombogsudskriften, politirapporten eller Arbejdstilsynets rapporter
indeholder oplysninger herom.
Det er således ikke muligt at udarbejd e den ønskede oversigt.
November 2005
J.nr: 20050008061/201-0010