Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 af
16. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14 bilag 14).
Spørgsmål nr. 15:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. november 2005 fra 3F
Kolding, jf. L 14
Svar:
I henvendelsen anfører 3F Kolding (og 3F Horsens) bl.a.:
1. Atde nuværende regler ikke bør laves om.
2. At det med forslaget bliver usikkert, hvem der skal dokumentere
hvad.
3. Atder vil kunne opstå erstatningsmæssige konsekvenser af
lovforslaget som følge af bestemmelsen i arbejdsskadesikringslovens
§ 14.
4. At der kan opstå tvivl om ledelsesretten contra de ansattes
rettigheder.
Ad 1) Jeg vil gerne slå fast, at lovforslaget hverken fjerner arbejdsgiverens
overordnede ansvar eller strafansvaret for, at forholdene på arbejdspladserne
er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
Der er alene tale om, at en arbejdsgiver, som har opfyldt alle sine pligter
efter arbejdsmiljøloven, ikke vil blive straffet, hvis det alene er en ansat i
virksomheden, som overtræder arbejdsmiljøloven.
Arbejdsgiveren vil altså
fortsat bære hovedansvaret for arbejdsmiljøet, sådan som det er fastlagt i
arbejdsmiljølovgivningen, og vil fortsat kunne straffes.
De ansatte vil fortsat ligeledes være forpligtede efter arbejdsmiljøl oven til at
medvirke til, at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige inden for deres
arbejdsområde.
Ad 2) Det er ikke den enkelte arbejdsgiver eller de ansatte, der skal
dokumentere et begivenhedsforløb.
Det er anklagemyndigheden, der, på baggrund af oply sninger fra
Arbejdstilsynet og politiet, skal vurdere, hvorvidt arbejdsgiveren har gjort alt
for at sikre et ordentligt arbejdsmiljø, og om den ansatte eventuelt har
handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det er i sidste ende op til domstolene
at vurdere bevismaterialet.
November 2005
J.nr: 20050008061/201-0010