#271B&f170y3X
Notat indeholdende høringssvar til FTFs spørgsmål fremsendt i
forbindelse med den eksterne høring af lovforslaget.
a.
Vil en arbejdsgiver efterføl gende kunne rejse krav om erstatning over
for en medarbejder, hvis arbejdsgiveren har lidt et tab, eksempelvis i
forbindelse med mistet produktion.
Den påtænkte lovændring ændrer ikke på muligh
ederne for at få erstatning.
Erstatning i medfør af erstatningsansvarsloven, forudsætter helt
grundlæggend e, at der er en ansvarlig skadevolder (det vil sige, at der
foreligger et såkaldt culpaansvar), hvilket f.eks. kan være tilfældet, hvis
arbejdsgiveren ikke har tilrettelagt arbejdet på forsvarlig vis. Det beror på en
konkret vurdering, hvorvidt det er tilfældet.
Indførelsen af en begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar i visse
situationer (udkastet til ny § 83, stk. 3, i arbejdsmiljøloven) vil ikke ændre
på mulighederne for at få erstatning i forhold til i dag.
Man skal dog være o pmærksom på, at i de situationer, der opregnes i den
foreslåede bestemmelse nr. 1 -5, vil der formentlig i mange tilfælde ikke
være tale om at der foreligger en ansvarspådragende handling fra
arbejdsgiverens side.
Hvorvidt medarbejderen vil ifalde ansvar i den konkrete situation vil, altså
ligesom i dag, skulle afgøres efter de gældende regler i
erstatningsansvarsloven, herunder §§ 19, 23 og 24.
b. Vil en kommune efterfølgende kunne kræve erstatning for
udbetaling af sygedagpenge, hvis den ansattes handling har medført, at
en kollega er kommet til skade og har været sygemeldt. I øjeblikket kan
en ansvarlig arbejdsgiver efter reglerne blive mødt af et sådant krav.
Som oven for oplyst så ændrer den påtænkte lovændring ikke på
mulighederne for at få erstatning. I det omfang en kommune i dag kan
kræve erstatning for udbetaling af sygedagpenge af en ansat, vil det også
være muligt i fremtiden.
TC/VM
5. oktober 2005
j. nr. 20050008061