Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 10 af
16. november 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
14 bilag 13).
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. november 2005 fra Metal
København, jf. L 14
Svar:
I henvendelsen anfører Metal København bl.a.
1. At det langt fra er i alle arbejdsskadesager, at arbejdsgiverne bliver
idømt en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
2. At arbejdsgiverne reelt har tid til at føre tilsyn med arbejdet.
3. At mange arbejdsgivere ikke overholder gammelkendt lovgivning og
er helt eller delvis ligeglade med arbejdsmiljø .
4. At lovforslaget vil kunne medføre , at samarbejdet på virksomhederne
lider skade.
5. At lovforslaget vil have erstatningsmæssige konsekvenser.
Ad 1) Straffesagerne på arbejdsmiljøområdet vedrører i praksis alene
konstaterede grove overtrædelser af klare og velkendt e regler, hvor
overtrædelsen indebærer en konkret sikkerheds
- og sundhedsfare. Der vil
derfor være væsentligt flere arbejdsskader end straffesager
om året.
Ad 2) Lovforslaget indebærer, at arbejdsgivere, som gør alt for at sikre fuldt
forsvarlige arbejdsmiljøforhold på arbejdspladsen, ikke bliver straffet, når
det alene er de ansatte, der overtræder arbejdsmiljøreglerne. En af
forudsætningerne her for er, at arbejdsgiveren har ført effektiv t tilsyn med
arbejdet.
En arbejdsgiver vil derfor ikke efter de nye regler kunne undskylde sig med,
at vedkommende ikke havde tid til at føre tilsyn, hvis pågældende vil
påberåbe sig de nye straf frihedsbestemmelser.
Ad 3) Det er desværre også mit indtryk, at der findes arbejdsgivere, der
hverken kan eller vil sikre et godt arbejdsmiljø. Det er derfor, at
Arbejdstilsynet har forskellige sanktionsmuligheder, som kan bruges over
for arbejdsgivere, som ikke lever op til deres forpligtigelser efter
arbejdsmiljøloven.
Regeringen finder det imidlertid ikke rimeligt at mistænkeliggøre og straffe
alle arbejdsgivere uden skelen til skyld, blot fordi der findes nogle brodne
November 2005
J.nr: 20050008061/201-0010