Folketinget — Arbejdsmarkedsudvalget Christiansborg, den 6. december 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Ad   L 14 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø. (Begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar og skærpelse af straffene for visse overtrædelser, der begås af ansatte m.v.). Af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen).   Notat om forsvarlige arbejdsmetoder fra beskæftigelsesministeren   Vedlagt omdeles notat om forsvarlige arbejdsmetoder, som jeg har modtaget fra Beskæftigelsesministeriet. Med venlig hilsen Mette Hansen, udvalgssekretær.
- 2 - Notat L 14 – Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar og skærpelse af straffene for visse over- trædelser, der begås af ansatte m.v.) 1. Forslagets formulering vedrørende arbejdsmetoder Efter lovforslagets formulering skal arbejdsgiveren ikke straffes, hvis en ansat overtræder lovgivningens krav om anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder, forudsat at arbejdsgive- ren har opfyldt alle sine pligter efter kapitel 4 i loven. Dette fremgår af forslagets § 83, stk. 3, nr. 4. Tilsvarende kan en ansat få en højere bøde, når den ansatte forsætligt eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder i en situati- on, hvor arbejdsgiveren har opfyldt alle sine pligter efter kapitel 4 i loven. Dette fremgår af forslagets § 82, stk. 3, nr. 4. 2. Kritik af formuleringen vedrørende arbejdsmetoder Der har fra forskellig side været rejst kritik af den del af lovforslaget, der vedrører ar- bejdsmetoder. Kritikken går på, at området for de ”forsvarlige arbejdsmetoder” er for upræcist beskrevet . Dette skyldes bl.a., at det i lovbemærkningerne er oplistet, hvilke situationer der tænkes på. Oplis t- ningen er dog ikke udtømmende. En udtømmende liste ville kunne udelukke nogle arbejdsgivere fra at påberåbe sig den nye straffrihedsbestemmelse. Dette er ikke tilsigtet. Arbejdstilsynet kan således ikke udelukke, at også andre situationer end d  em, der er oplistet i be- mærkningerne vil kunne føre til staffrihed for arbejdsgiveren. Som en udløber af kritikken har der været rejst spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at ændre fo r- slagets formulering, så det fremgår, at den ansatte skal have   anvendt uforsvarlige arbejdsmetoder i stedet for at have overtrådt lovgivningens krav om anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder. 3. Begrundelse for formuleringen vedrørende arbejdsmetoder
- 3 - Arbejdsmiljøloven er en forebyggelseslov, der stiller krav om, at arbejdsm iljøforholdene skal være sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Loven er bygget op således, at den indeholder positive opremsninger/angivelser af, hvilke krav fx arbejdsgivere, arbejdsledere og ansatte skal op- fylde for at overholde loven. Loven indeholder ikke en beskrivelse af, hvad man ikke må. Eksempelvis: ”Arbejdsgiveren skal sørge for, - at der udarbejdes APV - at der føres tilsyn - at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt       fuldt forsvarl  ige” ”Arbejdslederen skal - deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed - medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt fo  r- svarlige” ”Ansatte skal - deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed - medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt ful  dt for- svarlige” De nuværende straffebestemmelser er derfor formuleret i overensstemmelse hermed. Man straffes, hvis man undlader at opfylde bestemmelserne. Se fx § 82 hvorefter den, der overtræder §§ 15, 15 a, 16 osv., straffes. Uanset om man skriver uforsvarlige arbejdsmetoder eller har overtrådt lovgivningens krav om a n- vendelse af forsvarlige arbejdsmetoder, vil der ikke kunne foretages en udtømmende opregning  af de overtrædelser, der straffes. En ændret formulering vil derfor ikke gøre det lettere for virksomhe- derne og andre at forstå bestemmelsen. Rent lovteknisk vil den nuværende formulering være den mest korrekte og i overensstemmelse med, hvordan § 82 i øvrigt er formuleret. Den vil endvidere være kendt af domstolene.