â€Ã†ndringsforslag
til
Forslag til lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre
Af indenrigs- og sundhedsministeren
Til § 2
1) Paragraffen affattes således:
â€Â§ 2. Kommunalbestyrelser og regionsrÃ¥d kan anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, sÃ¥fremt reklameringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning.â€
[Fjernelse af lovforslagets sondring mellem, om aktivet anvendes som led i en obligatorisk eller fakultativ opgave]
Til § 3
2) Paragraffen udgår.
[Fjernelse af lovforslagets forbud mod anvendelse af kommuners og regioners faste ejendomme og løsøre til brug for reklamering for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier m.m.]
Til § 4
3) Paragraffen udgår.
[Fjernelse af lovforslagets forbud mod at anvende kommunalt henholdsvis regionalt ansattes beklædning til brug for reklamering for andre]â€
Til § 5
4) Paragraffen udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det pågældende ændringsforslag samt ændringsforslag nr. 2-4 fremsættes med baggrund i et ønske om at undgå en for detaljeret regulering af kommunernes og regionernes adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til reklamering og give kommunalbestyrelser og regionsråd et bredere råderum for lokalt at træffe beslutning om anvendelse af egne aktiver til reklamering. Ændringsforslagene skal endvidere ses i sammenhæng med et ønske om, at kommuner og regioner skal have den samme adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til reklamering som private, således at der vil gælde den samme adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til reklamering for andre, uanset om en kommunal eller regional opgave udføres af en kommune henholdsvis en region eller af private.
Det pågældende ændringsforslag samt ændringsforslag nr. 2-4 giver i videre omfang end, hvad der følger af gældende ret, kommunalbestyrelser og regionsråd adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre. Ændringsforslagene indebærer samtidig, at de begrænsninger, der i det fremsatte lovforslag foreslås at gælde for kommunernes og regionernes adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til reklamering for andre, jf. lovforslagets §§ 2-4, fjernes. Kommunalbestyrelserne og regionsrådene får således adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, såfremt reklameringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven eller anden lovgivning. Ændringsforslagene indebærer, at der efter dette lovforslag vil gælde den samme adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til reklamering for andre, uanset om en kommunal eller regional opgave udføres af en kommune henholdsvis en region eller af private.
Ændringsforslagene bygger dermed på tillid til, at kommunalbestyrelser og regionsråd vil være bedst egnede til at træffe beslutning om, hvorvidt den adgang, kommunalbestyrelserne og regionsrådene får til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, skal benyttes, og i den forbindelse foretage den fornødne afvejning af på den ene side hensynet til neutralitet og saglighed og på den anden side hensynet til at skaffe sig supplerende finansiering. Kommunalbestyrelser og regionsråd vil kunne opstille lovlige betingelser for anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre.
Det pågældende ændringsforslag indebærer, at lovforslagets sondring mellem, om aktivet anvendes som led i en obligatorisk eller fakultativ opgave, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, fjernes. Kommunalbestyrelser og regionsråd får dermed adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, uanset om aktivet anvendes som led i en obligatorisk eller fakultativ opgave.
Opsætning af reklamer på eksempelvis hospitaler, plejehjem, rådhuse og socialkontorer bliver lovlig, og det vil være op til den enkelte kommunalbestyrelse henholdsvis det enkelte regionsråd at bestemme, hvorvidt denne adgang skal benyttes.
Bestemmelsen indebærer samtidig, at der ikke vil gælde særlige regler for anvendelse af køretøjer til brug for reklamering for andre, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Bestemmelsen indebærer endelig, at reklameringen fortsat skal være i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, og at kommunalbestyrelser og regionsråd er forpligtede til at iagttage denne lovgivning, jf. lovforslagets § 5 og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Lovforslaget gælder som hidtil alene for kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom til brug for reklamering for andre, jf. lovforslagets § 1 og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal som hidtil opkræve markedspris for ydelser omfattet af § 2, jf. lovforslagets § 6 og bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til nr. 2
Om baggrunden for ændringsforslaget henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslagets forbud mod anvendelse af kommuners og regioners faste ejendomme og løsøre til brug for reklamering for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse bevægelser, politiske partier m.m., jf. lovforslagets § 3, bliver fjernet, og at kommunalbestyrelser og regionsråd herefter får adgang til i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, jf. ændringsforslagets nr. 1, at anvende fast ejendom og løsøre til brug for sådan reklamering. Det vil således være op til den enkelte kommunalbestyrelse henholdsvis det enkelte regionsråd at bestemme, hvorvidt denne adgang skal benyttes.
Til nr. 3
Om baggrunden for ændringsforslaget henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslagets forbud mod at anvende kommunalt henholdsvis regionalt ansattes beklædning til brug for reklamering for andre, jf. lovforslagets § 4, bliver fjernet, og at kommunalbestyrelser og regionsråd herefter får adgang til i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, jf. ændringsforslagets nr. 1, at anvende ansattes beklædning til brug for sådan reklamering. Det vil således være op til den enkelte kommunalbestyrelse henholdsvis det enkelte regionsråd at bestemme, hvorvidt denne adgang skal benyttes.
Til nr. 4
Ændringsforslaget om, at lovforslagets § 5 udgår, er en konsekvensændring af ændringsforslagets nr. 1, idet bestemmelsens forbud mod at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, såfremt reklameringen ikke er overensstemmelse med markedsføringsloven eller anden lovgivning, er indarbejdet i ændringsforslag nr. 1.