Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 0. maj 2006

2. udkast

(Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren)

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og sømandsloven (Fastsættelse af promillegrænser samt forebyggelse af luftforurening fra skibe)

[af økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]

 

1. Ændringsforslag

Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.                        

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. januar 2006 og var til 1. behandling den 21. februar 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den 2. december 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 125. Den 27. januar 2006 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Søfartens Ledere.

Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret henvendelsen til udvalget.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:

<> 

Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

<> 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af <>:

Til § 1

   1) Den under nr. 4 foreslåede § 29 a affattes således:

Ȥ 29 a. For spiritussejlads straffes den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord pÃ¥ et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus i et sÃ¥dant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter sejladsen overstiger 0,50 promille.

Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for fritidsfartøjer, hvortil der ikke er foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Fører af vandscootere og lignende fartøjer er dog omfattet af stk. 1.

Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse, når et fritidsfartøj er fortøjet i havn eller på beskyttet ankerplads.

Stk. 4. For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.

Stk. 5. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for et udenlandsk fritidsfartøj, såfremt der ville have været foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand, jf. stk. 2, 1. pkt., hvis fartøjet havde ført dansk flag.«

[Spiritussejlads, promillegrænse og de omfattede fartøjer]

   2) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 31 ændres »jf. § 32, stk. 1 og 2« til: »jf. § 32, stk. 1 og 6«.

[Konsekvensændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med baggrund i ønsket om at opnå en bred tilslutning til fastsættelsen af promillegrænser til søs fastsættes den generelle promillegrænse med ændringsforslaget til 0,50.

Promillegrænsen gælder for alle former for sejlads, bortset fra fritidssejlads med fartøjer, hvortil der ikke stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Dog gælder 0,50-grænsen også for førere af vandscootere og lignende fartøjer.

Promillegrænsen på 0,50 gælder derved bl.a. for lastskibe, passagerskibe, fiskeskibe, stenfiskerfartøjer, sandsugere, flydekraner samt havanlæg under forsejling. Også turbåde, havnerundfarter, undervisningsbåde og museumsskibe omfattes af 0,50-promillegrænsen, ligesom grænsen som nævnt gælder for fritidssejlads med fartøjer, for hvilke der stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand, samt for vandscootere og lignende fartøjer.

For fritidssejlads gælder promillegrænsen således for de største og de hurtigste fartøjer, hvor der må stilles størst krav til sejlernes agtpågivenhed og reaktionsevne, og hvor der er størst risiko for at påføre andre skade.

Ændringsforslaget indebærer ingen ændring af de foreslåede sanktioner, når der er tale om spiritussejlads. Lovforslagets bilag 2 og 3, som indeholder en beskrivelse af de sanktioner, som skal anvendes ved spiritussejlads, vil således skulle følges. Men ændringsforslaget indebærer, at en promille i intervallet 0,21-0,50 ikke i sig selv medfører sanktioner, medmindre der er tale om spiritussejlads efter den generelle bestemmelse i forslaget til § 29 a, stk. 4.

Nogle rederier har en alkoholpolitik, som er mere restriktiv end den foreslåede promillegrænse på 0,50. Forslaget berører ikke sådanne mere restriktive alkoholpolitikker, som fortsat vil kunne håndhæves med ansættelsesretlige konsekvenser.

Til nr. 2

Det foreslås at ændre § 31, således at henvisningen til § 32, stk. 2, ændres til at være en henvisning til § 32, stk. 6.

Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås at indsætte 4 nye stykker i § 32, hvilket medfører, at stk. 2-5 bliver stk. 6-9.


 

  Kim Andersen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Kurt Kirkegaard (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Â  Marion Pedersen (V) Â  Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Â  Per Ã˜rum Jørgensen (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Kim Mortensen (S) Â  Jens Christian Lund (S) Â  Niels Sindal (S) Â  Karen Hækkerup (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Johs. Poulsen (RV) Â  Poul Henrik Hedeboe (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 135

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren

2

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

4

Henvendelse af 24/4-06 fra Søfartens Ledere

5

1. udkast til betænkning

6

Ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om promillegrænser for erhvervstransporter, der foregår til søs, til økonomi- og erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]

2

Spm. om promilleregler for førere af lastvognstog, til økonomi- og erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]

3

Spm. om kommentarer til henvendelse af 28/4-06 fra Søfartens Ledere, til økonomi- og erhvervsministeren, [og ministerens svar herpå]