Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 9: ”Spørgeren ønsker vedr. forbud om ophørsudsalg en kommentar til et ”Forslag om forbud mod at a f- holde ophørsudsalg i mere end 3 måneder” samt en redegørelse for, hvad der gælder i dag, og hvilk e overvejelser regeringen har haft – Svar: Markedsføringsloven i ndeholder ikke i dag specifikke regler om afholdelse af ophørsudsalg. Der fi n- des heller ikke specifikke regler om andre former for markedsføring om pris, tilbud og udsalg. Såda  n- ne former for markedsføring er i stedet reguleret af lovens generalklausul om g od markedsføringsskik i § 1 og det generelle forbud mod vildledning og utilbørlige fre mgangsmåder i § 2. Overtrædelser af § 2 er strafbelagt og kan straffes med bøde. Der findes en righoldig retspraksis om prismarkedsføring, herunder afholdelse af ophørsu  dsalg. Denne retspraksis  og  Forbrugerombudsmandens  egen  praksis  er  samlet  i  vejledningen  ”Prisma rkedsføring” fra 2002. Det fremgår af vejledningen, at der ikke må tilføres nye varer til et ophørsudsalg. V arer, som man har bestilt hjem, før ophørsudsalget   begyndte, og som man er forpligtet til at modtage, må dog sælges u   n- der ophørsudsalget. Der kan ikke fastsættes en absolut frist for, hvor længe man må afholde ophørsu d- salg, men dette reguleres naturligt af, at der ikke må tilføres nye v  arer. Udsalget vil slutte af sig selv, når varelageret er solgt, eller der er så få varer tilbage, at det ikke kan betale sig at opretholde en butik. Spørgsmålet om at indføre et specifikt forbud mod at afholde ophørsudsalg i mere end 3 m å neder har været behandlet i Markeds  føringsudvalget. Her stillede et stort flertal i udvalget sig tvivlende over for, om et specifikt forbud vil føre til en klarere retstilstand end i dag, hvor vildledende brug af ophørsu  d- salg allerede er omfattet markedsføring slovens vildledningsforbud. Man pegede samtidig på, at misbrug af ophørsudsalg kun er en lille del af probl  emet med vildledende brug af udsalgsbegrebet. Tilsvarende problemer kendes i forbindelse med udsalg eller tilbud i forbin- delse med flytninger, ”fødselsdage” etc.. Man satte derfo   r spørgsmålstegn ved, om den foreslåede r   e- gel ville gøre den store forskel i praksis. På den baggrund, og da det ville være i modstrid med det g e- nerelle ønske om at forenkle og afbureaukratisere loven, afviste man fo rslaget.
Side 2/2 Jeg er enig med udvalgets flertal i deres vurdering af, at der ikke er et reelt behov for at indsætte et forbud i markedsføringsloven og har derfor ikke medtaget et sådant forbud i lovforslaget. Jeg har i den forbindelse også lagt vægt på, at det, ud over de grunde Markedsføringsudval get har anført, også kan være uheldigt med en arbitrær grænse på 3 måneder, idet det indenfor visse brancher kan være vansk e- ligt at realisere et restlager inden for en bestemt tidsfrist. Lars Barfoed               /Malene Linderoth