Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 8:
Hvilke muligheder er der for at reklamere på skoler, og hvilke muligheder er der for at beskytte bø r-
nene imod markedsføring på landets folkeskoler m.v. før og efter en eventuel vedtagelse af regeri n-
gens nye lovforslag?
Svar:
Da en skole er privat område, kan reklamering kun finde sted på skolens område, såfremt s
kolens
ledelse giver tilladelse til det.
Spørgsmålet om, hvorvidt der bør indføres et forbud i markedsføringsloven mod reklamering på sk
o-
ler, har været behandlet af Markedsføringsudvalget. Det blev i den forbindelse anført, at et forbud også
ville komme til at omfatte helt harmløse tilfælde af reklamering, som fx r ubrikannoncer i skoleblade,
som finansierer udgivelsen af bladet. Hertil kom, at et forbud ville kunne lægge hindringer i vejen for
samarbejde mellem lokale virksomheder og skoler fx i form af partnerskaber, som skal understøtte
iværksætteri. Endvidere er skolen en del af sa
mfundet, og viden om markedsføring og erhvervslivet er
en del af undervisningen.
Jeg har i mit lovforslag valgt at følge det store flertal fra markedsføringsudvalget og har u ndladt at
med tage et egentligt forbud mod reklamering på skoler og i institutioner. Jeg har i den forbindelse lagt
særlig vægt på, at reklamering kun kan finde sted på skoler og i institutioner, hvis skolens ledelse g
i-
ver tilladelse til det. Jeg mener, det er vigtigt at fastholde denne model, fordi vi dermed fastholder for-
ældrenes og skolens ansvar for, hvilke reklamepåvirkninger børn og unge udsættes for. Endelig m
ener
jeg også, at et forbud som ovenfor anført vil være alt for vidtrækkende og ramme for br
edt.
Lars Barfoed
/Malene Linderoth