Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 8: ”Hvilke muligheder er der for at reklamere på skoler, og hvilke   muligheder er der for at beskytte bø r- nene imod markedsføring  på  landets  folkeskoler m.v. før og efter en eventuel vedtagelse af regeri   n- gens nye lovforslag?” Svar: Da en skole er ”privat område”, kan reklamering kun finde sted på skolens område, såfremt s kolens ledelse giver tilladelse til det. Spørgsmålet om, hvorvidt der bør indføres et forbud i markedsføringsloven mod reklamering på sk o- ler, har været behandlet af Markedsføringsudvalget. Det blev i den forbindelse anført, at et forbud også ville komme til at omfatte helt harmløse tilfælde af reklamering, som fx r   ubrikannoncer i skoleblade, som finansierer udgivelsen af bladet. Hertil kom, at et forbud ville kunne lægge hindringer i vejen for samarbejde  mellem  lokale  virksomheder  og  skoler  fx  i  form  af  partnerskaber,  som  skal  understøtte iværksætteri. Endvidere er skolen en del af sa mfundet, og viden om markedsføring og erhvervslivet er en del af undervisningen. Jeg  har  i  mit  lovforslag  valgt  at  følge  det  store  flertal  fra  markedsføringsudvalget  og  har  u  ndladt  at med tage et egentligt forbud mod reklamering på skoler og i institutioner. Jeg har i den forbindelse lagt særlig vægt på, at reklamering kun kan finde sted på skoler og i institutioner, hvis skolens ledelse g i- ver tilladelse til det. Jeg mener, det er vigtigt at fastholde denne model, fordi vi dermed fastholder for- ældrenes og skolens ansvar for, hvilke reklamepåvirkninger børn og unge udsættes for. Endelig m ener jeg også, at et forbud som ovenfor anført vil være alt for vidtrækkende og ramme for br edt. Lars Barfoed               /Malene Linderoth