Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
6. december 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 7:
Der ønskes en uddybende kommentar til den foreslåede bestemmelse om børn og unge ud over b e-
mærkningerne i lovforslaget samt en redegørelse for, hvad der gælder i dag, og hvad den nye beste
m-
melse betyder.
Svar:
Markedsføringsloven indeholder ikke i dag en specifik bestemmelse om reklamer re ttet mod børn og
unge. Regeringen ønsker med lovforslaget at præcisere de generelle rammer for ma rkedsføring rettet
mod denne målgruppe for at sikre, at markedsføringen tager tilstrækkeligt hensyn til, at børn og unge
er lette at påvirke og nemme at præge.
Dermed har jeg valgt at følge en indstilling fra en række organisationer i markedsføringsu
dvalget, som
foreslog en generel stramning af reglerne om markedsføring over for børn og u nge, men som samtidig
afviste at indføre meget specifikke forbud mod brug af reklamer for særlige pro dukter eller særlige
markedsføringsformer overfor børn.
Lovforslagets bestemmelse om børn og unge indeholder således ikke et forbud mod at benytte børn og
unge i salgsarbejde.
Et forslag om et sådant forbud har været drøftet i Markedsføringsudvalget. For
budet skulle forhindre,
at erhvervsdrivende via børn og unge får mulighed for at benytte salgsmetoder, som ellers ville være i
strid med ræ kke bestemmelser i lovgivningen, som har til formål at beskytte privatlivets fred mod
kommerciel indtræ ngen.
Et stort flertal i udvalget fandt imidlertid, at et forbud ikke kan udformes på en måde, der er effektivt i
forhold til de koncepter, man ønsker at ramme, uden det samtidig bliver så vidtg å ende, at det reelt vil
forhindre, at børn og unge deltager i markedsføring skoncepter, som man ikke ønsker at gribe ind ove r-
for. Fx vil et bastant forbud kunne afskære børn fra at have et fritidsjob eller forhindre sports - og fri-
tidsforeninger i at indgå i samarbejde med lokale e rhvervsdrivende med det formål at samle penge til
foreningen. Som eksempel kan nævnes, at byens spejdere deltager i salg af juletr æ er hos den lokale
gartner mod at få del i fortjenesten.
Udvalgets flertal pegede samtidig på, at de koncepter, hvor man bruger børn og unge i salg sarbejde på
en uacceptabel må de, ofte vil have karakter af en omgåelse af de forbud mod ua nmodet henvendelse,
som allerede findes i markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven. Der vil derfor kunne gribes ind