Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 6. december 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 7: ”Der ønskes en uddybende kommentar til den foreslåede bestemmelse    om børn og unge ud over b e- mærkningerne i lovforslaget samt en redegørelse for, hvad der gælder i dag, og hvad den nye beste m- melse betyder.” Svar: Markedsføringsloven indeholder ikke i dag en specifik bestemmelse om reklamer re ttet mod børn og unge. Regeringen ønsker med lovforslaget at præcisere de generelle rammer for ma   rkedsføring rettet mod denne målgruppe for at sikre, at markedsføringen tager tilstrækkeligt hensyn til, at børn og unge er lette at påvirke og nemme at præge. Dermed har jeg valgt at følge en indstilling fra en række organisationer i markedsføringsu dvalget, som foreslog en generel stramning af reglerne om markedsføring over for børn og u  nge, men som samtidig afviste  at  indføre  meget  specifikke  forbud  mod  brug  af  reklamer  for  særlige  pro   dukter  eller  særlige markedsføringsformer overfor børn. Lovforslagets bestemmelse om børn og unge indeholder således ikke et forbud mod at benytte børn og unge i salgsarbejde. Et forslag om et sådant forbud har været drøftet i Markedsføringsudvalget. For budet skulle forhindre, at erhvervsdrivende via børn og unge får mulighed for at benytte salgsmetoder, som ellers ville være i strid  med  ræ  kke  bestemmelser  i  lovgivningen,  som  har  til  formål  at  beskytte  privatlivets  fred  mod kommerciel indtræ  ngen. Et stort flertal i udvalget fandt imidlertid, at et forbud ikke kan udformes på en måde, der er effektivt i forhold til de koncepter, man ønsker at ramme, uden det samtidig bliver så vidtg  å ende, at det reelt vil forhindre, at børn og unge deltager i markedsføring  skoncepter, som man ikke ønsker at gribe ind ove r- for. Fx vil et bastant forbud kunne afskære børn fra at have et fritidsjob eller forhindre sports   - og fri- tidsforeninger i at indgå i samarbejde med lokale e rhvervsdrivende med det formål at samle penge til foreningen. Som eksempel kan  nævnes,  at byens spejdere deltager i salg af juletr  æ  er  hos den lokale gartner mod at få del i fortjenesten. Udvalgets flertal pegede samtidig på, at de koncepter, hvor man bruger børn og unge i salg  sarbejde på en uacceptabel må de, ofte vil have karakter af en omgåelse af de forbud mod ua nmodet henvendelse, som  allerede  findes  i  markedsføringsloven  og  forbrugeraftaleloven.  Der  vil  derfor  kunne  gribes  ind
Side 2/3 over for sådanne koncepter efter disse regler, eventuelt kombineret med mark edsføringslovens gen e- ralklausul om god skik og lovforslagets nye bestemmelse om markedsføring rettet mod børn og unge. Jeg mener derfor ikke, at der er et reelt behov for at fastsætte særlige forbud om børn og unges delt a- gelse i salgs- og markedsføringsa rbejde. Jeg er endvidere blevet bedt om at redegøre for hvilke regler, der i dag gælder for markedsføring over for børn og unge og hvad den nye § 8 vil betyde. Jeg kan hertil oplyse følgende: Den nuværende reg  ulering af området indebærer, at der vil kunn   e gribes ind, hvis man markedsfører sig på en aggressiv e ller urimelig måde overfor børn og unge. Det kan ske i medfør af bestemmelsen om god markedsfø god skik, benytter man det internationale handelskammer ICC’s kodeks for god reklamepraksis. Ko- deksen indeholder regler om børn og unge og fastsætter, at man ikke må udnytte børn og unges natu r- lige godtroenhed og manglende erfaring. Endvidere gives der en række anvisni  nger på , hvordan man skal sikre sig, at en reklame ikke vildleder børn og unge, og hvordan man undgår at skade børn og u   n- ge mentalt, moralsk eller fysisk. Endelig fastslås det, at man ikke må undergrave sociale værdier, he    r- under forældrenes autor  itet. Hertil kommer, at Forbrugerombudsmanden har udsendt en vejledning om børn, unge og markedsf ø- ring, hvoraf fremgår, hvilke hensyn man bør tage, når man markedsf   ø Overtrædelser af god markedsføringsskik kan forbydes, men kan ikke umiddel   bart straffes. Ved siden af markedsføringsloven er markedsføring af alkoholholdige drikkevarer tillige r  eguleret af et frivilligt regelsæt, som ikke tillader alkoholreklamer rettet mod børn og unge. Regelsættet håndh æ- ves af et Håndhævelsesudvalg, som best   år af medlemmer fra brancheo rganisationerne på området og Forbrugerrådet. Håndhævelsesudvalget kan udtale og offentli ggøre kritik af markedsføringen, hvilket i praksis stort set altid fører til, at markedsføringen ophører eller ændres. Lovforslagets § 8 indebærer, at de grundlæggende principper om særlig hensyntagen fra ICC kodeks indskrives i markedsføringsloven. Formålet hermed er at sikre, at kravene i lovens øvrige bestemme   l- ser skærpes, når målgruppen er børn og unge. Det er i bemærkningerne til lovfo rslaget blevet præcis  e- ret, at børn og unge er personer op til 18 år. Samtidig indføres der et strafbelagt forbud mod at o pfordre til vold, indtagelse af rusmidler og anden farlig adfærd i reklamer til børn og unge eller i øvrigt benytte sig af stærke virk emidler som vold og frygt i reklamer rettet mod børn og unge. Jeg vil endvidere stille et ændringsforslag, så det klart ko m- mer til at fremgå, at a lkohol er blandt de stoffer, som det er forbudt at opfordre til at indtage i reklamer rettet mod børn og u nge. Lovforslaget indeholder derimod ikke et egentligt forbud mod alkoholreklamer rettet mod børn og u n- ge, da det allerede fremgår af det frivillige regelsæt, og da det i praksis har vist sig, at disse regler fu   n- gerer smidigt og effektivt. Som eksempel på at  de nuværende regler yder en reel beskyttelse, kan næ v- nes sagen om alkoholprodukter med smag som kendte slikmærker, der blev trukket tilbage fra mark  e- det efter kritik fra Håndhævelsesudvalget og Forbrugerombudsma   nden. Reglerne i det frivillige regelsæt und  erstøttes endvidere af, at det er forbudt at sæ   lge alkohol til børn og unge under 16 år, og at det ikke er tilladt at udskænke alkohol til personer under 18 år.
Side 3/3 Det er i forhold til den nye bestemmelse om børn og unge Forbrugerombudsmanden og i sidste i nstans domstolene, der afgør, om der er udvist tilstrækkelig hensyntagen til børn og unge i forbindelse med et konkret  markedsføringstiltag  på  samme  måde,  som  det  generelt  er  tilfældet  i  forhold  til  markedsf ø- ringslovens øvrige beste mmelser. Det vil være n  aturligt, at Forbrugerombudsmanden udsender en ny vejledning om markedsfø mod børn og unge, når der vedtages en ny bestemmelse herom. Lars Barfoed               /Malene Linderoth