Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 14. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  1.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 4: ”Jf. bemærkningerne til § 4 i markedsføringslovsforslaget (L 13), der beskriver redaktionelt stof i avi- ser, blade, radio og på tv, f.eks. eksponering af bestemte produkter/logoer i film og tvudsendelser, s om bygger på aftale mellem den erhvervsdrivende og de personer, der står bag eksponeringen, som skj  ult reklame, synes det uklart i lovforslaget: - om redaktionelle artikler vil blive betragtet som skjult reklame og dermed være strafbart, samt uklart - hvordan journalisten skal forholde sig i sådanne situationer. Ministeren bedes herunder desuden konkret klargøre, - om der er tale om strafbar skjult reklame, hvis en virksomhed har inviteret journalisten til at deltage i en event for at introducere et nyt produkt, f.eks. inden for rejser, biler eller møbeldesign, med henblik på efterfølgende redaktionel omtale.” Svar: Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 4 om reklameidentifikation, at reglen har til fo r- mål at forhindre skjult reklame. Som eksempler på reklamer, som ikke lever op til bestemmelsens identifikationskrav, nævnes de ti   l- fælde, hvor reklamer cam  oufleres som redaktionelt stof. Der foreligger en sådan camouflering i tilfæ   l- de, hvor den redaktionelle omtale sker efter en specifik aftale mellem en erhvervsdrivende og det me- die, hvor omtalen bringes. En sådan specifik aftale vil typisk tage stilling ti l, hvornår og hvordan den ”redaktionelle” omtale af den erhvervsdrivendes produkt skal finde sted, og hvilket indhold den skal have. Den foreslåede regel i § 4 retter sig mod den erhvervsdrivende, som benytter sig af ikke identificer et reklame, mens det medium, som indgår en aftale om at bringe reklamebudskaber i deres redaktione lle tekst, primært vil være reguleret af medieansvarlovens regler og reglerne om god presseskik samt r a- dio og tv-lovgivningen, såfremt der er tale om disse former for elektroniske  medier. Reglerne om god presseskik  foreskriver,  at  der  bør  opretholdes  en  klar skillelinje  mellem  annoncering  og  redaktionelt stof, mens radio- og fjernsynsloven indeholder regler om, at der skal være en klar adskillelse mellem reklamer og ordinære progra  mmer. En journalist  burde  således ikke  være i tvivl om, hvorledes ve   d- kommende bør forholde sig i sådanne situati  oner. Erhvervsudvalget har bedt mig specifikt klargøre, om der er tale om strafbar, skjult reklame, hvis en journalist inviteres til en event med henblik på en efterfølgende redaktionel omtale. Det afgørende kr   i-
Side 2/2 terium for, om § 4 overtrædes, vil i dette tilfælde være, om den efterfølgende redaktionelle omtale sker som led i en specifik aftale mellem den erhvervsdrivende og det medie, som bringer omtalen. En re- daktionel omtale af et produkt, som sker på mediets egen foranledning, fordi man finder, at der er kl a- re journalistiske kriterier, som taler for en offentliggørelse, vil ikke være omfattet af den foreslåede § 4, heller ikke selvom journalisten har fået kendskab til produktet i forbindelse med en event arrang eret   af producenten.   Det  samme  er  tilfældet  i  de  situationer,  hvor  en  virksomhed  stiller  et  produkt  til  rådighed  for  en journalist  eller  en  anden  person.  Som  det  fremgår  af  bemærkninger   ne  til  den  foreslåede  §  4  vil  det forhold,  at  den  erhvervsdrivende  giver  en  gave  eller  stiller  en  vare  til  rådighed  for  andre,  uden  at modtageren forpligtes til at bruge produktet på en bestemt måde, ikke kunne betegnes som reklame. Eksempelvis  vil  der  ikke  være  tale  om  en  reklame,  hvis  en  avis  anmelder  en  ny  bilmodel,  som journalisten har fået sti llet til rådighed for at kunne prøvekøre denne, med mindre bilfabrikanten som betingelse for at stille bilen til rådighed har fået indflydelse på u   dformningen af anmeldelsen. Lars Barfoed               /Malene Linderoth