Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Stig Nordestgaard
Ingrids Allé 11
5250 Odense SV
MINISTEREN
15. december 2005
/
Kære Stig Nordestgaard
Jeg har modtaget dine mails om annoncehajer, hvoraf den ene er videresendt fra Økonomi - og Erhvervsministe-
riet, idet markedsføringsloven hører u nder ministeriets ressort.
I din ene mail beskriver du en konkret konflikt, som din søster har haft med et firma, som sælger a nnoncer, og du
efterlyser i begge mails større fokus på problemet med annoncehajer eventuelt i form af højere straffe eller nye
lovregler.
Generelt er der ikke tvivl om, at virksomheder, som benytter aggressive salgsmetoder, er et problem for mange
især nystartede virksomheder, men det betyder ikke nødvendigvis, at den eneste vej frem er nye lovregler. Det er
således vigtigt, at virk somheder og især iværksættere selv er kritiske og å
rvågne, hvis de bliver kontaktet af en
annoncesælger, og at man er omhyggelig med kun at indgå aft aler med sådanne virksomheder skriftligt. I den
forbindelse kan jeg henvise til erhvervsorganisationernes hjemmeside, www.annoncehajer.dk, hvor der er både
råd og vejledning til, hvordan man skal b eskytte sig mod annoncehajer og hvordan man skal forholde sig, hvis
man er kommet i kløerne på et sådant firma.
Når det kommer til spørgsmålet om nye lovregler, blev Markedsføringsudvalget, som har haft til opgave at for
e-
tage en gennemgribende revision af markedsføringsloven, særskilt anmodet om at se på problemet med aggress
i-
ve markedsføringsmetoder overfor erhvervsdrivende.
Det fremgår af udvalgets betænkning, at udvalget generelt er af den opfattelse, at en af de væsen
tligste årsager
til, at det er vanskeligt at få løst problemerne med annoncehajer er, at en effektiv håndhævelse af markedsf
ø-
ringslovens og straffelovens regler i forhold til sådanne former for bondefangeri kræver store ressourcer hos ti l-
synsmyndighederne, herunder til at løfte bevisbyrden for, at der er tale om en systematisk og aggressiv fre m-
gangsmåde.
Et stort flertal i udvalget stillede sig samtidig tvivlende over for, om det i praksis vil være muligt at fastsætte m
e-
re præcise regler, som effektivt vil kunne stoppe annoncehajerne, herunder afhjælpe de bevismæssige og re
s-
sourcemæssige problemer, der er ved at håndhæve de eksisterende regler
i markedsføringsloven og straffeloven.
Og man tilføjede, at bondefangeriet hele tiden antager nye former, hvorfor mere specifikke regler formentlig hu r-
tigt vil blive virkningsløse, idet annoncehajerne blot vil finde nye metoder. Man kunne derfor ikke anbef ale, at
der indsættes yderligere regler i markedsf ø ringsloven.
Markedsføringsudvalget opfordrede samtidig til, at der etableres et tæt samarbejde mellem Forbrugerombud s-
manden, politiet og de relevante erhvervsorganisationer.
Jeg har i det forslag til en ny markedsføringslov, som Folketinget i øjeblikket er ved at behandle, fulgt indstilli n-
gerne fra Markedsføringsudvalgets store flertal og har derfor undladt at indsætte nye regler i markedsføringsl
o-
ven eller at ændre i reglerne for Forbrugerombudsmandens pri oritering.
Hvad angår konkrete initiativer for at komme problemet med annoncehajer til livs, har Forbrugero mbudsmanden
oplyst, at han har afholdt et møde med Håndværksrådet. På mødet orienterede Hån
dværksrådet om en konkret
sag, hvor anklagemyndigheden i første omgang havde afvist at rejse tiltale, men hvor dette nu sker efter en klage
til Statsadvokaten. Forbrugerombudsmanden har efterfølgende haft sagen i høring fra politiet og har tilkendeg i-
vet, at forholdet efter Forbrugerombudsmandens opfattelse også er omfattet af markedsføringslovens § 2, hvorfor