Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
6. december 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 14. november 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af
spørg smål:
Ad L 13 spørgsmål 19:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 10. november 2005 fra Forbrugerrådet, jf. L 13
5.
Svar:
Forbrugerrådet har som opfølgning på et foretræde for Erhvervsudvalget fastholdt og præciseret Fo
r-
brugerrådets forslag til ændringer i L 13. Jeg har tidligere kommenteret Forbrugerrådets forslag i min
besvarelse af L 13 - spørgsmål 2. Hvad angår de særlige områder, som er nævnt i Forbrugerrådets
brev, kan jeg oplyse følgende:
Bevarelse af de eksisterende specialforbud
Jeg kan i det hele henvise til min besvarelse af L13 - spørgsmål 2 og L 13 - spørgsmål 14, hvor i jeg
tilkendegiver min holdning til de enkelte specialforbud.
Regler om markedsføring af slagtilbud
Forbrugerrådet fastholder sit forslag om at indføre regler om reklamers bindende virkning i marked s-
føringsloven. Dette forslag har jeg kommenteret i min b esvarelse af L 13
å-
det har efterfølgende stillet forslag om et mindre vidtgående krav. Herunder at der indføres regler om,
at annoncer med tilbud på særlig favorable vilkår, som fx slagtilbud, skal indeholde oplysninger om
evt. begrænsninger i ti lbudet.
Jeg kan hertil oplyse, at jeg agter at fremsætte et ændring
sforslag til den nye § 9, så der stilles krav
om, at evt. begrænsninger i et tilbud, herunder at tilbudet kun findes i et begrænset antal eller kun gæ
l-
der i et begrænset tid srum, skal fremgå af markedsføringen af tilb udet.
Lovforslagets børn og unge bestemmelse
Forbrugerrådet har stillet tre konkrete forslag til yderligere regler om markedsføring overfor børn og
unge.
Rådet foreslår at § 8, stk. 2, udbygges, således at util børlig brug af sex som virkemiddel forbydes på
lige fod med vold, frygt og overtro.
Jeg er helt enig i, at brug af sex som virkemiddel er uacceptabelt i reklamer rettet mod børn. Derfor
fremgår det også af bemærkningerne til den nye § 8, at reklamer med
seksuelle over- og undertoner
rettet mod børn er i strid med god markedsføringsskik og den nye bestemmelse. Det er efter min m e-