Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 13:
Hvilken indflydelse forventes EU -reguleringen at få på dansk l ovgivning om markedsføring i fremt i-
den, og hvilke konkrete ændringer forventes som følge af EU -forordninger eller EU direktiver?
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgeren tænker specifikt på to EU forslag, Forordningsforslaget om salgsfremme
n-
de foranstaltninger og direktivet om urimelig handelspraksis.
Forordningsforslaget om salgsfremmende foranstaltninger, som ville have harmoniseret reglerne om
brug af salgsfremmende foranstaltninger som fx tilgift, præmiekonkurrencer og rabatkuponer, er bl e-
vet trukket tilbage af EU-Kommissionen den 27. september 2005 i forbindelse med offentliggørelsen
af resultatet af en screeningsøvelse med henblik på at undersøge forslag, der afventer Rådet eller E
u-
ropa-Parlamentet, for deres fortsatte relevans.
Direktivet om urimelig handelspraksis blev vedtaget den 11. maj 2005. Nationale gennemførelsesb e-
stemmelser skal være vedtaget senest den 16. juni 2007 med henblik på at kunne tr æ de i kraft senest
den 12. december 2007.
Direktivet finder anvendelse på urimelig handelspraksis i f orholdet mellem erhvervsdrivende og for-
brugere, men ikke på erhvervsdrivende indbyrdes. Direktivet er baseret på en generalklausul, der o m-
handler et forbud mod urimelig handelspraksis. Herved forstås en praksis, der ikke opfylder kravene til
professionel omhu, og som er egnet til at påvirke efterspørgslen. Urim elig handelspraksis er navnlig
praksis, der kan karakteriseres som vildledende eller aggressiv markedsføring. Handlinger, der ikke er
egnet til at påvirke efterspørgslen, så som spørgsmål om smag, ans
tændighed eller almene samfund s-
interesser er ikke omfattet af direktivet.
Gennemførelsen af direktivet vil berøre markedsføringslovens regler om god skik i lovforsl agets § 1
samt vildledningsbestemmelsen i forslagets § 3. Disse regler er i dag meget generelt formulerede og
gælder både i forholdet mellem erhvervsdrivende og forbrugere samt mellem erhvervsdrivende in d-
byrdes og vedrører i modsætning til direktivet også smag og anstændi
ghed.