Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Erhvervsudvalget MINISTEREN 28. november 2005 Erhvervsudvalget  har  med  brev  af  10.  november  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af  følge nde  af spørgsmål: Ad L 13 - spørgsmål 13: ”Hvilken indflydelse forventes EU -reguleringen at få på dansk l  ovgivning om markedsføring i fremt i- den, og hvilke konkrete ændringer forventes som følge af EU   -forordninger eller EU direktiver?” Svar: Jeg går ud fra, at spørgeren tænker specifikt på to EU forslag, Forordningsforslaget om salgsfremme n- de foranstaltninger og direktivet om urimelig handelspraksis. Forordningsforslaget  om  salgsfremmende  foranstaltninger,  som  ville  have  harmoniseret  reglerne  om brug af salgsfremmende foranstaltninger som fx tilgift, præmiekonkurrencer og rabatkuponer, er bl  e- vet trukket tilbage af EU-Kommissionen den 27. september 2005 i forbindelse med offentliggørelsen af resultatet af en screeningsøvelse med henblik på at undersøge forslag, der afventer Rådet eller E u- ropa-Parlamentet, for deres fortsatte relevans. Direktivet om urimelig handelspraksis blev vedtaget den 11. maj 2005. Nationale gennemførelsesb e- stemmelser skal være vedtaget senest den 16. juni 2007 med henblik på at kunne tr   æ  de i kraft senest den 12. december 2007. Direktivet finder anvendelse på urimelig handelspraksis i f orholdet mellem erhvervsdrivende og for- brugere, men ikke på erhvervsdrivende indbyrdes. Direktivet er baseret på en generalklausul, der o  m- handler et forbud mod urimelig handelspraksis. Herved forstås en praksis, der ikke opfylder kravene til professionel omhu, og som er egnet til at påvirke efterspørgslen. Urim  elig handelspraksis er navnlig praksis, der kan karakteriseres som vildledende eller aggressiv markedsføring. Handlinger, der ikke er egnet til at påvirke efterspørgslen, så som spørgsmål om smag, ans tændighed eller almene samfund  s- interesser er ikke omfattet af direktivet. Gennemførelsen af direktivet vil berøre markedsføringslovens regler om god skik i lovforsl   agets § 1 samt vildledningsbestemmelsen i forslagets § 3. Disse regler er i dag meget generelt formulerede og gælder  både  i  forholdet  mellem  erhvervsdrivende  og  forbrugere  samt  mellem  erhvervsdrivende  in   d- byrdes og vedrører i modsætning til direktivet også smag og anstændi ghed.
Side 2/2 Direktivets  regler  om  urimelig  handelspraksis  er  meget  detaljerede  i  modsætning  til  den  n  uværende regulering i markedsføringsloven. Det er derfor nødvendigt at foretage en grundig analyse af den gæ l- dende  lovgivning  og  direktivet  om  urimelig  handelspraksis  for  at  vurdere,  hvilke  ændringer,  det  vil være nødvendigt at ge   nnemføre i markedsføringsloven. Endvidere skal det vurderes, om der vil kunne være behov for at ændre bestemmelser i særlovgivningen om marked sføring. Lars Barfoed               /Malene Linderoth